جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سندی پیرامون جلسات قمار برخی از وزرا و مقامات رژیم شاه


سندی پیرامون جلسات قمار برخی از وزرا و مقامات رژیم شاه
آنچه در پی می آید گزارش یکی از مخبرین ساواک است در مورد جلسات قمار که با حضور مقامات مسئول و افراد رده بالای مملکتی رژیم فاسد پهلوی برقرار می گردید.
فساد و بی بندو باری حکومت پهلوی و دست اندرکاران آن بر کسی پوشیده نیست . به همین لحاظ ، گزارش مذکور را که تحت عنوان بولتن ویژه ساواک در تاریخ پنجم خرداد سال ۱۳۵۰ تهیه شده است ، عینا به شما نشان می دهیم .
نخست وزیری سری
سازمان اطلاعات و امنیت کشور
س . ا. و. ا. ک
امنیت داخلی
تاریخ ۵/۵/۵۰
بولتن : ویژه
درباره : جلسات قمار برخی از وزراء و مقامات مسئول
این بولتن شامل ۷ برگ است
سری
در اجرای امر جلال آهنچیان احضار و پس از مذاکراتی که با وی شد و تذکراتی که بوی داده شد قبول نمود کلیه اطلاعات خود را درباره جلسات قماری که برخی از وزرا و مقامات مسئول در آنها شرکت دارند در اختیار گذارده و در آینده نیز مستمرا در این زمینه همکاری لازم را بعمل آورد.
نامبرده اظهار می نماید حدود سه سال قبل وی در منزل خود یک جلسه میهمانی عادی ترتیب داده که در آن عده زیادی از شخصیتهای نظامی و سیاسی از جمله ارتشبد اویسی – سپهبد مبصر – سپهبد خسروانی – سپهبد شفقت – گلسرخی وزیر منابع طبیعی – زاهدی وزیر کشور – علی ایزدی رئیس دفتر والا حضرت اشرف پهلوی – سرهنگ معصومی معاون وزارت کشاورزی – هادی امیرابراهیمی – فریدون سودآور – علی عبده – تقی علوی کیا و عده دیگری از شخصیتها شرکت داشتند.
در این میهمانی تعدادی از میهمانها به بازی قمار سرگرم شدند و بعدها همین جلسه پایه و اساس تشکیل جلسات قمار شد و همه هفته سه شنبه ها این جلسات تشکیل گردید البته تعدادی از افراد نیز در جلسات سه شنبه ها شرکت می نمودند ولی در جلسات جدی قمار شرکت نمی جستند .
چون در جلسات سه شنبه که ظاهرا جنبه میهمانی داشت خانمها نیز شرکت داشتند جلسات دیگری نیز بوجود آمد که فقط مردها شرکت داشتند و بطوریکه در این اواخر تقریبا هفته ای دوبار این جلسات تشکیل می شود و تقریبا کلیه جلسات در منزل سپهبد خسروانی است .
مشارالیه اضافه می نماید در یکسال اخیر که میزان برد و باخت بازی بیشتر شده است افرادی که در بازی شرکت می کنند عبارتند از سپهبد پرویز خسروانی – ناصر گلسرخی وزیر منابع طبیعی – جلال آهنچیان – حسن زاهدی وزیر کشور – منوچهر پرتو وزیر دادگستری – هدایت ذوالفقاری آجودان کشوری اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر – حداد زاده تاجر بازار – حسین وهاب زاده بازرگان – علی ایزدی رئیس دفتر والاحضرت اشرف پهلوی – قلی معصومی معاون وزارت کشاورزی و در بعضی از جلسات اسکندراریه – علی رضائی و القانیان نیز شرکت کرده اند .
درباره میزان برد و باختها جلال آهنچیان اظهار می دارد بتدریج میزان برد و باخت افزایش پیدا کرده است بنحوی که در بعضی از جلسات ممکن است ۲۰۰-۳۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومان برد و باخت شود اشخاص غالبا ۵۰ هزار تومان اول را نقدا میپردازند ولی بقیه با چک هزار تومانی پرداخت می شود ولی توافق شده هر ماه یکی از چکها به بانک برده شود و گاهی قبل از اینکه چک به بانک برده شود ممکن است در اثر برنده شدن صاحب آن عینا مسترد گردد.
جلسات گاهی تا ۳ الی ۴ ساعت بعد از نیمه شب بطول می انجامد و البته اشخاصی که با وزراء مقامات مسئول شرکت کننده در این جلسات احتیاجات و یا مراجعاتی دارند بدیهی است که در همین جلسات با آنها مطرح می کنند .
جلال آهنچیان که در واقع یک از افراد ثابت این جلسات است و درباره همه افراد اطلاعات کافی دارد در مورد برد و باخت هر یک از افراد چنین توضیح می دهد :
سپهبد پرویز خسروانی – خسروانی اوایل در بازی مهارتی نداشت ولی بتدریج مهارت پیدا کرده است معهذا در بازیها غالبا بازنده است . خسروانی ظرف یکی دو سال اخیر تقریبا سه میلیون تومان باخته است البته میزان باخت سپهبد خسروانی به مراتب بیش از این مبلغ بوده است ولی خسروانی در بعضی از بازیها در خاتمه بازی باخت خود را نمی پردازد مثلا در یک جلسه خسروانی ۶۵۰ هزار تومان به ناصر گلسرخی و حسن زاهدی باخت ولی در خاتمه بازی چکها را پاره کرد و وجه آن را نپرداخت و بعضا در این قبیل مواقع رنجشها و ناراحتیهائی بین شرکت کنندگان پدید می آید ولی بعد با وساطت سایرین حل می شود.
آهنچیان می افزاید چون با خسروانی دوستی چندین ساله دارد وجوهی را که در بازی از او می برد بوی برمی گرداند ولی خسروانی وجوهی را که از آهنچیان می برد بوی مسترد نمی دارد .
مشارالیه اضافه می کند چون در بازی برای صاحب منزل مبلغی بعنوان کانیات برداشت می شود ( مخارج پذیرائی و غیره ) در یکسال اخیر غالب جلسات بمنزل سپهبد پرویز خسروانی انتقال یافته است و بهانه ظاهری قضیه این است که همسر خسروانی که با شوهرش اختلافاتی دارد مایل نیست شوهرش در خانه دیگران ببازی بپردازد و این وجوه در هریک از جلسات بتفاوت بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان می شود و شاید از این بابت خسروانی طی یکسال گذشته متجاوز از یک میلیون تومان عایدی داشته است و این امر میزان باخت ویرا از حدود ۴ میلیون تومان حدود ۳ میلیون تومان کاهش داده است .
ناصر گلسرخی وزیر منابع طبیعی – ناصر گلسرخی در بازیها گاهی برنده و گاهی بازنده است ولی در مجموع برنده است و شاید ظرف یکسال اخیر حدود یک میلیون تومان برنده باشد ناصر گلسرخی شخصا به آهنچیان گفته است چنانچه دو فقره باختی را که در جلسات متشکله در شمال با شرکت پرتو وزیر دادگستری و شیبانی استاندار مازندران نموده نداشت میزان برد وی متجاوز از یک میلیون و هفتصد هزار تومان می شد ولی باختهای مذکور برد او را به یک میلیون تومان کاهش داده است .
آهنچیان می افزاید گلسرخی چندی پیش بوی گفته است چون ممکن بود در مورد بازیهای من گزارشی بشر فعرض مبارک ملوکانه برسد شخصا مراتب را بشر فعرض ملوکانه رسانده و عرض کردم من در ساعات فراغت برای سرگرمی بقمار می پردازم و با اقبال اعلیحضرت همانطور که در کارهای دیگر نیز موفق بوده ام در قمار نیز موفقم و برنده هستم شاهنشاه فرموده اند این یک امر خصوصی است و مانعی ندارد.
آهنچیان در مورد سایر اقدامات و ثروت ناصر گلسرخی اضافه می کند گلسرخی در شمال در منطقه نشتارود مقاد بر زیادی اراضی ساحلی دارد که ظاهرا در گذشته قبل از انتصاب بمقام وزارت خریده و خود گلسرخی هفته پیش گفته است اراضی او را در شمال ۱۸ میلیون تومان می خرند ولی فعلا قصد فروش ندارد.
گلسرخی در چالوس و لاهیجان نیز دو قطعه زمین جنگلی که از لحاظ مناظر طبیعی وضع ممتازی دارد ظاهرا از محلیها یکی را به مبلغ ۱۳ هزار تومان و دیگری را به مبلغ ۴۰ هزار تومان اخیرا خریداری کرده و تصرف نموده است و از لحاظ قانونی و ثبتی این اراضی چه وضعی دارد من خبری ندارم .
آهنچیان اضافه می کند در مورد اراضی ساحلی غازیان متعلق بخانواده دریابیگی که میزان آن حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر است و بهای آن حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان می شود و از صورت ملی بغیر ملی در آمده و شایعاتی در این باره انتشار یافته شخصا از ناصر گلسرخی سؤال کرده است گلسرخی بوی اظهار نموده این اراضی را که متعلق بخانواده دریابیگی بود مأمورین طبیعی ملی اعلام کرده بودند از دفتر مخصوص شاهنشاهی به وزارت منابع طبیعی ابلاغ شد که این اراضی غیرملی اعلام شود ولی من جواب دادم که مصلحت نیست ولی بعدا اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر شخصا بمن امر فرمودند که این اراضی غیرملی اعلام شود که در اجرای امر اقدام شده است.
( توضیح – این اراضی را جلال سادات تهرانی بقرار متری ۱۵ ریال از خانواده دریابیگی خریده و سپس این اراضی غیرملی اعلام شده و بهای آن متری بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ ریال است که سادات تهرانی سرگرم تقسیم آن است و شایع است که سادات تهرانی گفته برای انجام این معامله ۵ میلیون تومان رشوه پرداخته است . )
منوچهر پرتو وزیر دادگستری – آهنچیان اظهار می دارد پرتو در جلسات متشکله در منزل خسروانی شرکت می نماید ولی میزان برد و باخت او چندان قابل توجه نیست و از ۱۰ هزار تومان تجاوز نمی کند ولی گویا در جلسات دیگری که پرتو با گلسرخی – علی ایزدی – حیدرعلی ارفع و حسن زاهدی دارند و همچنین در جلساتی که با مهدی شیبانی و گلسرخی دارند برد و باختهای وی شاید زیاد باشد .
حسن زاهدی وزیر کشور – وزیر کشور در بازی غالبا برنده است وی دو سه ماه قبل در یک جلسه ۲۰۰ هزار تومان باخت و بعد از آن مدتی است در جلسات بازی منزل خسروانی شرکت نمی کند و اگر هم شرکت می کند برد و باخت چندانی ندارد.
علی ایزدی – علی ایزدی در جلسات ما شرکت داشت ولی چون غالبا پس از آنکه ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان برنده می شد بازی را ترک می کرد تصمیم گرفته شد دیگر از او دعوت نشود ولی همانطوریکه گفته شد گلسرخی – ارفع – حسن زاهدی و پرتو جلسات دیگری دارند.
هدایت اله ذوالفقاری – هدایت ذوالفقاری آجودان کشوری اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر در جلسات ما غالبا برنده است و شاید ظرف یکسال اخیر حدود ۲ میلیون و پانصد هزار تومان برده باشد و از خود من ( آهنچیان ) در حال حاضر ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومان چک دارد . حداد زاده تاجر بازار – حداد زاده غالبا در بازی بازنده است و ظرف یکسال اخیر حدود ۲ میلیون تومان باخته است .
حسین وهاب زاده بازرگان – حسین وهاب زاده گاهی در جلسات ما شرکت می کند و تاکنون حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باخته است .
اسکندراریه – اسکندراریه نیز چند جلسه در بازی شرکت داشته و در یک جلسه ناصر گلسرخی و حسن زاهدی مبلغ ۷۰۰ هزار تومان از اسکندراریه بردند.
قلی معصومی معاون وزارت کشاورزی – مشارالیه نیز در بازیها برنده است و تاکنون حدود ۷۰۰ هزار تومان برد داشته است .
خلیلی مدیر کل مالی وزارت منابع طبیعی – خلیلی چند جلسه در بازی شرکت کرده و در یک جلسه ۲۷ هزار تومان به سپهبد خسروانی باخته که فقط ۷ هزار تومان آن را پرداخته است .
جلال آهنچیان همچنین افزود در بعضی از جلسات که صورت میهمانی دارد ارتشبد اویسی امیر متقی و برخی دیگر ببازی تخته می پردازند و بزرگترین رقم باخت ارتشبد اویسی در تخته ۲ هزار تومان
بوده است.
در یک جلسه که روز سیزده فروردین در کرج تشکیل گردید هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد و روحانی وزیر آب و برق نیز شرکت داشتند و در این جلسه میزان برد و باخت حدود ۱۵ هزار تومان بود و می افزاید جلسات قمار دیگری نیز با شرکت اسکندراریه – حسین وهاب زاده – قاسم طاهباز – اسکندر ارجمند و هراتی تشکیل می شود که من در آن شرکت نمی کنم ولی میزان برد و باخت در هر یک از این جلسات بین یک تا دو میلیون تومان است .
آهنچیان اضافه می کند خود وی در بازی گاهی برنده و گاهی بازنده است ولی در مجموع می تواند بگوید که برنده است .
مشارالیه می گوید در چند جلسه که در مازندران با شرکت ناصر گلسرخی – حسن زاهدی و مهدی شیبانی تشکیل بوده او نیز شرکت و در یک جلسه ۲۲۰ هزار تومان باخته است.
منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی


همچنین مشاهده کنید