جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آرامش بدون حضور دیگران


آرامش بدون حضور دیگران
آیا هرگز در یک شهر غریب آرزو کرده اید که ای کاش می توانستید بدون پرسش از دیگران مسیر خود را به سمت نزدیک ترین کتابفروشی یا رستوران بیابید؟ آیا هیچ گاه در مورد فرزند ماجراجوی خود نگران بودید؟
گوشی تلفن همراه شما با خدمات جدید می تواند پاسخگوی این نیاز ها باشد. این خدمات پیش از این توسط شرکت های ارائه دهنده خطوط بی سیم به افراد شاغل در گروه های نجات و عملیات اضطراری ارائه شده بود تا بدین وسیله بتواند در مواقع ضروری به آنها کمک کند، ولی هم اکنون تجاری سازی و تعمیم این فناوری آغاز شده است.
هر چند این فناوری نسبتاً جدید است ولی آسان سازی استفاده از این خدمات تلفن همراه برای مردم عادی آغاز شده است تا در زمینه گردش در یک شهر غریبه، ملاقات با دوستان در یک محل جدید و ارائه مسیر رستوران یا فروشگاه ها به آنها کمک کند.
یکی از کاربران جدید این سیستم «میلتون ویلیامز» است که شغل او نصب و تعمیر سیستم های تهویه مطبوع در یکی از شهرهای ایالت جرجیای امریکا است. او با خرید این سیستم دیگر نقشه های کاغذی را به کناری نهاده است. او در گوشی خود از یک سیستم مسیریاب استفاده کرده است که با دادن آدرس مورد نظر خود، به صورت شفاهی مسیر را تا مقصد به او گوشزد می کند.
او می گوید؛ «در شغل من زمان عامل مهمی است چون من باید سریعاً از یک محل به محل دیگر بروم و با بزرگ شدن شهرها این وسیله به من بسیار کمک می کند.» او از حدود یک ماه پیش این خدمات را از شرکت Verizon wireless اخذ کرده است.
«راجر دریسل» یکی دیگر از افرادی است که وقت زیادی را در جاده ها می گذراند و هنگامی که برای انجام امور از شهر خارج می شود، روزانه دو یا سه بار از خدمات این شرکت استفاده می کند.
به علاوه او برای یافتن محل هایی برای غذا خوردن نیز از این خدمات استفاده می کند و از راهنمایی های تلفن همراه خود پیروی می کند.
او می گوید؛ «با این سیستم من دیگر نگران محلی که می خواهم بروم نیستم، من فقط باید نشانی را وارد گوشی تلفن کنم تا گوشی به صورت شفاهی، مسیر را بازگو کند.»
● آرامش خاطر
«دریسل» مسوول مدیریت سیستم های اطلاعاتی در شرکت saber corp است و بعد از استفاده از این خدمات دیگر از سیستم مسیریابی خودروی خود نیز استفاده نمی کند، چون کیفیت این خدمات بهتر است.
«دریسل» می گوید؛ «این ابزار افق جدیدی در زندگی من است.» البته هر چند او معتقد است که کار کردن با این خدمات ساده است ولی می گوید که همیشه هم به صرفه جویی زمان کمک نمی کند.
او اظهار داشته است؛ «این سیستم همیشه کوتاه ترین مسیر را ارائه نمی کند، ولی مسیر ارائه شده همیشه درست است.» با این وجود تعداد کاربران این خدمات در حال افزایش است.
موسسه Network In Motion یک شرکت توسعه دهنده سیستم های مسیریاب روی موبایل است. این شرکت تعداد مشتریان خود را یک میلیون نفر اعلام کرده است و این کاربران می توانند برای یک بار استفاده در روز ۳ دلار یا برای یک ماه استفاده مبلغ ۱۰ دلار بپردازند. اکثر این کاربران این خدمات را از موسسه Verizon wireless دریافت می کنند.
شرکت های دیگر مثل sprint Nextel corp خدمات خود را از موسسه های ASK.com و Info Space Inc. اخذ کرده و به مشتریان خود در زمینه یافتن فروشگاه ها و خدمات مورد نیاز آنها سرویس هایی را روی گوشی موبایل ارائه می دهند.
شرکت Helio که متصل به شرکت های SK Telecom و Earth Link Inc. است، در بین موسسه هایی قرار دارد که پا را فراتر نهاده و به دوستان هم گروه، خدمات صوتی و تصویری ارائه می دهد تا بتوانند جلسه های فوری برگزار کنند.
البته موسسه هایی مثل Spirt Walt Disney، Verizon و Co خدمات جدیدی به والدین ارائه می کنند که به آنها امکان می دهد محل حضور فرزندان خود را پایش کنند و اگر فرزندان از محدوده مشخص خارج شدند، پیغامی روی گوشی موبایل والدین ارسال شود.
خانم «کارول» مادر پنج فرزند است و در شهر ایندیاناپولیس زندگی می کند. او تمایل دارد که برای کنترل سه دختر ۱۱ ، ۱۳ و ۱۵ ساله خود از خدمات شرکت «والت دیسنی» استفاده کند.
او که به تازگی خدمات سه شرکت مختلف را ارزیابی کرده است، می گوید؛ «من دوست دارم یکی از این سیستم ها را داشته باشم، به خصوص زمانی که در تعطیلات هستیم.» وی در ادامه می افزاید؛ «ممکن است بچه ها برای قدم زدن به ساحل بروند و من می توانم از طریق گوشی تلفن همراه مراقب آنها باشم که این باعث آرامش خاطر می شود.»
البته شاید نتوان از این خدمات برای همه استفاده کرد چون شخصیت افراد با هم متفاوت است و باید این مساله را مورد توجه قرار داد.
ترجمه؛ عبدالله مصطفایی
www.Reuters.com, ۲۵May.۲۰۰۷
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید