جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

زخم‌های معده و اثنی‌عشر


اگر شما دچار یك زخم اثنی‌عشر هستید، هیچ درمان دیگری نیاز ندارید. با این حال اگر شما دچار زخم معده هستید، پزشك ممكن است آزمایشات دیگری را برای شما درخواست نماید (معمولاً یك آندوسكوپی دیگر) تا مطمئن شود كه بعد از درمان، زخم شما بهبود یافته است. این امر بدین خاطر انجام میشود كه گاهی اوقات سلولهای سرطانی ممكن است در زخم معده وجود داشته باشند كه سبب شود زخم بهبود نیابد.
جراحی
قبل از پیدایش درمانهای جدید، انجام عملهای جراحی بطور شایعی در افراد دچار زخم معده یا اثنی‌عشر توصیه می‌شد. امروزه از جراحی فقط در درمان عوارض ایجاد شده بر اثر زخمها و نیز به ندرت در مواقعی كه زخمها به درمان دارویی جواب نمی‌دهند استفاده می‌گردد. انواع مختلفی از عملهای جراحی وجود دارد، اما هدف كلی از درمان جراحی، كاهش ترشح اسید از غدد معده می‌باشد كه این كار بوسیله قطع كردن اعصاب معده انجام میشود (به این روش جراحی اصطلاحاً واگوتومی Vagotomy گفته میشود).
نتیجه گیری
زخم‌های معده و اثنی‌عشر نسبتاً شایع می‌باشند و در صورتیكه با مشاهده علایم شما، پزشك تشخیص این زخمها را برای شما مطرح سازد، بهترین راه برای اینكه این تشخیص تائید شود، انجام آندوسكوپی می‌باشد. شایعترین علت ایجاد زخم‌های معده و اثنی‌عشر، آلودگی به عفونت هلیكوباكترپیلوری می‌باشد، و از بین بردن این عفونت با استفاده از آنتی‌بیوتیكها، اغلب تمام آن چیزی است كه برای بهبود این زخمها لازم می‌باشد.
علت مهم دیگر بروز این زخمها، مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌باشد. داروهای جدیدتر ضدالتهاب غیراستروئیدی دارای این عوارض جانبی نمی‌باشند. زخمهای معده و اثنی‌عشر را تقریباً همیشه می‌توان بطور موفقیت‌آمیزی با استفاده از داروها درمان نمود و خیلی بندرت ممكن است احتیاج به عمل جراحی پیش بیاید. یك عارضه مهم زخمهای معده یا اثنی‌عشر، خونریزی می‌باشد، بنابراین در صورتی كه دچار استفراغ خونی و یا مدفوع به رنگ سیاه قیری شدید، سریعاً به پزشك مراجعه نمایید.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید