جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مینی گلف، ورزش اوقات فراغت


مینی گلف، ورزش اوقات فراغت
فدراسیون گلف چندی است در صدد گسترش مینی گلف در کنار گلف است. ورزشی که بسیار ارزان است و حتی می توان در خانه آن را انجام داد تا اعضای خانواده ها با انجام آن نه تنها فعالیت بدنی داشته باشند، بلکه بتوانند ضمن پرکردن اوقات فراغت، خود از استرس های شهری دور شوند. فراهم کردن کلاب و توپ و سازه های متحرک برای پرداختن به این ورزش سخت نیست و اکنون در دنیا تمام اعضای خانواده ها به آن می پردازند و ورزشی همگانی شده است.
حتی در آمریکا فضای خالی پشت بام ها را به این ورزش اختصاص می دهند و در بیشتر کشورها در جلوی خانه ها، پارک ها، فضاهای خالی کنار خیابان ها زمین های مینی گلف برای افراد جامعه مهیا شده است.
چندی پیش سومین رقابت مینی گلف در پارک لاله تهران توسط انجمن مینی گلف برگزار شد که مورد استقبال بسیاری از خانواده هایی که گلف را به صورت رایگان زیر نظر فدراسیون آموزش دیده بودند، قرار گرفت.
● مینی گلف در ایران
انجمن مینی گلف زیر نظر فدراسیون گلف در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده است.فدراسیون گلف تاکنون به همراه آموزش رایگان گلف، مینی گلف را نیز به علاقه مندان آموزش داده است و ۱۲ هزار نفر در کل کشور با ضربات کوتاه قابل استفاده در مینی گلف آشنا شده اند.
این انجمن تاکنون ۳مسابقه جشنواره مینی گلف خانواده، مینی گلف کشتیرانی و مینی گلف در پارک لاله را برگزار کرده است و قرار است یک ماه دیگر یک مسابقه که چهارمین آن است را برگزار کند. انجمن مینی گلف برای برگزاری رقابت ها از سازه های متحرک بهره می برد و تنها زمین مینی گلف ثابت در مجموعه ورزشی انقلاب قرار دارد. انجمن مینی گلف با آموزش ۸۰ دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش، این رشته را به مدارس برده است و نخستین مسابقه آموزشگاه ها را نیز برگزار کرده است.
فدراسیون گلف با راه اندازی زمین های گلف در رنج آموزشی قصد دارد، این ورزش را نیز در زمین های گلف توسعه دهد.
● مینی گلف ورزش اوقات فراغت
جالب است بدانید توسعه زمین های ورزشی مینی گلف در اکثر کشورها به عهده شهرداری ها ست. راه اندازی مینی گلف در مساحت کوچک با ۵ میلیون تومان هزینه امکان پذیر است. این زمین ها را می توان در پارک ها برای گذران اوقات فراغت افراد جامعه مهیا کرد. تا جوانان به این ورزش جذب شده و ضمن پرکردن اوقات فراغت خود، از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی دور شوند.
ورزش مینی گلف به علت طی کردن مسافت برای هر سنی مناسب است. این ورزش به علت ردیابی توپ موجب تقویت دید می شود و زدن ضربه هماهنگی عصبی و عضلاتی را به همراه دارد. راه اندازی این ورزش در مجتمع ها موجب پرکردن اوقات فراغت اعضای مجتمع می شود و راه اندازی آن در هتل ها و محل توریستی جذب توریست را افزایش خواهد داد.
● آشنایی با ورزش مینی گلف
این ورزش همان طور که از نامش پیداست، از خانواده ورزش گلف است. اما این ورزش که شکل کوچک شده و آب رفته آن است ارزان تر و آسان تر از بازی گلف است.
بازی مینی گلف در مساحت های کوچک انجام می شود و از این جهت به آن گلف مینیاتوری (Miniature golf) نیز می گویند. این بازی در برخی از کشورها به نام های Midget golf، goofy golf، put-put، crazy golf و ... نیز خوانده می شود ولی در جهان بیشتر به مینی گلف (Mini glof) معروف است.
در مینی گلف برخلاف گلف، فقط از ضربات کوتاه استفاده می شود و بازیکن توپ را با زدن کمترین ضربه وارد حفره هایی که تعداد آنها ۹ یا ۱۸ عدد است، می کند.
این ورزش مفرح را چون مساحت کمی (از ۵ مترمربع تا ۱۰۰ مترمربع) می گیرد، می توان در پارک ها، مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها، هتل ها، حیاط مجتمع های مسکونی و حتی پشت بام ها (که در آمریکا مرسوم است) راه اندازی کرد.
این ورزش را اگر بخواهیم فقط برای تفریح و گذران اوقات فراغت همه افراد و هر سنی راه اندازی کنیم فضای ۵ مترمربع کافی است که ساده ترین شکل مهیا کردن آن هم ایجاد زمین با پوشش چمن مصنوعی یا موکت با ایجاد حفره است که بازیکنان بر سر انداختن توپ با کمترین ضربه به داخل حفره ها با هم رقابت می کنند.
● انواع زمین مینی گلف
برای بازی مینی گلف زمین های مختلفی طراحی شده است. در ۲ کشور آمریکا و انگلستان زمین بازی این ورزش شبیه گلف است و در آن زمین چمن یا چمن مصنوعی یا موکت با موانع و سازه هایی از سنگ و ماسه به کار رفته است. حتی در انگلستان در زمین های مینی گلف موانعی فانتزی مانند آسیاب بادی، دایناسورها و اشیای خیالی به کار می برند که از این جهت به آن carzy golf می گویند.
در قاره اروپا در زمین های مینی گلف، اشکال هندسی به کار می برند و توپ با عبور از این موانع وارد حفره ها می شود. سازه های مینی گلف به صورت ثابت و متحرک ساخته می شود. در کشورهایی چون اسکاندیناوی سازه ها به صورت اسکلت چوبی مستطیل شکل با قابلیت جابه جایی ساخته می شود و سطح آن با موکت (نمد) پوشیده می شود. در مرکز و جنوب اروپا، مینی گلف دارای اسکلت فولادی است که ثابت است و قابلیت جابه جایی ندارد و در ساخت آن بتون و دیگر مصالح ساختمانی به کار می رود.
● تاریخچه مینی گلف
گفته می شود نخستین زمین مینی گلف را باشگاه زنان به نام پوتینگ (putting) راه اندازی کرده که در خیابان «اندرو» در اسکاتلند بوده است. این باشگاه در سال ۱۸۶۷ تأسیس شده و هنوز هم به فعالیت خود ادامه می دهد. در این باشگاه زنان مینی گلف بازی می کردند. چند دهه بعد این ورزش در آمریکا و انگلستان در هتل ها برای میهمانان طراحی و راه اندازی شد. سندی وجود دارد که یک آلمانی اهل هامبورگ این ورزش را از آمریکا به آلمان می آورد و گسترش داد.
می گویند در سوئد نیز، دو سوئدی که این ورزش را در آمریکا فراگرفته بودند و در سال ۱۹۳۰ به کشورشان بردند و در سال ۱۹۳۷ برای نخستین بار فدراسیون آن را در کشور خود راه اندازی و قهرمانی کشوری را نیز در سال ۱۹۳۹ برگزار کردند.
تا قبل از راه اندازی این فدراسیون، حتی آمریکا نیز چنین کاری را انجام نداده بود این ورزش به این صورت در سراسر اروپا گسترش یافت، به طوری که اکنون در آلمان چندین هزار زمین مینی گلف وجود دارد و ۱۵ میلیون آلمانی این ورزش را بازی می کنند و ۱۱ هزار نفر نیز عضو فدراسیون مینی گلف آلمان هستند. فدراسیون سوئد ۸ هزار عضو دارد و اتریش، سوئیس، ایتالیا، چک و هلند نیز چندین هزار عضو دارند.
اسناد موجود در آمریکا نشان می دهد نخستین مسابقه به سال ۱۹۳۰ در این کشور برگزار شده است و برای این رقابت ها در مجموع ۱۰ هزار دلار جایزه در نظر گرفته شده که برنده نهایی ۲ هزار دلار نصیبش می شد.
● مینی گلف در دیگر کشورها
اکنون این رشته در بیشتر کشورهای آمریکا، اروپا و آسیا فعال است. اکثر کشورهای اروپایی دارای فدراسیون مینی گلف هستند و رقابت های مهم این رشته را نیز برگزار می کنند. به طوری که در رقابت های قهرمانی اروپا بیش از ۲۰ کشور شرکت می کنند. در خارج از اروپا نیز کشورهای آمریکا، روسیه، اوکراین، ژاپن، سنگاپور و تایوان رقابت های بین المللی مینی گلف را برگزار می کنند.
این ورزش در کشورهایی چون مولداوی، مکزیک، هند، تایلند، استرالیا و نیوزیلند نیز فعال است.
● فدراسیون جهانی مینی گلف
فدراسیون جهانی مینی گلف با نام اختصاری (F.M.W) اکنون در جهان فعال است و نام بیش از ۴۰ هزار بازیکن را از ۳۷ کشور در رقابت های برگزار شده، ثبت کرده است. این فدراسیون نام مینی گلف را از میان بسیاری از نام ها برای این ورزش برگزیده و تصویب کرده است.
این فدراسیون ۴ نوع زمین را به نام های بتون (beton)، اترنیت (eternite)، فلت (flet) و MOS (بدون پوشش) برای بازی مینی گلف تصویب کرده است. فدراسیون جهانی مینی گلف ۲ نوع رقابت را در رده های سنی زیر ۲۱ سال، بزرگسالان (بدون محدوده سنی) و بالای ۴۵ سال را در ۲ بخش مردان و زنان به صورت جداگانه برگزار می کند. یکی رقابت های جهانی دوسالانه که در سال های فرد برگزار می شود و دیگری رقابت های قاره ای در اروپا و آسیاست که در سال های زوج برگزار می کند.
در رقابت های قهرمانی مینی گلف ۲۰۰۷ جهان مارکور تیپلین از آلمان در بخش مردان و الیزابت گروبر از اتریش در بخش زنان قهرمان شدند. عنوان قهرمانی در هر دو بخش تیمی نیز به آلمان رسید. در رقابت های قهرمانی اروپا در سال ۲۰۰۶ نیز، آلمان قهرمان شد. این رقابت ها در زمین ۱۸ حفره ای بازی می شود. اینک در زمین MOS که بیشتر در آمریکا و انگلیس وجود دارد، چند رقابت معتبر می شناسیم. مانند مستر آمریکا، اوپن ایتالیا، ایرلند، ایتالیا و Crazy Golf که در انگلستان انجام می شود.
سوسن صادقی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید