پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


پرتفوی ۵ میلیون یوروئی


پرتفوی ۵ میلیون یوروئی
مدیرعامل بیمه دانا جذب پرتفوی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان دومین بیمه‌نامه بزرگ ارزی کشور اعلام کرد و گفت: سال گذشته بخشی از پرتفوی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ارزش یک میلیارد تومان در اختیار بیمه دانا بود اما امسال با برنامه‌ریزی دقیق تمام پرتفوی این ناوگان به ارزش ۵ میلیون یورو به شرکت بیمه دانا تعلق گرفت.
این خبر بهانه‌ای شد که پای صحبت هادی اویارحسین مدیرعامل بیمه دانا بنشینیم تا وی به تشریح جزئیات این قرارداد بپردازد.
● سهم حمل و نقل دریائی از کل صنعت بیمه چه میزان است؟
▪ حمل و نقل دریائی از قدیمی‌ترین رشته‌های بیمه است که حتی اولین شکل‌های بیمه با این صنعت آغاز گردیده و قدمت آن به ۸ تا ۱۰ قرن قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و اولین بیمه‌نامه‌های صادر شده که اسناد آن موجود است مربوط به این رشته و تاریخ آن ۱۳۴۷ میلادی بوده است، اهمیت فوق‌العاده حمل و نقل و پوشش بیمه‌ای آن خصوصاً حمل‌های دریائی که بیشترین نقل و انتقالات کالا و محصولات را در اقصی‌ نقاط جهان به عهده دارد به دلیل تأثیر آن در چرخه‌های اقتصادی جوامع بشری است که الزام وجودی و تداوم آن را برای پویائی این چرخه اجتناب‌ناپذیر نموده است. در کشور عزیزمان ایران نیز این نوع بیمه با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیائی و دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی و نزدیکی به شریان‌های اصلی توزیع سوخت‌های فسیلی از سال‌ها قبل مورد توجه بوده است در حال حاضر سهم بیمه‌های حمل و نقل از بازار بیمه کشور حدود ۴ درصد می‌باشد که نیم درصد آن مربوط به بیمه‌های بدنه کشتی و حدود ۳ درصد نیز مربوط به بیمه حمل و نقل دریائی است و ما اعتقاد داریم افزایش آن دور از دسترس نیست.
هم‌اکنون بیشترین سهم از صنعت بیمه کشور با حدود ۶۰ درصد متعلق به خودرو می‌باشد هر چند سهم بیمه‌های اتومبیل در شرکت بیمه دانا کمتر از ۵۰ درصد است اما سعی ما توسعه فعالیت در سایر رشته‌ها علی‌الخصوص بیمه‌های دریائی است که خوشبختانه پتانسیل لازم در این خصوص در این شرکت موجود است. در بخش کشتی علی‌رغم کاهش ۳۲ درصدی تولید صنعت در سال گذشته، شرکت بیمه دانا رشدی حدود ۲۰۰ درصد داشته و در زمینه‌ بیمه‌های باربری نیز در حال رشد بوده و امیدواریم سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیریم البته در بیمه‌های دریائی رشته‌های بیمه‌ای دیگری نیز با این صنعت مرتبط است که از آن جمله می‌توان به بیمه‌های مسئولیت دارندگان ناوگان حمل و نقل دریائی اشاره کرد. امیدوارم برای توسعه ارائه پوشش‌های متنوع بیمه‌ای مورد نیاز صنعت دریانوردی فضائی مناسب برای کل صنعت بیمه فراهم شود تا درصد بیشتری از صنایع مرتبط با دریا و دریانوردی شامل پوشش‌های مربوطه شوند.
● وضعیت بیمه در ایران در مقایسه با سایر کشورها به‌خصوص کشورهای همسایه چگونه است؟
▪ قدمت فعالیت‌های بیمه‌ای به شکل امروزی در جهان به بیش از ۵۰۰ سال باز می‌گردد در حالی‌که در ایران حدود ۷۰ سال از شروع فعالیت بیمه توسط شرکت‌های ایرانی می‌گذرد. قبل از آن امور بیمه‌ای در کشور توسط نمایندگان شرکت‌های بیمه خارجی صورت می‌گرفته است و از طرفی با توجه به گسترش روز افزون نفوذ بیمه در تولید ملی کشورهای توسعه یافته و افزایش سرانه آن در بین نفوس، متأسفانه علی‌رغم پیشرفت‌های چشم‌گیر در صنعت بیمه کشور به دلیل توانمندی مالی این کشورها و این‌که پیشروان این صنعت جهانی به شمار می‌روند فاصله قابل توجهی مشاهده می‌شود اما در مورد کشورهای همسایه به‌خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل محدودیت‌های قانونی از جمله مالکیت دولتی فعالیت‌های بیمه‌ای در کشور مربوط به قبل که از چهار سال گذشته مجوز قانونی شروع فعالیت بیمه‌گری با مالکیت خصوصی صادر شده که در حال حاضر ۱۲ شرکت خصوصی در سرزمین اصلی به ثبت رسیده است و به دنبال خود فضای جدیدی را در کشور ایجاد نموده که پیام‌آور روزهای بهتر برای توسعه این صنعت می‌باشد چراکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۴ شرکت دولتی در این زمینه فعالیت داشتند. ضمناً در این کشورها سهامداران خارجی می‌‌توانند در شرکت‌های بیمه سرمایه‌گذاری نمایند که ضمن توانمند شدن این شرکت‌ها از نقطه نظر مالی به نوعی تکنولوژی و متد جدید بیمه‌ای را نیز با حضور کارکنان خارجی به‌دست خواهند آورد. اما طبق قانون بیمه کشور، داشتن سهامدار خارجی در سرزمین اصلی مجاز نیست و صرفاً در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شرکت‌های بیمه می‌توانند از امکانات سرمایه‌گذاران خارجی بهره‌مند شوند. در آخر ایران از معدود کشورهائی است که برای کنترل فعالیت‌های بیمه‌ای از نظام تعرفه‌ای تبعیت می‌کند این عمل از توانمندی شرکت‌های بیمه می‌‌کاهد و مادام که این‌گونه اداره شوند شرکت‌های تنبل و منفعل خواهند بود در حالی‌که در سایر کشورها نظام نظارتی بر پایه قوانین تجارت و نظارت مالی است که خوشبختانه نگرش و دیدگاه‌ها در کشور به سمت و سوی این نوع نظارت سوق پیدا نموده است.
● نحوه رقابت بیمه‌های داخلی با خارجی چگونه است؟
▪ طبق قانون بیمه هر سرمایه‌ای که متعلق به کشور باشد توسط یک کشور بیمه داخلی بیمه شود و بدین ترتیب شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی می‌توانند با یکدیگر همکاری نمایند به این منظور شرکت‌های بیمه ایرانی برای تهیه پوشش اتکائی از بیمه‌گران بین‌المللی، نسبت به استعلام محدود از معتبرترین ایشان با ایجاد رقابت بین بیمه‌گران خارجی مناسب‌ترین نرخ و شرایط را تهیه می‌کنند. ما معتقدیم با توجه به تجارب شرکت‌های بیمه داخلی و تخصص آنها در گرفتن امتیازات بیشتر و دریافت کامل خسارت، توانمندتر از خود بیمه‌گذاران عمل می‌نمایند در حال حاضر نیز این تعاملات بیمه‌ای با گردش‌های بالای مالی چه در زمینه دریافت خسارات از بیمه‌گران اتکائی و چه پرداخت حق بیمه با خارج از کشور برقرار است و با توجه به توانائی‌های مالی داخلی امکان نگهداری درصدی از ریسک نیز موجود است.
● علت مشارکت شرکت‌های بیمه داخلی با بیمه‌گران اتکائی چیست؟
▪ اصولاً تمامی شرکت‌های بیمه در جهان با واگذاری بخشی از ریسک به دیگر شرکت‌های بیمه توان مالی خود را برای پذیرش ریسک‌های جدید افزایش می‌دهند. بدین ترتیب کاملاً واضح است که پذیرش یک ریسک با سرمایه بالا برای شرکت بیمه مخاطره‌آمیز بوده بنابراین با توجه به قانون احتمالات و قانون اعداد بزرگ همواره سعی در افزایش پرتفوی چه از نظر حق بیمه و چه از نظر تعداد بیمه‌نامه را دارند و در اغلب موارد صرفاً تا درصدی از دارائی‌ها و سرمایه‌های خود را به‌عنوان ملاک نگهداری هر ریسک قرار داده و مازاد آن را با شرایط خاصی به بیمه‌گران اتکائی واگذار می‌نماید. در مورد بیمه‌گران داخلی نیز این مهم صادق است چراکه در بعد کلان در جهت صیانت از سرمایه‌های ملی چه دولتی و چه خصوصی در صورت پرداخت خسارت به هر ترتیب خسارت به کشور وارد شده است در حالی‌که با بیمه اتکائی می‌توان بخشی از خسارت را به خارج از کشور منتقل نمود که البته خود بیمه‌گران اتکائی نیز در هنگام پذیرش ریسک هر یک درصدی از آن را می‌پذیرد تا در صورت بروز خسارت هر بیمه‌گر با توجه به میزان تعهدی که پذیرفته متقبل پرداخت خسارت باشد در این حالت یکی از شرکت‌های بیمه‌گر به‌عنوان سرگروه کل عملیات را هماهنگ و خسارت را پرداخت نموده و باقی از عملکرد وی پیروی می‌کنند.
● لطفاً در خصوص قراردادی که بیمه دانا با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منعقد نموده است توضیح دهید؟
▪ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین ناوگان دریائی کشور سال‌ها تحت پوشش شرکت‌های بیمه داخلی بوده است و سال گذشته نیز تجربه تهیه پوشش بیمه مستقیم از بیمه‌گران خارجی را داشته است که به هر حال با توجه به کار کارشناسی انجام شده و مطالعات صورت گرفته در شرکت بیمه دانا و توانمندی آنالیز صحیح ریسک، امسال در مناقصه بیمه‌ای برای ناوگان جمهوری اسلامی ایران شرکت نموده و برنده شرایط این مناقصه شد. لزوماً هنگامی که این ناوگان عظیم با بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه تحت پوشش قرار می‌گیرد باید بهترین شرایط برایش فراهم گردد. همکاران من در شرکت بیمه دانا تمام سعی خود را در فراهم نمودن این شرایط به کار گرفته‌اند.
بیمه دانا این مهم را با همکاری معتبرترین شرکت‌های بین‌المللی اتکائی انجام داده و براساس قرارداد صادره کشتی‌هائی که در مالکیت ۱۰۰ درصد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند تحت پوشش بیمه‌ای خواهند بود.
● انواع خسارت‌هائی که شرکت‌های بیمه داخلی تحت پوشش قرار می‌دهند کدامند؟
▪ اصولاً شناورها تحت شرایط استاندارد متحدالشکلی که اصطلاحاً به این شرایط بین‌المللی کلوز گفته می‌شود با توجه به نوع شناور و عملکرد و کاربری آن بیمه می‌شوند و تحت این شرایط شرکت بیمه متعهد می‌شود انواع خطرات احتمالی که مورد بیمه را تهدید می‌نماید محدود به این شرایط تحت پوشش قرار دهد.
قاعدتاً این کلوزها خطرات در کمین کشتی را در سفرهای دریائی مورد درخواست و یا به طور زمانی و یک ساله پوشش می‌دهند از جمله خطرات تحت پوشش می‌توان به خطرات دریا، آتش‌سوزی و انفجار، دزدی با شکست حرز، بلایای طبیعی، خسارت‌های همگانی، هزینه‌های نجات، سهم مسئولیت‌های مشترک در تصادم، تداوم پوشش تا رسیدن به بندر، دزدی دریائی و غیره بسته به کلوز درخواستی اشاره نمود. در بیمه‌های حمل و نقل دریائی نیز محمولات کشتی تحت کلوزهای استاندارد بین‌المللی بیمه‌گران کالا که در ترم‌های متنوع عرضه می‌گردد قابلیت پوشش بیمه‌ای خواهند داشت. علاوه بر این‌ها ارائه بیمه‌نامه مسئولیت مدنی دارندگان شناورها در قبال کارکنان و مسافران و مسئولیت کنوانسیونی مؤسسات حمل و نقل نیز قابل عرضه می‌باشد.
● به طور کلی شرکت‌های بیمه داخلی چه نوع خدمات دریائی ارائه می‌دهند؟
▪ همان‌طور که قبلاً گفتم شرکت‌های بیمه در کشور همه نوع خدمات بیمه‌ای غیر از مواردی را که اصولاً به عهده کلوب‌های I&P است را تحت پوشش قرار می‌دهند یا بهتر بگوئیم این کلوب‌ها معمولاً مالکان را در مقابل شخص ثالث در خطراتی که شرکت‌های بیمه پوشش نمی‌دهند حمایت می‌کند. از آن جمله مسئولیت‌های خارج از تعهد بیمه‌گران در تصادف، فقدان کالا، هزینه آلودگی دریا و غیره می‌باشد. البته در تمام بیمه‌نامه‌های صادره موارد مشخصی به‌عنوان استثنائات درج می‌گردد که برخی از آنها حتی با پرداخت حق بیمه اضافی نیز قابل بیمه شدن نیست از جمله تأخیر، عیب ذاتی، تشعشات رادیو اکتیو و غیره.
شرکت بیمه دانا که به‌عنوان یکی از چهار شرکت بیمه دولتی انجام وظیفه می‌کند. با داشتن سهم قابل توجهی از بازار بیمه به‌عنوان سومین شرکت بیمه در کشور که بیشترین پرتفوی را در رشته بیمه‌های بدنه و ماشین‌آلات کشتی داراست می‌هٔواند انواع بیمه‌نامه‌های مربوط به کشتی و حمل و نقل را ارائه نماید.
منبع : ماهنامه پیام دریا


همچنین مشاهده کنید