جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دلبندم در تب می سوزد


دلبندم در تب می سوزد
می توان گفت تمامی افراد در طول زندگی خود به ویژه در دوران کودکی تب را تجربه کرده اند. عموما والدین وقتی با تب کودکانشان مواجه می شوند سؤالات بسیاری برایشان ایجاد می شود از جمله اینکه چه باید بکنند؟ چرا بچه دچار تب شده؟ چه وقت تب او جدی و خطرناک است؟ و...
ما در این بخش قصد داریم شما را از پاسخ های این سؤالات آگاه کنیم تا در چنین مواردی با آرامش و اطمینان خاطر بیشتری به اقدامات مناسب برای فرزندتان بپردازید:
¤ وقتی دمای بدن کودک بالاست جای نگرانی است؟
نمی توان گفت در هنگام تب کودک جای هیچ نگرانی نمی باشد اما به ندرت عوارض بعدی تب برای سلامت کلی کودک مضر می باشد. تب به معنای این است که دمای بدن کودک از حد نرمال بالاتر رفته است.
لازم به ذکر است که دمای طبیعی بدن در حالت عادی بین ۳۶.۵ تا ۳۷.۵ درجه سانتیگراد می باشد.
دمای بدن کودکان نسبت به بچه های سنین مدرسه اندکی بالاتر است و باید توجه داشت که دمای بدن تمامی افراد در طول روز مقداری بالاتر از حد عادی می شود و بعد از نیمه شب نیز مقداری کاهش می یابد و این امری طبیعی محسوب می شود.
به عبارت دیگر دمای بدن کودکان در صبح در حدود ۳۷.۷ درجه و هنگام عصر به حدود ۳۸.۲ درجه سانتیگراد هم می رسد.
● چرا افراد دچار تب می شوند؟
تب یکی از راه های بدن برای مقابله با انواع عفونت ها می باشد. تلاش بدن برای پاکسازی بدن از عفونت ها عموما ممکن است خود را به شکل تب نشان دهد.
وقتی سیستم بدن احساس کند با چیزی بیگانه نظیر باکتری- ویروس یا قارچ مواجه شده با بالا بردن دمای خود سعی در از بین بردن آنها می کند. درواقع در هنگام احساس خطر مغز به بدن فرمان افزایش دما می دهد. تا برخی از باکتری ها به طور مستقیم کشته شوند و بخش دیگری از این افزایش دما نیز به دلیل سرعت بیشتر گلبول های سفید خون و ورود مواد شیمیایی به خون برای مقابله با آنها می باشد.
بسیاری از کودکان در هنگام تجهیز سیستم ایمنی یعنی پس از دریافت واکسن- سرماخوردگی و گلودرد و یا عفونت های گوش یا دستگاه ادراری دچار تب می شوند.
● چه وقت می توان گفت تب کودک جدی است؟
در این مورد لازم به ذکر است که رفتار کودک شما مهم تر از دمای بدن اوست. اگر دمای بدن او تا
۳۸.۹ درجه است- رفتاری طبیعی دارد- راحت و آرام است دلیل چندانی برای نگرانی وجود ندارد اما اگر دمای بدن او حتی ۳۸.۲ درجه سانتیگراد باشد اما مرتب گریه می کند- واکنش مناسبی به محرک ها نشان نمی دهد یا حالاتی شبیه شوک دارد بلافاصله باید او را به دکتر برسانید.
حتی اگر گریه و بی قراری او به گونه ای است که نمی توانید وی را آرام کنید نیز با پزشک تماس بگیرید.
در ضمن اگر کودک شما زیر ۳ ماه سن دارد نیز در صورت بروز تب حتما باید او را برای معاینات بیشتر نزد پزشک متخصص ببرید. به یاد داشته باشید کودکان به سرعت بیمار می شوند اما خیلی زود هم خوب می شوند و در بسیاری از موارد جای نگرانی نمی باشد.
● در چه شرایطی احتمال تشنج وجود دارد؟
وقتی دمای بدن کودک شما ناگهان بالا رود و موجب شود او دچار لرز و تکان های غیرقابل کنترل شود و حتی در شرایطی هوشیاری خود را نیز از دست بدهد در معرض حمله تب یا تشنج می باشد. این موضوع نیاز به رسیدگی سریع دارد اما در بیشتر موارد مشکل حادی را برای آینده او ایجاد نمی کند.
این گونه حملات عموما پس از ۲۰ ثانیه برطرف می شوند اما در شرایط خاص ممکن است تا ۴ دقیقه نیز طول بکشند.
در این شرایط او را بلافاصله به پزشک برسانید. تنها کاری که در این فاصله باید انجام دهید این است که هرگونه لباس تنگی را از تن او بیرون بیاورید و در ضمن هر چه در دهان او هست نیز خارج کنید تا دچار خفگی نشود.
● چگونه تب را تشخیص دهیم؟
بررسی ها نشان داده که والدین عموما در ۷۵ درصد از موارد با لمس کردن پیشانی کودک و یا بوسیدن این ناحیه از صورت او دمای بالای بدن او را تشخیص می دهند.
در ضمن می توان از یک دماسنج در زیر زبان نیز به منظور تشخیص دقیق تر میزان تب استفاده کرد.
در شرایطی که کودک کوچک است و نمی تواند دماسنج را زیر زبان خود نگاه دارد نیز می توانید آن را زیر بغل او گذاشته و دستش را پایین بیاورید تا دماسنج نیفتد. البته در این صورت زمان بیشتری و گاها تا ۵ دقیقه برای تشخیص میزان تب لازم است.
● برای کاهش تب کودک چه می توان کرد؟
شما نیازی به درمان ندارید مگر این که کودک احساس ناراحتی کند یا سابقه تشنج داشته باشد.
در چنین مواردی می توانید از شیوه های زیر استفاده نمایید:
▪ در کودکان بالای دو ماه می توانید از قطره یا شربت استامینوفن استفاده نمایید. که البته دوز و فاصله میان وعده ها باید با توجه به وزن و سن و شرایط کودک تعیین شود.
▪ لباس های اضافه و کلفت را از تن کودک درآورید و یک لباس نخی خنک برای او کافی است تا حرارت از آن خارج شود.
▪ اتاق را خنک نگاه دارید و در صورت نیاز فقط یک ملحفه برای او کافی است.
▪ تا می توانید به کودک آب و مایعات خنک دهید. دادن شیر نیز مانعی ندارد. آب میوه و سوپ نیز مفید است. در ضمن می توانید به صورت- دست و پاها و در برخی موارد تمام بدن او آب خنک بزنید.
▪ وقتی کودک را با آب خنک نه خیلی سرد خیس می کنید او را خشک نکنید تا دمای بدن به همراه تبخیر آب به تدریج کاهش یابد.
● در مورد تب چه نکاتی را باید به یاد داشته باشیم؟
▪ به کودک اصرار نکنید که به رختخواب برود و بخوابد. او می تواند بدون اینکه تقلای زیادی کند به آرامی بازی کند و یا در کنار شما باشد.
▪ به کودک گرسنگی ندهید و او را از خوردن محروم نکنید. زیرا کودکان بیمار نیاز به کالری بیشتر و مایعات زیاد دارند.
▪ زیاد نگران نباشید. بعضی کودکان زود تب می کنند و برخی دیگر در برخی از موارد در بیماری ها تب می کنند اما با اقدامات مناسب و توجهات شما همگی برطرف خواهند شد.
سحر کمالی نفر
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید