جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نیم نگاهی به مراحل راه اندازی یک سایت مستقل


نیم نگاهی به مراحل راه اندازی یک سایت مستقل
● گام های داشتن یک سایت وب
برای این که سایت موفقی داشته باشید ، باید میزبانی سایت خود را به شرکتی با سخت افزار های خوب و دارای محیطی امن و سرویس های قابل اعتماد به همراه پشتیبانی جامع بسپارید. روی همرفته گامهای زیر را باید دنبال کنید:
▪ گام اول :
فراهم کردن یک نام دامنه (Domain Name)
▪ گام دوم
کرایه فضای میزبانی
▪ گام سوم
طراحی سایت
▪ گام چهارم
ترویج سایت و ارتقای رتبه
● گام اول - یک نام دامنه (Domain Name) تهیه کنید
نام دامنه شما یک نام واحد و یکتا بر روی اینترنت است. نام دامنه برای دسترسی به یک سایت در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد ، مانند شماره تلفن یک منزل یا اداره. (مثال: www.farashahr.com). پس نام دامنه ای را که می خواهید مردم به کمک آن به سایت شما مراجعه کنند انتخاب کرده و آنرا بخرید. می توانید از جستجوگرهای نام های دامنه ( Domain Search) استفاده کنید تا مطمئن شوید که نام مورد نظر شما توسط افراد دیگر رزرو نشده باشد. همچنین اگر قبلا نامی را رزرو کرده اید، می توانید از همان نام برای سایت جدید خود استفاده کنید.
▪ چه نامی رزو کنیم
در مورد دامنه ها یا آدرس اینترنتی در یک مبجث جداگانه صحبت خواهد شد ؛ مبحث نام گذاری را جدی بگرید، نام دامنه و آدرس اینترنتی شما در سراسر جهان گسترش می یابد، شاید وبسایت شما به مخاطب جهانی دست یافت. از سوی دیگر نام شما در برگیرنده بسیاری از مفاهیم درونی وب سایت شما است که خواسته یا ناخواسته به مشتری القا می شود، من یک شرکت کامپیوتری دارم نام آدرس دامنه روبه فرض http://www.iranhost.com/ شما در نگاه اول این وبسایت را مربوط به شرکت یا نهاد ارایه دهنده میزبانی وب فرض می کنید اما وقتی وارد می شوید به یک وبسایت شرکت کامپیوتری با ارایه قیمت قطعات برمی خورید . تنها این نکته را تاکید کنم که نام دامنه یا همان آدرس اینترنتی وب سایت ؛ مهمترین و کلیدی ترین مسله در راه اندازی و راه بری سایت است؛ که باید با حوصله ؛ ذوق و سلیقه در کنار تخصص انتخاب شود. یادتان باشد ؛ بسیاری از نامهای مناسب قبل از شما رزو شده است.
● گام دوم - فضای میزبانی را کرایه کنید
ثبت نام برای چنین سرویسی بسیار ساده است. فقط با چند کلیک شما می توانید فضای میزبانی را خریده و سایت خود را به روی اینترنت بفرستید. فقط کافیست به سایت یکی از ارائه کنندگان این خدمات مراجعه کنید.
▪ خدمات میزبانی وب / هاستینگ Web Hosting
سرویسهای میزبانی کامپیوترهای سرور در اینترنت گفته می شود که خدمات نگهداری و مدیریت وبسایتها را برعهده دارد، به عبارتی شما فایلهای خود اهم از نرم افزار مدیریت محتوا ، متن ؛ عکس ؛ بانک اطلاعات داده ای و ... وبسایت خود را در میزبان وب نگهداری می کنید
سیستم عامل میزبانهای موجود دو سیستم عامل جهانی ویندوز پرو و لینوکس است که هریک دارای خصوصیات ، مزیت و معایب است؛ برای گریز از بحث فنی پیچیده گذارا از این موضوع می گذریم و به همین مقدار بسنده می کنم .
▪ انواع میزبانی وب / هاستینگ Web Hosting
زمانی که بخواهید یک میزبان اجاره و روزو کنید اصولا دو نوع خدمات میزبانی ارایه می شود میزبانی اشتراکی و اختصاصی ، این میزبانی را با آدرس دامین مربوط ندهید به عبارت در هر دو حالت به شما فضای مستقل داده می شود اما در حالت اشتراکی یک فضا به چندین قسمت مجزا تقسیم و با یک نرم افزار و با نام دامنه های مختلف به چند درخواست کننده ارایه می شود، شما در هنگام ورود به وبسایت نمی توانید مطمن بگوید که وبسایت برروی میزبان اختصاصی یا میزبان اشتراکی است.
اشتراکی (Shared Hosting)- برای سایت های اطلاعاتی کوچک و متوسط . میزبانی اشتراکی یک راه حل ارزان است.
تجارت الکترونیک ( eCommerce Hosting)- راه حل های تجارت الکترونیک به شما اجازه می دهد تا محصول یا خدمات خود را بر روی اینترنت عرضه کنید و به فروش برسانید. این راهکارها سیستم‌های فروش و پردازش کارت های اعتباری را برای فروشگاه آنلاین شما فراهم می کنند.
اختصاصی (Dedicated Hosting)– اگر سایت پیچیده تری داشته باشید به امکانات بیشتری نیز برای میزبانی سایت خود نیاز دارید. در واقع مهم ترین مزیت یک میزبانی اختصاصی پایداری فضای میزبانی است به شکلی که سایت شما تحت تاثیر سایت های همسایه که در کنار شما از همان شرکت میزبان استفاده می کنند قرار نگیرد.
● گام سوم - صفحات خود را بسازید
راه های بسیاری برای طراحی آسان یک سایت وجود دارد، شما می توانید از صفحه سازهایی نظیر Microsoft FrontPage استفاده کنید. همچنین منابع آنلاین فراوانی وجود دارد که شما را در ایجاد یک سایت وب یاری می کند. سایت شما می تواند یک سایت ساده یک صفحه ای باشد یا سایتی بسیار پیچیده که دارای صفحات زیادی است. برای جابجایی سایت خود به روی سرور میزبان می توانید از یک مرورگر وب استفاده کنید و یا از طریق File Transfer Protocol اقدام کنید.در نهایت به محض این که سایت شما بر روی سرور نصب شود، در دسترس تمام مشتریان و بازدید کنندگان اینترنت خواهد بود، فقط کافیست که آدرس آن را وارد کنند (www.YourName.com )
اینکه چگونه می توان یک سایت سایت طراحی کرد مبحث تخصصی است و آموختن آن مانند آموختن تعمیر و مکانیکی خوردو برای آنکه زمانی بتوانیم که خودرو خراب شد به تعمیرکار احتیاج نباشد. اگر مکانیکی شغل اصلی ما نباشد چنین کاری به صرفه نیست اما دونکته باید مدنظر داشت.
▪ طراح وب نباشید اما از طراحی بدانید
ممکن است مکانیک شما از برخی اصطلاحات به کار ببرد که دانش و آگاهی از آن الزامیست در وب نیز چنین است همچنان که در ابتدا اشاره شد اگر شما به برون سپاری رو بیاورد متخصص یا گروه طراحی شما از برخی اصطلاحات استفاده خواهند کرد که دانستن آن در استراتژی اینده شرکتتان موثر است. مثلا طراحی با PHP یا aspx باشد و .... خیلی از موارد دیگر که مطرح می شود لازم نیست که زبانهای تحت وب را کامل بدانید ولی لااقل می بایست مبانی و مفاهیم آن را درک کنیدیا از مشاور نزدیک بهره ببرید.
دانش طراحی ؛ نگهداری و راهبری سایت برایتان یک نتیجه مطلوب را ارمغان می آورد، امنیت شبکه ؛ شاید اگر با مفاهیم کلی و یا تخصصی وب و در مجموع فن آوری اطلاعات آشنا باشید به راحتی می توانید در پیاده سازی استراتژیک امنیت شبکه خود موفق باشید. یادم می آید روزی در یک مرکز تحقیقاتی دولتی بزرگ حضور داشتم ؛ به سختی و با بازجویی بدنی ؛ گیت و .... ورود و خروج را کنترل می شد. از ریاست مرکز علت را پرسیدم ؛ گفت به دلیل ایجاد امنیت و گریز از سرقت اطلاعات رایانه ای!!! در یک کلام گفتم آقای دکتر.... ! اما کارمندان شما به اینترنت وصل هستند و به راحتی ... من که میهمان بودم امروز به راحتی ایمیلهایم را جواب دادم و حتی عکس این مرکز را به دفتر میل زدم و.... این ناشی از عدم آشنایی دکتر..... که در مقطع دکترای مخابرات بود به مقوله امنیت شبکه البته فکر کنم این کم کاری بود تا بی دانشی.
● گام چهارم - سایت خود را ترویج کنید
بیشترین عبور و مرور به سایت ها از طریق موتور های جستجو خواهد بود. مطمئن باشید که سایت شما برای گرفته شدن در موتورهای جستجو دارای طراحی بهینه است. در این مورد اطلاعات بسیار زیادی بر روی اینترنت موجود است. فقط با به کار گیری تعداد کمی از رایج ترین توصیه ها می توانید به اندازه کافی موفق باشید. سپس آدرس سایت خود را به موتور های جستجوی معتبر نظیر گوگل ارسال کنید. همچنین سایت خود را در چند موتور جستجو ثبت کنید. برای ثبت سایت در موتورهای جستجو می توانید از شرکتهایی که در این زمینه کار می کنند کمک بگیرید. اهمیت این موضوع وقتی روشن می شود که بدانید نزدیک به ۴۰ درصد از بازدیدکنندگان شما از طریق موتورهای جستجو شما را پیدا می کنند به همین دلیل فهرست شدن در ابتدای فهرست جستجو بازدید کنندگان بیشتری را به سایت شما می کشاند. در اصطلاح به این شرکتها Search Engine Optimizer می گویند. برای سایت خود تابلوهای تبلیغاتی درست کنید و به پخش آنها در اینترنت بپردازید.
سایت های بسیاری در اینترنت وجود دارند که روش های E-Business را به شما می آموزند و شما را در راه ارتقاء و مدیریت بهتر سایت تان کمک می کنند.
نویسنده فرامرز ذبیحیان
http://yazdit.mihanblog.com/More-۵۸۳.ASPX


همچنین مشاهده کنید