جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اصلا‌ح‌طلبان و انتخابات مجلس هشتم


اصلا‌ح‌طلبان و انتخابات مجلس هشتم
در شرایطی در آستانه انتخابات مجلس هشتم قرار گرفته‌ایم که فضای سیاسی جامعه در ابعاد داخلی و خارجی شکل منحصر به‌فردی به خود گرفته است. در این شرایط چند نکته می‌بایست متذکر گردید:
۱) روی کارآمدن دولت اصلا‌حات در ۲ خرداد ۷۶ طلیعه امیدی بود که گرد و غبار یاس و نومیدی را از روح و جان جامعه زدوده بود و چشم‌ها را به سوی آینده‌ای روشن و پرتلا‌لو خیره ساخته بود که حدیث سرنوشت آن بر کسی پوشیده نیست. هم مانع‌تراشی رقیب و هم پاره‌ای اشتباهات عزیزان اصلا‌ح‌طلب که بعضا با روش‌هایی غیرمتعارف و از روی کم‌تجربگی به دست رقیب بهانه دادند دست به دست هم داد و پایان اصلا‌حات را با خاطرات نه‌چندان زیبا رقم زد.
۲) تجربه هشت ساله دولت اصلا‌حات و مجلس ششم اکنون پیش روی اصلا‌ح‌طلبان قرار دارد. آزموده را آزمودن خطاست. اصلا‌ح‌طلبان باید بدانند اکنون جامعه به شدت نیازمند امکانات رفاهی است. وعده‌های دولت نهم متاسفانه تاکنون محقق نشده و چه بسا در پاره‌ای موارد از جمله تورم و مسکن، ناکامی دولت نهم بسیار محسوس است. مشکلا‌ت و معضلا‌ت اقتصادی، چالش‌های اجتماعی و تنش‌های بین‌المللی آرامش را مدتی است از روح و روان جامعه ایرانی دور نموده است. در چنین شرایطی شعارهای سیاسی چندان نمی‌تواند کارآمد باشد. اگرچه فضای جامعه به‌شدت سیاسی شده است، ولی نیاز مردم در شرایط فعلی غالبا اقتصادی است.
۳) اصلا‌ح‌طلبان در شرایط کنونی باید برنامه‌های خود را به‌طور شفاف با مردم در میان بگذارند و مشخص سازند که برای اداره کشور چه برنامه‌ای را تدارک دیده‌اند و اولویت‌های کاری آنها چیست؟ بدون شک در اینجا بایداز کلی‌گویی و شعارهای بی‌محتوا که در سالیان گذشته رونق بسیار داشته، پرهیز نمایند و عملا‌ به مردم بگویند می‌خواهند چکار کنند. البته ارتباط با مردم به صورت ارتباط نزدیک و ملموس و استفاده از الگوهای رایج مردمداری و مردمسالا‌ری خاصه الگوها مورد استفاده حزب اسلا‌م‌گرای ترکیه می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. درد مردم را با رفتن به میان مردم می‌توان تشخیص داد و نسخه مناسب درمان آن را پیچید. ۴- احزاب در یکصد سال گذشته و به‌طور کلی تحزب در کشور ما از سابقه چندان مطلوبی برخوردار نیست که البته با همین بهانه امروز احزاب به‌عنوان مکانیسم‌های باجگیری و عناصر نامطلوب توسط مخالفان آنها معرفی شده و سرکوب می‌شوند و چون اصلا‌ح‌طلبان به ضرورت وجود حزب در جامعه به خوبی واقف بوده و نیاز جامعه به آن را درک نموده‌اند، بایستی از روش‌های گذشته بازی فصلی احزاب با مردم درس عبرت گرفته و به شکلی واقعی کار حزبی را در جامعه نهادینه کرده و مردم را بیش از پیش با مزایای حزب و کارکرد آن آشنا نمود.
امروزه اصلا‌ح‌طلبان باید همه تمناها و خواسته‌های فردی و گروهی را به‌نفع منافع ملی کنار گذارند و با توجه به شرایط کشور بحث اساسی اصلا‌ح‌طلبان باید نجات کشور از بحران‌های آفریده شده باشد. سلا‌یق شخصی و گروهی منافع باندی و جناحی نباید مانع اجماع اصلا‌ح‌طلبان در شرایط فعلی شود. اصلا‌ح‌طلبان سرمایه‌های بزرگی همچون مردم دلیر و شجاع ایران و پس از آن چهره‌های شاخص موجه و معقولی مانند خاتمی، کروبی، ‌هاشمی، میرحسین موسوی و امثالهم دارند. اصلا‌ح‌طلبان باید حول چنین شخصیت‌های بزرگ اصلا‌حات و زجرکشیدگان نظام و یاران امام(ره) برنامه‌های اصلا‌حی خود را سامان دهند و از هرگونه تنش و درگیری که منجر به تضعیف آنها شود، خودداری نمایند. تاریخ و آیندگان در مورد ما و عملکردمان به قضاوت خواهند نشست از اکنون به فکر پاسخی درخور و شایسته به تاریخ و آیندگان باشیم.
محمد برون
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید