جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


مکزیک


مکزیک
فرهنگ مکزیکی از خالص ترین مظاهر هنرهای کلاسیک مانند موزیک کلاسیک و رقص گرفته تا تجارب زیباشناختی روزمره از قبیل هنر آشپزی و سنن گفتاری را در بر می گیرد. در همان حال که خلاقیت های هنری ریشه دوانیده در آداب و رسوم اقوام سرخپوست با هم همزیستی دارند، همزمان اصطلاحات مدرنی مانند سینما و عکاسی بوجود آمده و معرفی می شوند، بی آنکه رگه بی پایان ادبی که همواره با روند تکامل تاریخی ملت ما همراه بوده، به کنار نهاده شود.
کثرت پدیدآورندگان و روشها همراه با عواملی مانند استعداد فوق العاده و تنوع نهادهای فرهنگی مختص تشویق و اشاعه آن، فرهنگ مکزیکی را به صورت یکی از پویاترین فرهنگ های جهان در آورده است. مردم مکزیک به آداب و سنتهای فرهنگی خود بسیار پایبند می‌باشند و انجام مراسم فرهنگی مذهبی در این کشور فراوان یافت می‌شود. مردم مزیک از لحاظ خصوصیات اجتماعی , مردمی خونگرم محسوب شده و پایبندی خاصی به روابط خانوادگی و تعلقات درون فامیلی دارند به طوری که سنتهای خانوادگی در این کشور بسیارقوی می باشد.
جوانان زود تشکیل خانواده می دهند و معمولا به ازدواجهای خود پایبند بوده و تلاش می نمایند با افزایش رفت و آمدهای خانوادگی بنیان خانواده را تحکیم بخشند. هر چند این مهم نیز تحت تأثیر سایر فرهنگهای وارداتی قرار گرفته و نفوذ این نوع فرهنگ ها در روند آن به خوبی مشهود می‌باشد.
بر طبق قانون اساسی، تدوین و پیش‌بینی برنامه‌ها و تسهیلات آموزشی از وظایف مشترک دولت فدرال و ایالتها و شهرداری‌ها بود و باید بر اساس توسعه و پرورش افراد مکزیکی و در جهت تقویت روحیه وطن پرستی و اعتقاد به وحدت مکزیک و عدالت گسترش یابد. آموزش در مؤسسات آموزشی دولتی رایگان و اجباری است. آموزش دوران ابتدایی عبارتند از ۶ سال دوران ابتدایی که از شش سالگی آغاز شود.
از سال ۱۹۷۹ پیشنهاد شد که این دوران به ۱۰ سال افزایش یابد و ۳ سال از دوران متوسطه که غیر اجباری بود به آن اضافه شود.
● منشاء مکزیک
مکزیک، مهد برخی از پیشرفته ترین تمدنهای جهان مانند اولمک، تولتکا، مایا، آزتک و تعدادی دیگر است. تمدن اولمک نخستین تمدنی بود که بیش از سه هزار سال در مناطق میان تاباسکو و وراکروز رونق داشت. فرهنگ آن امروزه بواسطه پیشرفتی که در علوم و کشاورزی داشته، فرهنگی شناخته شده است. این فرهنگها، کِشت گونه های نباتی را که در برنامه غذای روزانه همگان حضور دارند مانند ذرت، لوبیا،چیلی( فلفل قرمز) و گوجه فرنگی، تکمیل نمودند. ویژگی این فرهنگها علاوه بر خلاقیت هنری اشان،ایجاد مراکز شهری بزرگ و طراحی شده از قبیل تنوچتیتلان، تولا، تئوتی اواکان، چیچن ایتسا و بسیاری دیگر بوده است. مکزیکوسیتی فعلی زمانی پایتخت آزتکها بود که از ۱۳۲۵ تا ۱۵۲۱ بر منطقه وسیعی از کشور حکمرانی کردند.
▪ مکزیک دوران استعمار
دریانوردی اسپانیایی به نام ارنان کورتس در سال ۱۵۱۹ به ساحل وراکروز رسید. این فاتح خیلی زود از اختلافات میان اقوام مختلف سرخپوست آگاه شد و از این موضوع بهره گرفت. کورتس، تنوچتیتلان پایتخت تمدن آزتک را در سال ۱۵۲۱ فتح کرد. تنوچتیتلان بعد ها مقر جدید پایتخت مکزیک دوران استعمار گردید. از۱۵۲۱ تا ۱۸۲۱ ، قلمرو اسپانیای جدید یا مکزیک فعلی، مرکز استعمار امپراطوری اسپانیا بود. در این دوره، دو جریان فکری قوی با هم در آمیخته و نهضت هنری و فکری عظیمی را پدید آوردند. در سال ۱۸۲۱ مکزیک به استقلال از اسپانیا دست یافت و این امر سبب پیدایش یکسری جنبش های آزادیبخش در قاره آمریکا گردید.
● قرن نوزدهم
اندکی پس از استقلال، مکزیک دچار دورانی پرتلاطم از بی ثباتی افتصادی و تهدیدات خارجی گردید. معهذا، در این قرن ملت مکزیک، ایدئولوژی و نهادهای آن مستحکم گردیدند و مکزیکِ مستقل بتدریج به جمع هماهنگ ملل پیوست. شرایط دشوار کاری روستاییان مکزیکی می رفت که بزرگترین رویداد اجتماعی و سیاسی کشور مکزیک را در این سالها رقم بزند.
● مکزیک معاصر
از نیمه دوم قرن بیستم به بعد، مکزیک از لحاظ اقتصادی توسعه یافت و درهمین حال نهادهای سیاسی نیز استحکام یافتند. زندگی شهری و همراه با آن جامعه ای نوین، منجر به پیشرفتهای بزرگی در زمینه سیاسی و فکری گردید. معماری سیاسی به ارث رسیده از زمان انقلاب، بتدریج صداها و بازیگران جدیدی را در بر گرفت. بر این اساس، مکزیک، امروزه ملتی متکثر و دمکراتیک است که به توسعه داخلی و جایگاه با اهمیتش درعرصه بین المللی توجه دارد.
● صنایع دستی
طیف صنایع دستی مکزیک به وسعت جغرافیای این کشوراست، هرایالت، هر منطقه و هر قوم دارای یک فن و یک سبک خاص صنایع دستی است. صنایع دستی در مکزیک که اشکال و الوان بی پایان آن بازتاب دهنده حساسیت زیباشناختی اقوام مکزیکی است، خالص ترین و تحسین بر انگیز ترین نحوه بیان اجتماعی است. مواد (چوب، سنگ، گِل، شیشه، الیاف بافتنی، طلا، نقره، کاغذ و مقوا، موم و استخوان) و نیز فنون و مهارت ها، شاهدی بر تکثری خلاق است که عمیق ترین سنت ها و در عین حال الحاق مواد و گفتارهای جدید را به ذهن متبادر می سازد.
صنایع دستی مکزیکی، ازهنرساخت اشیاء با پر(مربوط به دوره قبل از استعمار اسپانیا) گرفته تا ظریف ترین طلا کاری معاصر، بیانگر مهارت و خلاقیت خالقان آن و نیز غنای بی پایان اقوام مختلف مکزیکی می باشد
منبع : سایت سیمرغ


همچنین مشاهده کنید