جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

پاول در برابر نومحافظه کاران


پاول در برابر نومحافظه کاران
کالین پاول از جمله افرادی است که هم اکنون سعی دارد جنگ عراق و بحرانهای خاورمیانه را از منظری دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد
کالین پاول اعلام نموده‌است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ ایالات متحده آمریکا از باراک اوباما حمایت خواهد کرد
ایجاد کژتابی در خصوص عراق و معکوس جلوه دادن واقعیات بغداد به اصلی ترین استراتژی نومحافظه کاران طی سالهای اخیر تبدیل شده است
کالین پاول از جمله افرای است که هم اکنون سعی دارد جنگ عراق و بحرانهای خاورمیانه را از منظری دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا در زمان حضور خود در تیم نومحافظه کاران بارها شاهد بروز اختلافاتش با چنی و رامسفلد بود.همچنین کارشکنیهای رایس علیه پاول از همان ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی ادامه داشت.پاول بر اساس تجربه نظامی خود با بسیاری از اقدامات نظامی آمریکا در عراق مخالفت می کرد.در نهایت بوش پسر تصمیم گرفت در دور دوم ریاست جمهوری خود پاول را برکنار نموده و کاندولیزا رایس،ملکه جنگ عراق را جایگزین وی نماید.البته کاخ سفید سعی کرد این برکناری را در قال استعفای شخصی پاول اعلام نماید اما در این راه ناموفق بود.
وزیر خارجه اسبق آمریکا اخیرا بر گفتگوی بین کشورش و ایران برای حل اختلافات تاکید کرد.
پاول ضمن انتقاد از سیاست آمریکا در قبال ایران گفت که سیاستهای کاخ سفید تنش ها را بین دو کشور افزایش داده است.
پاول دراین خصوص تاکید کرده است:
“اختلافی که من با دولت در خصوص ایران داشتم این بود که من می گفتم باید با تهران گفتگو کنیم اما آنها راه متفاوتی را برگزیدند جرج بوش رئیس جمهوری و کاندولیزا رایس نظر من را نداشتند.”
وزی امور خارجه سابق ایالات متحده از کاخ سفید خواسته است تا لحن خود را در خصوص عراق، مسائل خاورمیانه و روسیه تغییر دهد و یادآور شد که زمان برای پایان دادن به درگیری های بی پایان سیاسی فرا رسیده است.
حدود چهار ماه قبل اظهارات پاول در خصوص ناکارآمدی سیاستهای نومحافظه کاران در بغداد و لزوم تعطیلی زندان گوانتانامو فضای سردی را علیه جمهوریخواهان بوجود آورد. در این خصوص کالین پاول نسبت به موفقیت استراتژی بوش در عراق بدون بازسازی و سازمان‌دهی نیروهای عراقی ابراز تردید کرد.
کالین پاول وزیر امور خارجه‌ی سابق آمریکا صراحتا اظهار نموده بود که موفقیت استراتژی دولت آمریکا در افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در عراق، مستلزم بازسازی و سازمان‌دهی نیروهای عراقی و موفقیت دولت عراق در تحقق آشتی ملی در این کشور است و بدون انجام این دو امر مهم نمی‌توان به موفقیت استراتژی آمریکا در عراق امیدوار بود.
به عقیده وی افزایش نیروهای آمریکایی در عراق یک بعد از سه بعد اصلی برای موفقیت استراتژی جدید آمریکا در این کشور است و دو بعد دیگر به بازسازی نیروهای نظامی و امنیتی این کشور و پیروزی دولتمردان عراقی در تحقق طرح آشتی ملی بستگی دارد.
اوضاع در این دو بعد مهم تا کنون پیشرفت خوبی نداشته است و با همسو نبودن این ابعاد با یکدیگر، استراتژی آمریکا هرگز با پیروزی روبه رو نخواهد شد. این در حالیست که جمهوریخواهان و دموکراتهای ایالات متحده آمریکا در راستای تضعیف دولت نوری المالکی از هیچ گونه اقدامی فروگذار نکرده اندوکاخ سفید همواره در راستای ایجاد و تقویت رگه های تفرقه در مسیان ملت عراق حرکت کرده است.تصویب طرح غیر الزام آور تجزیه عراق در مجلس سنای آمریکا از چهره حقیقی واشنگتن و سیاستهای نومحافظه کاران در قبال عراق پرده بر می دارد.بوش در قالب گزارشات اخیر پترائوس و کراکر سعی کرد حضور طولانی مدت واشنگتن در عراق را توجیه نمایداما در این راستا ناموفق بود.آمریکا در راستای ادامه حضور خود در عراق سعی دارد این کشور را ناآرام جلوه دهد و با هدایت بمب گذاریهای هدفمند در این کشور رگه هایی ناامنی در بغداد و دیگر شهرها را پررنگ تر نماید.
کالین پاول معتقد است که اوضاع عراق در سخت‌ترین شرایط ممکن است و ایجاد کژتابی در خصوص عراق و معکوس جلوه دادن واقعیات بغداد به اصلی ترین استراتژی نومحافظه کاران طی سالهای اخیر تبدیل شده است.
بنابر اظهارات کالین پاول ،رییس‌جمهور آمریکا به رغم توصیه‌های مکرر مشاوران و رهبران نظامی‌اش از جمله ژنرال جان ابی زید مبنی بر عدم اعزام نیروهای اضافی به عراق، تصمیم‌گیری کرده است. بوش به نزدیک ترین مشاوران خود نیز در این خصوص اعتماد نداردآنچه برای رئیس جمهور آمریکا مهم می باشد پیاده سازی کامل استراتژیهای نومحافظه کاران در خاورمیانه است،حتی اگر این استراتژیها با واقعیات جهان تطبیق نداشته باشد. بسیاری از مشاوران بوش معتقد هستند که استراتژی آمریکا باید بر واگذاری مسوولیت به عراقی‌ها متمرکز باشد اما بوش ،رایس ،چنی و جان بولتن چنین مسئله ای را قبول ندارند و همواره سعی دارند دامنه دخالت واشنگتن در اوضاع داخلی بغداد را گسترده تر سازند.بوش طی ماههای اخیر بارها از کنگره تحت سیطره دموکراتها بودجه هایی اضافه را جهت ادامه اشغال عراق در خواست نموده است.
بخشی از اعترافات پاول در خصوص جنگ عراق تنشهای مزمنی را در اردوگاه نومحافظه کاران بوجود آورده است:
“ ما خودمان را به اندازه‌ی کافی برای چالش‌های پس از سقوط بغداد اماده نکرده بودیم. ما برای لحظه‌ای آزاد کننده بودیم و بعد از آن به پیامدها توجهی نکردیم. “
با توجه به اینکه در لحظه شلیک نخستین موشک آمریکا به عراق پاول وزیر امور خارجه دولت بوش بود،اعتراف وی نسبت به عدم برنامه ریزی دولت بوش جهت اداره عراق پس از اشغال جنجال زیادی را در رسانه های غربی بوجود آورد.بسیاری از مخالفان جنگ عراق اظهارات پاول را به عنوان مدرکی در جهت اثبات جنگ طلبی کورکورانه بوش و چنی مورد ارزیابی قرار دادند.
اظهارات پاول در خصوص بستن زندان گوانتانامو نیز در جای خود جالب توجه بود.پاول در چهار سال نخست ریاست جمهوری بوش در این خصوص سخنی بر زبان نرانده بود،اما پس از برکناری خود از دقتر سعی کرده است وجود زندان گوانتانامو را محکوم نماید. پاول در این خصوص می گوید:
“اگر اختیار گوانتانامو در دست من بود برای بستن این زندان لحظه‌ای تعلل نمی‌کردم و عصر همین امروز این زندان را می‌بستم و زندانیان را به آمریکا منتقل می‌کردم و در چارچوب سیستم حقوقی فدرال خودمان با آنها برخورد می‌کردم. در شرایط کنونی ما نیازی به مشکلات جدید نداریم که بیش از این وجهه‌ی بین‌المللی‌مان را خدشه‌دار سازد. ما با ایجاد گوانتانامو و تشکیل کمیته‌ی نظامی و جایگزینی عنوان آن به جای نظام قضایی در آمریکا افکار عمومی جهان را نسبت به تشکیلات و نظام قضایی کشور متزلزل ساخته‌ایم.
لازم به ذکر است که کالین پاول اعلام نموده‌است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ ایالات متحده آمریکا از باراک اوباما حمایت خواهد کرد.حمایت اولین وزیر امور خارجه دولت بوش از فردی دموکرات موجب تعجب جمهوریخواهان افراطی و حتی برخی جمهوریخواهان سنتی شده است.پاول نسبت به بی برنامگی ها و آشفتگیهای موجود در حرب دموکرات آمریکا آگاه است ،اما با این وجود ترجیح می دهد خود را در مقابل بوش و همراهانش تعریف نماید.
واقعیت امر این است که بوش،رایس و چنی طی سالهای اخیر ضربات سختی را بر پیکره ایالات متحده آمریکا وارد نموده اند.وجهه بین امللی امریکا بسیار مخدوش شده است و بارتعریف این چهره نیز تا سالیان دراز امکانپذیر نخواهد بود.البته پاول به عنوان وزیر امور خارجه دولت بوش در زمان حمله به عراق نیز در مخدوش نمودن این چهره سهم داشته است.این حقیقتی است که نمی توان آن را نادیده انگاشت.
سحاب فاطمی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید