پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


مستقیم حرف بزنید


مستقیم حرف بزنید
مردان مستقیم و اکثر زنان غیرمستقیم حرفشان را می‌زنند:هر چند غیرمستقیم حرف زدن ممکن است در استحکام روابط انسانی بیشتر موثر باشد اما به طور حتم کسی که مشغول رانندگی است و یا خلبان هواپیماست اگر به طور واضح آنچه را که شنیده است نفهمد، ممکن است تصادف یا سقوط به دنبال داشته باشد.
وقتی اکثر زنان با یکدیگر حرف می‌زنند هیچ مشکلی ندارند، مردان نیز با یکدیگر مشکلی ندارند.
مشکل هنگامی است که زن و مرد با یکدیگر صحبت می‌کنند.
اکثر زنان حساس به گرفتن اشارات و معانی حقیقی از کلمات مجازی هستند اما مردان قادر به این کار نیستند و معمولا معانی حقیقی را از حرف‌های مجازی استنباط می‌کنند.
با آموزش و تمرین، مردان و زنان می‌توانند در این مورد خود را اصلاح کنند.به عبارات زیر توجه کنید:
▪ برو یک نیمرو برای صبحانه درست کن
▪ ممکن است برای من یک نیمرو درست کنی؟
▪ ممکن است لطفا یک نیمرو برای صبحانه درست کنی
▪ فکر می‌کنی خوب است که برای صبحانه یک نیمرو بخوریم
▪ چقدر خوب بود یک نیمرویی برای صبحانه می‌خوردیم
▪ دلت می‌خواهد یک نیمرو برای صبحانه بخوریم
این جملات از مستقیم به غیرمستقیم نوشته شده‌‌اند.
سه جمله اول با احتمال زیاد توسط مردان و سه‌تای بعدی توسط اکثر زنان گفته می‌شود.
تمام جملات یک نتیجه را دنبال می‌کنند اما به راه‌های مختلف. اینجاست که به‌راحتی می‌توان فهمید چرا گاهی هوس یک زن برای صرف یک عدد تخم مرغ گاهی با اشک و آه و گفتن این عبارت که: تو اصلا خودخواه و بی‌احساس هستی و جواب شوهر که: تو هنوز نمی‌توانی تصمیم بگیری که چه می‌خواهی خاتمه می‌یابد.
آنچه که اکثر زنان باید بدانند این است که تقاضای خود را از شوهرشان غیرمستقیم بیان ننمایند.
به جای استفاده از کلمه می‌توانی در اول جمله مانند: می‌توانی یک تلفن امشب از محل کارت به من بزنی، می‌توانی آشغال‌ها را بیرون بگذاری، می‌توانی لامپ را عوض کنی و یا می‌توانی بچه‌ها را از مدرسه بیاوری از جملات امری استفاده کنید.
مانند به من تلفن کن، بچه‌ها را از مدرسه بیاور، لامپ را عوض کن و غیره به این دلیل که مردان سوالاتی را که با می‌توانی شروع می‌شود به آزمون توانایی خود تعبیر می‌کنند، بنابراین جواب آنها اگر آری هم باشد، هیچ الزامی در انجام آن در آنها به وجود نمی‌آورد.
یعنی در جواب تمام سوالاتی که شما با کلمه می‌توانی شروع کردید می‌گویند آری می‌توانم اما نمی‌گویند که انجام می‌دهند چون شما درخواست انجام آنها را نکرده‌اید.
در عین حال اگر مردان نیز جملاتی را که با می‌توانی شروع می‌شود، به عنوان درخواست اکثر زنان در انجام کاری یا برآوردن حاجتی بپذیرند مشکلات زناشویی تا اندازه‌ای کاهش خواهد یافت.
آنچه را که مردان باید بدانند این است که اکثر زنان بدون توجه به معانی کلمات یا تعاریف دقیق از آنها استفاده می‌کنند.
چنین کلماتی را به معنای واقعی آنها نگیرید یعنی به‌اصطلاح ملالغتی نباشید و تصور نکنید که استفاده از چنین کلماتی توسط اکثر زنان برای برنده شدن در بحث است.
مثلا وقتی زنی می‌گوید خدا کند زنی که مثل من لباس پوشیده نیاید پیش من بنشیند که من از خجالت می‌میرم، او منظورش نیست که می‌میرد، اما شوهر ملالغتی می‌گوید نمی‌میری، چیزهای بدتر از این هم هست.
یا وقتی می‌گوید: تو هیچ‌وقت با من موافق نبودی یا تو همیشه وقتی به من احتیاج داری با من مهربانی می‌کنی. مقصودش واقعا همیشه و هیچ‌وقت نیست.
چگونه شوهران را به شنیدن وادار کنیم: ساده است، زمانی را تعیین کنید. موضوع مورد نظرتان را نیز مشخص نمایید.
مثلا بگویید رضا من می‌خواهم پس از شام راجع به اینکه امروز چه کردم با تو حرف بزنم. احتیاجی برای ارائه راه‌حل ندارم، فقط می‌خواهم به من گوش کنی. مردان با چنین تقاضایی موافقت می‌کنند، چون زمان و مکان و موضوع و هدف در آن مشخص است و اینها آن چیزهایی است که برای یک مرد جذابیت دارد به‌علاوه اینکه کار خاصی نباید بکند.
صدیقه شهاب
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید