جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


ضرورت داشتن کتابخانه‌ای شخصی


ضرورت داشتن کتابخانه‌ای شخصی
با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و وجود منابع اطلاع رسانی متعدد همچون اینترنت، مطبوعات، صدا و سیما و مانند اینها ولی هنوز هم یکی از رایج ترین راه های دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی، هنری، ادبی و غیره، مطالعه کتاب است.
البته ارزش معنوی این یار مهربان و نقش آن در زندگی افراد همواره از قدیم به ما یادآوری شده است ولی هرچه که می گذریم این نیاز با توجه به شرایط زندگی در جوامع توسعه یافته و به خصوص در حال توسعه بیشتر احساس شده و به طور کلی جزء یکی از ملزومات زندگی روزمره هر فرد به حساب می آید. حال آنکه از سوی دیگر مشکل صرف هزینه گزاف برای خرید کتاب نیز از جمله مسائلی است، که افراد اهل مطالعه را به جای خرید کتاب به عضویت در کتابخانه های عمومی روانه می‌سازد.
البته جایگاه این مراکز را برای دستیابی به اطلاعات جدید و تحقیقات نمی توان نادیده شمرد ولی به بهانه برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب، لازم به ذکر است که لذت خرید کتابی که برای مطالعه آن، محدودیت زمانی نداشته و می توان بارها و بارها به آن مراجعه کرد، از ارزش غیرقابل مقایسه با امانت گرفتن از کتابخانه های عمومی برخوردار است.
همچنین نیاز به در دسترس بودن برخی از کتاب ها به خصوص کتاب‌های مرجع در خانه، از جمله مواردی هستند که اقدام برای ترتیب دادن کتابخانه ای هرچند کوچک را ضروری می‌سازند. لذا با اختصاص گوشه ای از محیط خانه به یک کتابخانه شخصی، کتاب های مورد نیازتان را همواره در دسترس داشته باشید.
برای این منظور با توجه به شرایط و موقعیت محیط، این جایگاه را یا به صورت جداگانه در گوشه ای از خانه فراهم کرده یا این نیاز را در کنار چندین نیاز کاربردی و دکوراسیونی دیگر در ترکیبی چندمنظوره برآورده نمایید و یا حتی با به کارگیری ابتکاراتی دکوراسیونی، مکانی را به این امر اختصاص دهید که به طور مفصل به هر یک از آنها در ذیل خواهیم پرداخت:
۱) کتابخانه مجزا:
در صورتی که در گوشه ای از اتاق خواب و یا حتی اتاق نشیمن جای خالی و مناسب برای قرار دادن کتابخانه ای مجزا وجود دارد، با اندازه گیری دقیق آن مکان، کتابخانه ای متناسب به لحاظ ابعاد، فرم، مدل و رنگ خریداری کرده و کتاب های خود را در طبقات آنها بچینید.
۲) ترکیب های چندمنظوره:
با توجه به معضل همیشگی کمبود فضای کافی در آپارتمان های امروزی، برای پاسخگویی به چندین نیاز آن هم به طور همزمان تنها راهکار موجود، انتخاب ترکیبی چندمنظوره برای همه آنهاست. لذا در این شرایط نیز با توجه به مکان اختصاص یافته برای این قبیل ترکیب ها و همچنین نیازهای موجود در فضا، انتخاب مناسب را انجام دهید.
به عنوان مثال اگر برای اتاق خوابی که همزمان به اتاق کار خود و یا فرزندتان اختصاص دارد علاوه بر کتابخانه به دنبال میز تحریر و یا کار نیز هستید، ترکیبی را انتخاب کنید که هم میز تحریر یا کار و هم کتابخانه مناسبی را شامل شود.
از میان پرکاربردترین ترکیب های چندمنظوره که بخشی از آن به کتابخانه نیز اختصاص می یابد، ترکیب های چندقسمتی طبقاتی است که علاوه بر اختصاص قسمتی مناسب، قرار دادن کتاب ها تحت عنوان کتابخانه، قسمتی دیگر به لوازم صوتی و تصویری و یا حتی ممکن است بخشی به عنوان ویترین به چیدن لوازم و خرده ریز های تزئینی تعلق گیرد که معمولاً اینگونه ترکیب ها را در فضای اتاق نشیمن قرار می دهند.
● توصیه مهم هنگام تهیه این قبیل ترکیب های چندتکه ای این است که در صورت امکان مدلی را انتخاب کنید که هر یک از قسمت های تشکیل دهنده آن، جداشدنی باشد. این قبیل مدل ها دارای دو مزیت مهم هستند:
۱) جابه جایی و حمل ونقل آنها راحت تر صورت می گیرد.
۲) در صورت لزوم امکان جداسازی آنها و استفاده از هریک از قسمت ها به تنهایی و در فضاهای مختلف خانه وجود دارد که این موضوع به لحاظ کاربردی و همچنین تنوع دکوراسیونی حائز اهمیت بسیاری است.
۳) استفاده بهینه از فضاهای فرورفته:
در اغلب ساختمان ها، فرورفتگی های متعددی حاصل نواقص ساختاری و یا نحوه نقشه کشی و قرارگیری ستون ها نسبت به هم وجود دارند که قابل استفاده برای کاربردهای مختلفی هستند. از جمله اینها به اختصاص آنها به کتابخانه می توان اشاره نمود. برای این منظور کافی است در یکی از فرورفتگی های فضای مورد نظر در خانه، با نصب طبقاتی از جنس چوب و یا شیشه، این فضای به ظاهر بدون استفاده را طبقه بندی کرده و آن را به کتابخانه ای جادار تبدیل کنید.
۴) کتابخانه طبقاتی:
شما می توانید با نصب یک و یا چند طبقه مستقل بر روی دیوار فضای اتاق خواب، اتاق نشیمن و یا هر مکان دیگری به راحتی طبقاتی برای قرار دادن برای کتاب ها بر روی آنها مهیا سازید.
۵) این روزها انواع و اقسام کتاب های آشپزی و شیرینی پزی به بازار آمده اند که برای دسترسی هرچه بهتر آنها، ترتیب دادن کتابخانه ای در آشپزخانه می تواند بسیار کارساز باشد. برای این منظور علاوه بر استفاده بهینه از فضای فرورفته در آشپزخانه، شما می توانید با همان ترکیب کابینت بندی، یکی از کابینت‌های دیواری را به کتابخانه تبدیل کرده و کتاب های مربوطه را به این کتابخانه کابینتی منتقل کنید.
الهام اسمعیلی
منبع : سایت سیمرغ


همچنین مشاهده کنید