پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

با پیشگامان فناوری آزمایشگاهی


با پیشگامان فناوری آزمایشگاهی
● ‏ ویسکومتر اتوماتیک سرعت بالا قابل استفاده برای نمونه‌های روغنی ‏
‏ کمپانی ‏Spectro‏ امریکا ویسکومتر جدیدی را روانه بازار کرده است که کاملاً خودکار است و با سرعت بسیار بالایی کار می‌کند. این ویسکومتر از نوع رومیزی است و دارای دو حمام و چهار لوله برای هر حمام است. توانایی آنالیز ۳۷ نمونه در هر ساعت در دو دمای متفاوت نشان می‌دهد که این ویسکومتر دقیقاً برای نمونه‌های روغنی طراحی شده است.
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این ویسکومتر این است که اندازه‌گیری ویسکوزیته به صورت مستقل برای هر یک از لوله‌ها انجام می‌شود. هر لوله ویسکومتر دارای دو بخش است که قطرهای متفاوتی دارند بنابراین جریان نمونه‌ها و نرخ عبور و حرکت آنها در طول لوله متفاوت است. بخش گرم کننده توانایی حمل و نگهداری نمونه‌هایی که ویسکوزیته بالایی دارند را فراهم کرده و نمونه‌ها را می‌توان از دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد تا دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد درون آن نگهداری کرد.‏
● سنسورهایی با سطوح متغیر برای اندازه‌گیری دما و سطوح واسط
یک کمپانی آمریکایی موفق به ساخت سنسورهایی شده است که دقت آنها شگفتی مصرف‌کنندگان را برانگیخته است. سنسورهای دیجیتال سری ‏HT‏ ۷۲۳۰ اگر چه توانایی به کار گرفته شدن در ۵ سطح مختلف را دارند، اما می‌توان از آنها به عنوان سنسورهای منفرد برای اندازه‌گیری لایه‌های چندگانه محصولات نفتی و گازی شامل لایه‌های آب استفاده کرد.
این سنسور نیاز به هیچ‌گونه کالیبراسیونی ندارد. دقت بسیار بالای آن باعث شده تا از آن در موادی که اندازه‌گیری آنها مشکل و نیاز به تکنولوژی‌های متعدد دارد استفاده شود. از جمله این مواد می‌توان به هیدروکربن‌ها و سایر مایعات دی الکتریک اشاره کرد. پروب‌های این سنسور دارای دقتی در حدود ۰۱/۰% هستند و رزولوشن سیگنال‌ها و تکرارپذیری آنها در حد ۰۰۰۱/۰ اینچ است.
ساختار پروب تحت تأثیر ویژگی‌های الکتریکی یا دانسیته مواد مورد اندازه‌گیری قرار نمی‌گیرد. پروب از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده است و دارای دو نوع قابلیت اتصال است. پروتکل اول ‏RTU‏ است که قابل اتصال به مبدل خروجی آنالوگ است و پروتکل دوم یا ‏ASCLL‏ از نوع خروجی‌های دیجیتال است و می‌توان حتی آن را به صورت بی‌سیم نیز استفاده کرد. تفاوت‌های بارز این محصول مثل خروجی چند فیلتر، عدم نیاز به کالیبراسیون، نگهداری آسان و دقت بسیار بالا آن را به ابزاری بسیار ایده‌آل برای کاربردهای مختلف، ویژه صنعت پتروشیمی تبدیل کرده است. ‏
● آنالیزور دیود- لیزر قابل تنظیم برای اندازه‌گیری گاز در محیط‌های سخت
آنالیزور دیود-لیزر (‏TDL‏) قابل تنظیم طراحی شده توسط یکی از کمپانی‌های اروپایی، دستگاهی ایده‌‌آل برای اندازه‌گیری گازهای جذب شده مادون قرمز نزدیک در محیط‌های سخت است و قابلیت به کارگیری در محیط‌هایی که دما و فشار آنها به صورت مقطعی تغییر می‌کند را نیز دارد.
از این آنالیزور می‌توان تا دمای ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد و فشار ۲۰بار مطلق با دقت بسیار و قابلیت پاسخ‌دهی بسیار سریع استفاده کرد. مبنای کار این دستگاه اندازه‌گیری میزان نور لیزری است که در هنگام اندازه‌گیری گاز جذب شده است. بدون ایجاد تماس هر گونه سنسوری و بدون نیاز به جابه‌جایی در قسمت‌های مختلف این دستگاه می‌تواند با دقت بسیار خوب و صرف هزینه اندک اندازه‌گیری‌های لازم را انجام دهد. استفاده از دیود لیزری قابل تنظیم به عنوان منبع نور مونوکروم باعث شده که حساسیت و قدرت این آنالیزور در محیط‌های ضخیم افزایش پیدا کند.
علاوه بر امکان استفاده در محیط‌ دمای با دما و فشار بالا، می‌توان از این آنالیزور در محیط‌های شامل مواد خورنده یا سخت نیز استفاده کرد. توانایی اندازه‌گیری میزان گاز به صورت ‏on line‏ باعث شده که این دستگاه به وفور در مورد کنترل احتراق مورد استفاده قرار گیرد، چرا که می‌تواند پروسه احتراق را به خوبی با اندازه‌گیری میزان اکسیژن و دی‌اکسید کربن در محیط تحت کنترل درآورد.
علاوه بر این کاربردها، امکان مانیتورینگ دی اکسیدکربن، متان و رطوبت را نیز می‌توان به قابلیت‌های این دستگاه اضافه کرد. این آنالیزور را می‌توان به صورت بی‌سیم نیز در مواردی که محیط دارای خطرات زیادی است با اطمینان و امنیت زیادی به کار برد.‏
● واکسیناسیون جدید- جلوگیری از آلزایمر
پژوهشگران به روش جدید واکسیناسیون غیرتزریقی دست یافته‌اند که می‌تواند در جلوگیری از آسیب دیدن پلاکت‌های مغزی مؤثر باشد. این تحقیقات بر روی مدل‌های موش که دارای آلزایمر بودند انجام شده است. واکسیناسیون پوستی روشی ساده برای جلوگیری یا درمان بیماری‌های ناشی از تخریب سلول‌های عصبی است که با کمترین واکنش از جانب سیستم ایمنی نیز مواجه می‌شود. از آنجا که تاکنون روش‌های مختلفی برای واکسیناسیون علیه پروتئین آمیلوئید بتا (‏Ab‏) انجام شده و نتایج این واکسیناسیون‌‌ها منجر به کاهش اثرات پاتولوژیک آلزایمر نظیر آسیب‌های شناختی مغز شده است.
تحقیقات جدید نشان داده است که واکسیناسیون پوستی روشی بسیار مؤثر برای کاهش اثرات پاتولوژیک این پروتئین است.
تمام زیبایی این روش در این است که تنها با ایجاد یک خراش کوچک روی پوست به صورت کاملاً ساده و غیرتهاجمی می‌توان تا حد زیادی در درمان بیماری آلزایمر به موفقیت رسید. عملکرد واکسن آلزایمر به این صورت است که با تنظیم سیستم ایمنی، قدرت بدن برای شناخت پروتئین ‏Ab‏ که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر به صورت غیرطبیعی تولید می‌شود افزایش می‌یابد و بدن به عنوان یک عامل بیگانه شروع به مبارزه با آن می‌کند.
در تحقیقات گذشته اگر چه با استفاده از روش‌های خاصی موفق به شناسایی مکان‌های تولید این پروتئین شده بودند اما به علت واکنش‌های مختلف بدن، گاهی اوقات تورم مغز و یا حتی مرگ بخشی از سلول‌های مغزی باعث ناکامی در درمان این بیماری شده بود.
بخش‌های خارجی پوست و لایه‌های بالایی آن اگر در معرض این واکسیناسیون قرار بگیرند، مواد سمی را که باعث تورم مغز یا مرگ سلول‌های مغزی می‌شوند را به میزان کمتری تولید می‌کنند بنابراین سیستم ایمنی به راحتی می‌تواند عامل بیگانه را شناسایی و با آن مبارزه کند.
● آزمایش خون احتمال بروز حملات قبلی را در بیماران قلبی نشان می‌دهد ‏
بر طبق جدیدترین تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران مرکز پزشکی ؟؟ در سانفرانسیسکو، آزمایش ساده خون می‌تواند با دقت خوبی ریسک حملات قلبی، سکته یا حتی مرگ را در بیمارانی که به بیماری‌های قلبی- عروقی مبتلا هستند نشان دهد.
این تحقیقات بر ر وی ۹۸۷ بیمار زن و مرد که همگی دارای بیماری عروق کرونری کنترل شده بودند، صورت گرفته است. بیماران در این تحقیقات با توجه به میزان دفع سدیم در ادرار،‌ دفع پپتید مغزی در ادرار (‏BNP‏) سطح خون و میزان دفع ‏proBNP‏ به چهار دسته تقسیم شدند. ۲۶ درصد از این افراد در حین تحقیقات دچار حملات قلبی منجر به مرگ شدند. نتایج این تحقیقات نشان داد که به ازای افزایش هر ۲۵% مقدار این فاکتورها ریسک بروز حملات قلبی و مرگ و میر در این بیماران به میزان ۴/۳ برابر افزایش می‌یابد. با بررسی این فاکتورهای ریسک پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که اهمیت این فاکتورها برای تعیین میزان ریسک حملات قلبی بسیار زیاد است و این در حالی است که این فاکتورها در آزمایش‌های رایج اکوکاردیوگرافی مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.
هنگامی که قلب تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد یا دیواره قلب در معرض حجم زیادی از خون قرار دارد و یا بخشی از آن به علت نرسیدن جریان خون دچار آسیب می‌شود ماده‌ای به نام ‏BNP‏ نوع ‏B‏ به کمک قلب می‌آید تا بتواند به فعالیت‌های طبیعی خود ادامه دهد.
حال اگر این ماده به هر دلیلی نتواند به قلب برسد باعث افزایش ریسک حملات قلبی و در نتیجه مرگ این بیماران خواهد شد. پس در تست‌های ساده خون می‌توان با اندازه‌گیری این فاکتور مهم جان بسیاری از این بیماران را نجات داد یا خطر و ریسک بروز سکته یا حملات قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش داد. ‏
منبع : ماهنامه تخصصی مهندسی پزشکی


همچنین مشاهده کنید