پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خطر قرص های لاغری ....


خطر قرص های لاغری ....
با آن کـه هر روزه به شـمار افــراد چـاق و دارای اضـافه وزن افزوده می گردد، در کنار آن نیز بر تعـداد و تـنوع محصـولات ویژه لاغری افزوده میشود. اما واقعیت آن است که اکثریـتایـن گــونه فرآورده ها مطلقا سبب کاهش وزن نـگردیـده و صرفا به مـنـظور درآمـد زایـی در بـازار هـای جـهانی عرضهمی شوند. خرید و مصرف آنـها تنها جز هدر دادن پول و به خطر انـداخـتـن سـلامـتـی شمـا سـودی بـرایــتان نخواهدداشــت. به خاطر داشته باشید که تـنـها راه رسـیـدن بــه تناسب اندام نخست پیروی از یک رژیم غذایی کـم کـالریو دوم برنامه تمرینات ورزشی منظم می باشد. اکـنون به مکانیزم عمل اینگونه محصولات اشاره میکنیم:
ابتدا محصولاتی که کاملا بی تاثیر (اگـر تـاثـیـر نـیـز داشـتـه بـاشـنـــد بسیار اندک است) هستند اما متاسفانه بسیاری افراد به سراغشان میروند اشاره میکنیم انها عبارتند از:
۱) چسبهای لاغری
۲) کمربندهای لاغری
۳) سرکوبگرهای اشتهای مغناطیسی
۴) ژل و کرمهای لاغری.
قرصهای لاغری از لحاظ عملکرد به ۴ گروه تقسیم میگردند:
۱) محرکها و گرمازاها (hermogenic=stimulants)
محرکها و گرمازاها در واقع با افزایش متابولیسم بدن سبب می گـردد بـدن شـمـا کالری بیـشتری بـسوزانـد.در ایـن قـرصـها از ترکیباتی همچون Phedra ،caffeine ،salicin Gaurana ،kola Nut ،synedrine ،yerba Mate ،leptoprine استفـاده مـیگردد.
(ephedra (ma Hung که یکی از اجزاء اصلی در بسیاری از قرصهای لاغری میباشد در گذشته برای تسکـین سـرفـه، آسـم و آنـفـلونـزا از آن استفاده می شد. این گیاه دارای Ephedrine میباشد و سبب افزایش ضربان قلب و یا ضربان قلب نامنظم، افزایش فشار خون، بی خوابی، تنگی نفس و تشنج می گردد. آلکـالـوئـیـد دیگر مواد مذکور نیز چنین عوارضی دارند. بیشتر اینگونه مواد تنها آب بدن را کم میکنند نه چربی را. چای سبز نیز در این گروه قرار دارد. (حاوی کافئین میباشد)
۲) چربی سوزها (lipotropic)
این گونه مواد سبب می گردند تا بدن از ذخایر چربی بـدن بیشتر اسـتفاده کند. شـامـل ترکیباتی همچون Chromium ،carnitine ،hca میباشند. ایـن گـونه مواد نیز عوارض بخصوص خو را داشته و استفاده بیش از حد آنها به کلیه ها آسیب میرساند.
۳) سرکوبگرهای اشتها (appetite Suppressants)
Chromium Picolinate ،pyruvic سرکوبگرهای اشتها که بر هیپاتالاموس مغز که تنظیم کننده احساس گرسنگی میباشد تاثیر کرده و باعث میگردد شما احساس سیر بودن کنید. در این قرصها از موادی همچون Sibutramine ،diethylpropion وphentermine استفاده میگردد. برخی از این گونه قرصها مورد تایید پزشکان میباشد مانند Sibutramine که در قرصی بنام تجاری Meridia در بازار موجود میباشد.
۴) بلوکه کننده های چربی (fat Blockers)
ایـن گونه قرصها از عمل آنزیم لیپاز جلوگیری بعمل می آورند. آنزیم لیپاز وظـیـفه تـجـزیـه چربیها را هنگامی که به روده باریک می رسند به عــهده دارد. بنابراین با این عمل جذب چربی کاهش می یابد. بسیار میتواند مفید باشند اگر با تجویز پزشک صورت گیرد. یکی از محصولات مورد تایید قرص Xenical نام دارد که دارای ماده موثر Orlistat است.
بنابراین تنها دو محصول Meridia و Xenical قابل اطـمینان می باشند. قرص زنیکال در ایـران نـیـز مـوجـود اسـت. الـبـته ایـن محـصـولات نــیز باید در کنار رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی منظم مورد استفاده قرار گیرند تا تاثیرشان نمایان گردد.
خوش اندام باشید!
http://hrtoghiani.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید