جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


ژاکوی جذاب/ژاکو لا کروکوان Jacquou le croquant


ژاکوی جذاب/ژاکو لا کروکوان  Jacquou le croquant
▪ کارگردان: لوران بوتونا.
▪ موسیقی: لوران بوتونا.
▪ مدیر فیلمبرداری: الیویه کوکو.
▪ تدوین: استن کوله.
▪ طراح صحنه: کریستین مارتی.
▪ بازیگران: گاسپار اولیل[ژاکو]، ماری ژوزه کروز[مادر ژاکو]، آلبر دوپونتل[پدر ژاکو]، ژوسلن کوئیویرن[کنت نانساک]، چکی کاریو[شوالیه]، مالک زیدی[توفو]، الیویه گورمه[کشیش]، بویانا پانیچ[گالیو]، ژودیت دیویس[لینا].
▪ ١٤٠ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ فرانسه.
▪ ژانر: ماجرا، درام.
سال ١٨٥٠. ژاکو پسری ٩ ساله و تیزهوش زندگی شادمانه ای با والدین فقیرش دارد، کسانی که در املاک کنت نانساک مورد استثمار قرار دارند. اما به زودی رفتار کنت بی رحم باعث می شود تا ابتدا پدر ژاکو زندانی و بعد کشته شود و سپس مادرش بر اثر بیخانمانی و سرما بمیرد.تا این که شبی زمستانی کشیشی روستایی ژاکوی برهنه و در حال یخ زدن را یافته و به خانه خود می برد. ژاکو نزد کشیش مانده و به عنوان دستیار وی خدمت می کند.
شوالیه نجیب زاده ای از دوستان کشیش نیز به او نظر لطف دارد. سال ها بعد، ژاکو که جوانی ٢٠ ساله شده، مصمم است تا از کنت نانساک انتقام بگیرد. اما در این فاصله دل به دوست دوران کودکی اش لینا نیز باخته و همه او را به دوری از کنت تشویق می کنند. اما بازگشت ناگهانی کنت و دخترش گالیو در روز مسابقه رقص سالیانه به آتش اختلافات دامن می زند. گالیو که در کودکی توسط ژاکو از مرگ نجات یافته، قصد دارد دل وی را تصاحب کند.
اما ژاکو او را از خود می راند و کنت نیز در مسابقه رقص از او شکست می خورد. اما شادمانی آنها دیری نمی یابد، چون عمال کنت ژاکو را دزدیده و در چاه قصر می افکنند. شوالیه حکم تفتیش خانه کنت را می گیرد، اما جستجوها بی فایده است. سرانجام ژاکو موفق می شود به سختی خود را از چاه بالا کشیده و از انبار اسلحه قصر سر در آورد. حال هدف او شوراندن دقانان علیه کنت ظالم و گرفتن انتقام است. شورشیان پیروز شده و قصر کنت به آتش کشیده می شود.
اما این کار به منزله درگیری شورشیان با قانون و دیوانیان است. ژاکو و دوستانش دستگیر می شوند و به نظر می رسد پایانی تلخ همچون پدر ژاکو در انتظارشان است. اما گالیو دختر کنت در دادگاه حاضر شده و بر ظلم پدرش، همچنین نجات خود به دست ژاکو در جریان شورش صحه می گذارد. بعد از محاکمه گالیو کشور را ترک می کند و ژاکو به همراه عروسش لینا زندگی تازه ای را در روستای بدون ارباب آغاز می کنند.
● چرا باید دید؟
اگر دل تان برای دیدن یک فیلم فاخر، عظیم و کلاسیک نما تنگ شده، ژاکوی جذاب بهترین ها را در اختیارتان می گذارد. و اگر به داستان ها و فیلم های این چنینی فرانسوی علاقمند باشید و طرفدار الکساندر دوما و حتی بینوایان ویکتور هوگو که چه بهتر!!!
ژاکوی جذاب یک داستان با تمامی ویژگی های یک فیلم پر ماجرا از نبرد میان روستایی تهیدست و ارباب ظالم است که مثلثی عشقی نیز به آن افزوده شده و همچون تابلویی از رنگ و موسیقی پرداخته شده است. یکی دیگر از همان محصولات عظیمی که سینمای فرانسه قصد دارد تا با اتکا به آنها صنعت سینمای کشورش را رونق داده و فرانسویان را به دیدن محصولات بومی ترغیب کند. و اگر چنین فیلم هایی بتوانند به بازارهای خارجی نیز راه یافته و درآمدی کسب کنند که بشود آنها را به پیکر سینمای ملی تزریق کرد، به یک کرشمه دو کار انجام شده است!
فیلم بر اساس رمان مشهور و پر فروش اوژن له رو ساخته شده که در سال ١٩٦٩ دستمایه ساخت مینی سریالی موفق بوده، اما فیلم بوتونا عملاً محصولی دو پاره است.
یک ساعت اول فیلم که دوران کودکی ژاکو را به تصویر می کشد عملاً جذاب تر و پر کشش تر از نیمه دوم آن است که اعمال قهرمانانه و مثلث عشقی ژاکو-لینا-گالیو و درگیری های آنان را نشان می دهد. بزرگ ترین مشکل فیلم لقمه گلوگیری به نام گاسپار اولیل است که با توجه به فیزیک صورت، بازی سرد و پیشینه حضورش در نقش قاتلی چون هانیبال لکتر[که در آن فیلم هم وصله ناجوری بود] نمی تواند همدلی تماشاگر چندان جلب کند. چنین خبطی برای فیلمی که باید قهرمان آن به خاطر نامش هم که شده باید به قول ظرفا تیکه ای باشد، سرآغاز افت فیلم است.
از طرف دیگر بازی وی در برابر کهنه کارانی چون گورمه و کاریو خالی از هر گونه تازگی است و بازیگر نقش کنت نانساک نیز با وجود فیزیک خوبش نقشی کلیشه ای از چنین جانوری را بازی می کند. اما نقطه قوت های فیلم: طراحی صحنه و لباس، موسیقی، بازی لئو لوگران در نقش کودکی ژاکو، تدوین و فیلمبرداری زیبای آن است که در صحنه دوئل کنت و ژاکو به وسیله رقص به اوج می رسد. هر چند بوتونا تمامی تلاش خود را کرده تا فیلمی یکدست و پر کشش بسازد.
لوران بوتونا متولد ١٩٦١ پاریس، فیلمبردار، آهنگساز، تهیه کننده، تدوینگر، نویسنده و کارگردان است. از سال ١٩٨٠ با ساختن Ballade de la féconductrice وارد سینما شده، اما عمده شهرت و موفقیت خود را مدیون کلیپ هایی است که برای گروه ABBA ساخته و فیلم هایی تلویزیونی موفقی چون Mylène Farmer: Live à Bercy نیز در کارنامه دارد.
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید