پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


استفاده موثر از وقت


استفاده موثر از وقت
اگرچه زمان سرمایه‌ی ارزشمندی است اماتمام شدنی است، تنها کسانی که از لحظه لحظه‌ی این سرمایه در راه سعادت و کمال و بهروزی خویش بهره گیرند، در آینده و در بخشهای پایانی عمر گرفتار حسرت برگذشته نخواهند شد . در بین همه‌ی منابعی که در اختیار داریم زمان با ارزشترین آن ها است ولی، به اندازه‌ی اهمیت خود از جایگاه و منزلتی بر خوردار نیست.
علت بیشترشکستهای جبران ناپذیر زندگی فردی، کاری و اجتماعی، ما حاصل عدم استفاده‌ی مطلوب از زمان است. در دنیای انسانی هیچ چیز مهمتر و با ارزشتر از زمان نیست. تنها سرمایه‌ای است که می‌توان از طریق آن همه چیز به دست آورد ، ولی با همه چیز نمی‌توان لحظه‌ای از آن را به دست آورد. آیا تاکنون فکر کردیم که زمان محدود است و با تیک تیک ساعت، هر لحظه‌ کمتر وکمتر می‌شود؟ تنها در سایه‌ی مدیریت بهینه بر زمان است که می توانیم به آرزوها و خواسته‌های خود برسیم . موفقیت و شکستها مرهون استفاده از زمان است.
اگر می خواهید درمدیریت زمان موفق باشید به توصیه های زیر توجه کنید:
▪ هدفهایتان رامشخص کنید :
تصمیم بگیرید که دقیقاً چه می‌خواهید. با روشن کردن این موضوع، اولین قدم را برداشته‌اید. پیش از آغاز کار، هدف‌ها و تصمیم‌هایتان را بنویسید.
▪ برای هر روز از قبل برنامه‌ریزی کنید :
برای انجام هر کاری باید برنامه‌ریزی کنید. برنامه خود را روی یک ورق کاغذ بنویسید. خواهید دید هر دقیقه‌ای را که برنامه‌ریزی صرف می‌کنید، در واقع پنج تا شش دقیقه در زمان انجام کار خود صرفه‌جویی می‌کنید.
▪ از قانون ۲۰/۸۰ در کارهایتان استفاده کنید :
۸۰ درصد از موفقیت‌های شما، نتیجه ۲۰ درصد فعالیت است. پس تلاش خود را بر همین ۲۰ درصد متمرکزکنید.
▪ پیامد کارها را در نظر داشته باشید :
مهم‌ترین کارهای شما، آن‌هایی هستند که بیشترین تأثیر را بر کار و زندگی شما می‌گذراند. به جای توجه به کارهای دیگر، همه تمرکز خود را بر کارهای مهم قرار دهید.
▪ همیشه از روش الف، ب، پ، ت، ث استفاده کنید :
ابتدا فهرستی ازکارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید. سپس آن‌ها را اولویت‌بندی کنید و مطمئن شوید که مهم‌ترین کار در ابتدای فهرست شما قرار دارد.
▪ روی هدف اصلی تمرکز کنید :
نتایج مورد نظر کار خود را مشخص کنید و سپس با پشتکار برای رسیدن به آن‌ها اقدام کنید.
▪ به ضرورت انجام کارها توجه کنید :
هیچ وقت برای انجام همه کارها وقت کافی ندارید، ولی همیشه برای انجام مهم‌ترین کارها وقت کافی خواهید داشت.
▪ پیش از شروع کار، مقدمات آن را فراهم کنید :
باید با آمادگی کامل کار را انجام دهید تا عملکرد ضعیفی نداشته باشید.
▪ همیشه شاگرد باقی بمانید :
هر چه دانش و مهارتتان در ارتباط با کاری که انجام می دهید بالاتر باشد، کار را سریع‌تر و بهتر انجام خواهید داد.
▪ استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت کنید :
دقیقاً مشخص کنید که چه کاری را امروز و چه کاری را در آینده می‌توانید به خوبی انجام دهید و سپس دست به کار شوید.
▪ محدودیت‌های خود را بشناسید :
عوامل باز دارنده درونی و بیرونی را مشخص کنید. عواملی را که باعث تسریع کارتان می‌شوند تعیین کنید و سپس سعی کنید عوامل باز دارنده را از میان بردارید.
▪ قدم به قدم پیش بروید :
اگر کارهای خود را مرحله به مرحله انجام دهید، می‌توانید بزرگ‌ترین و سخت‌ترین کارها را انجام دهید.
▪ خودتان را تحت فشار قرار دهید :
تصور کنید یک ماه دیگر باید شهرستان را ترک کنید. به گونه‌ای عمل کنید که گویا مجبور هستید پیش از رفتن همه کارهای اصلی خود را انجام دهید.
▪ توانایی‌های خود را افزایش دهید :
اوقاتی را که کارآیی ذهنی و جسمی شما به حداکثر می‌رسد مشخص کنید و مهم‌ترین کارهایتان را در همان زمان‌ها انجام دهید. به اندازه کافی استراحت کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشید.
▪ خود را به فعالیت بیشتر عادت دهید :
مشوّق خود باشید و در هر شرایطی در پی کسب نتایج عالی باشید. به جای فکر کردن به مشکلات، راه‌حل آن‌ها را جستجو کنید. همواره خوش‌بین باشید.
▪ از تنبلی سازنده بهره بگیرید :
هیچ‌کس نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد، پس گاهی اوقات باید از انجام کارهایی که اهمیت کمتری دارند خودداری کنید. با این کار برای کارهای مهم‌تر وقت کافی خواهید داشت.
▪ ابتدا سخت‌ترین کار را انجام دهید :
روز خود را با سخت‌ترین کار آغاز کنید، کاری که بیشترین تأثیر را بر زندگی شما خواهد داشت و تا وقتی آن را به طور کامل انجام نداده‌اید، کار دیگری در دست نگیرید.
▪ کار را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید :
کارهای بزرگ و پیچیده را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. سپس هر دفعه، یک بخش از کار را انجام دهید.
▪ برای خود ایجاد وقت کنید :
برنامه روزانه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که هر روز وقت کافی برای تمرکز کامل بر کارهای مهم و ضروری داشته باشید.
▪ کارها را سریع‌تر انجام دهید :
عادت کنید کارهای اصلی خود را سریع انجام دهید تا به عنوان شخصی که کارها را سریع و دقیق انجام می‌دهد، شناخته شوید.
▪ کارها را به ترتیب اهمیت انجام دهید :
کارهای ضروری و مهم خود را مشخص کنید به سرعت کار را آغاز کنید و بدون وقه تا تکمیل نهایی آن، دست ازکار نکشید. رمز افزایش کارآیی و بهره‌وری فردی، همین است.
اراده کنید که هر روز این روش‌ها را تمرین کنید تا جزء عادات روزانه شما شوند. اگر به این ترتیب عمل کنید، مدیریت زمان بخشی از شخصیت شما می‌شود و آینده‌تان را تضمین می‌کند.
http://jalilkhani.blogfa.com/


همچنین مشاهده کنید