پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به گوگل غول موتور جستجو و موفقیت‌هایش


نگاهی به گوگل غول موتور جستجو و موفقیت‌هایش
در اواسط دهه گذشته چند شرکت مهم که پیشتاز آنها Yahoo بود با ترفندهای گوناگون عرصه خدمات جست‌وجو در اینترنت و پست الکترونیک و... را قبضه کرده بودند و کسی تصور نمی‌کرد تازه ‌واردی بتواند حتی از Yahoo پیشی بگیرد. این تازه وارد سایت محبوب من گوگل است در این گفتار به اختصار نگاهی به غول برزگ موتورجستجو و عملکرد آن می پردازیم تا دیریابیم چه عواملی گوگل یک سایت ساخته شده در سال۱۹۹۹ میلادی امروز به پرببینده ترین سایت بزرگترین سایت با ۸ میلیارد صفحه اندیکس شده در موتور جستجو و گرانترین شرکت در بورس آمریکا بدل شود و باز تاکید می کنم در فن آوری اطلاعات هر لحظه می توان آغاز کرد و جز برزگان این عرصه شد این اما و اگرها را باهم بخوانیم:
● گوگل با صفحه ای فوق ساده:
این مقوله را بسیاری کاربران نمی دانند که سایت گوگل به جز صفحه اول جستجو دارای صدهای صفحه مجزاست که سرویسهای متفاوتی را ارایه می دهند در همین مقوله جستجو گوگل نزدیک به ۱۴۰ زبان را پشتیبانی می کند که خود قابلیتهای پنهان گوگل است. البته درگفتارها پیشین سرویسهای این غول عظیم آشنا شدیم .
گوگل، سایتی که در اولین صفحه خود فاقد همه تزیینات بصری و حرفه ای است اما آنچنان خدمات خود راارایه داده است که صفحه خانگی شما شاید گوگل است و درهر ورود و اتصال به اینترنت شما به سایت گوگل می روید البته اگر شما جز ۶۴ درصد کاربران جهانی اینترنت باشید که گوگل را انتخاب نموده اید رازها و گفتنی ها گوگل در گفتار اشاره نمودیم که برای من خیلی دوست داشتنی است :
● راز موفقیت گوگل ازنگاه کارشناسان
google چند اصل را مورد توجه قرار داد تا رمز موفقیتش باشند.
۱) خدمات رایگان‌
۲) خدمات سریع (پرهیز از تصویر و اکتفا به متن)
۳) صفحات ساده (پرهیز از تبلیغات و شلوغی صفحات)
۴) به روز بودن (آدرس‌ها هر دو هفته به‌صورت خودکار به روز می‌شوند و آدرس‌های لینک‌های باطل شده از سیستم حذف می‌شوند)
۵) پوشش گسترده و کامل بودن مطالب.
این شرکت با این استراتژی‌ها پس از مدتی در حوزه جست‌وجو حتی غولی مثل Yahoo را ورشکست کرده و خود Yahoo برای مدتی از خدمات جست‌وجوی google استفاده می‌کرد. در صفحه جست‌وجوی Yahoo نوشته شده بود. Powerd by by google پس از این موفقیت، google خدمات خود را متنوع‌تر کرد. از جمله مهم‌ترین این خدمات می‌توان به جست‌وجو در دانشگاه‌ها(google University Search) ، جست‌وجو در خبرگزاری‌ها (google news) و... اشاره کرد.
● نگاهها جدید گوگل
چندی پیش یکی از دوستان پیش‌بینی کرده بود که سیستم‌عامل آینده متعلق به google است و این شرکت رهبری مسیر IT جهان را برعهده خواهد گرفت. با آخرین محصول google یعنی جست‌وجو در رایانه شخصی‌ (google Desktop Search) این پیش‌بینی تقویت شد.
● پست الکترونیک با فضای یک هزار مگابایت به‌صورت رایگان
در سال ۲۰۰۴ شرکت google قدم بسیار بزرگی را برداشت و‌ آن ارایه خدمات پست الکترونیک تحت عنوان GMail بود. در این خدمات google فضای یک هزار مگابایت را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد و شعارش هم به این صورت است که جست‌وجو کنید، مرتب نکنید. این در حالی است که قبل از آن، برای سال‌ها شرکت Yahoo (و شرکت‌های‌ مشابه آن) چهار مگابایت حافظه رایگان می‌داد و از هشت مگابایت به بالا پول دریافت می‌کرد. ضمن اینکه خدمات رایگانش نیز از کیفیت مناسبی برخوردار نبود.
با این رویکرد google، شرکت Yahoo اندازه حافظه پست الکترونیک رایگان خود را به ۱۰۰ مگابایت رساند و خدمات خود را تا حدی بهبود بخشید. اما این کار برای Yahoo مانند نوشداروی پس از مرگ سهراب است و GMail علاوه بر حافظه یک هزار مگابایتی، خدمات دیگری چون جست‌وجوی سریع، پشتیبانی استاندارد فونت Unicode و... را اضافه کرده و همچنان در حال گسترش است. برای جلوگیری از هجوم افراد و یا نرم‌افزارهای مزاحم و همچنین هویتمند کردن شبکه، ثبت‌نام در GMail با دعوت اعضا انجام می‌شود.
● جستجو داخل سیستم:
جدیدترین اقدام google ارایه نرم‌افزاری برای جست‌وجو درون رایانه شخصی است. جدا از بحث‌های امنیتی آنکه google تعهداتی را در حرف حداقل عنوان داشته، کارایی این سیستم فوق‌العاده است. اگر بخواهیم توسط Windows فایلی را روی کامپیوترمان پیدا کنیم، احتمالاً باید متناسب با اندازه جست‌وجو در کل دایرکتورها و فایل‌ها صبر کنیم اما روش google که از طبقه‌بندی مناسب استفاده می‌کند با همان سرعت جست‌وجوی اینترنتی، تمام فایل‌های احتمالی را جست‌وجو می‌کند و نتایج مطلوب را در اختیار می‌گذارد. این نرم‌افزار محتوا و درون بسیاری از فایل‌ها را نیز جست‌وجو می‌کند و خروجی آن تقریباً در چند ثانیه آماده می‌شود این اتفاقی فوق‌العاده است که مشکلی بزرگ را حل کرده است.
● آیا سیستم عامل جهانی بعدی گوگل است
همان‌گونه که ملاحظه می‌شود google از یک شرکت خدمات شبکه‌ای و اینترنتی به سمت ارایه خدمات درون رایانه‌ای پیش می‌رود و بعید نیست بسیاری از برنامه‌ها و بخش‌های ضعیف Windows را با برنامه‌ای قوی جایگزین کند.
در یک سیستم‌عامل دو بخش عمده بخش درونی و بخش ظاهری وجود دارد. مهم‌ترین عامل استقبال از یک سیستم، آشنایی عمومی با ظاهر و روش کار آن است.
در حال حاضر با رویکرد google کم‌کم همگان بسیاری از کارهای داخل شبکه و داخل رایانه خود را از طریق google انجام خواهند داد و به آن عادت خواهند کرد و این به معنی آن است که شرایطی پیش خواهد آمد که سیستم‌عامل google مورد استقبال عمومی قرار گیرد ضمن اینکه مایکروسافت هم نمی‌تواند راجع به ظاهر آن ادعایی داشته باشد.
http://www.yazdit.myblog.ir/Post-۵۵.ASPX


همچنین مشاهده کنید