پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ازن


ازن
آیا میدانید که :
▪ ازن که جزء اصلی دود مه است, گازی است که از ترکیب اکسید نیتروژن و هیدروکربنها در حضور نور آفتاب به وجود می‌آید. در اتمسفر, ازن به طور طبیعی به صورت لایه‌ای که ما را از اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند وجود دارد. ولی زمانی که در سطح زمین تولید شود کشنده است.
▪ خودروها, نیروگاه‌ها, کارخانه‌های شیمیایی, پالایشگاه‌های نفت و... از اصلی‌ترین منابع ازن هستند که همه ساله میلیون‌ها تن هیدروکربنهای مختلف و اکسیدهای نیتروژن را وارد هوا می‌کنند.
▪ صدمات ریوی ناشی از هوای آلوده به ازن, خطری است که بسیاری از مردم را تهدید می :ند, این آلودگی به سایر موجودات زنده از جمله گیاهان و محصولات کشاورزی نیز صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.
▪ کلروفلئوروکربنها (CFCs) , هالون‌ها (halons) و سایر مواد شیمیایی مصنوعی، در ۱۰ تا ۵۰ کیلومتری بالای سرما شناورند. آنها تجزیه شده مولکول‌هایی آزاد می‌کنند که ازن را از بین می‌برند.
▪ CFC ها مواردی هستند که صدها مصرف گوناگون دارند چون در مقابل شعله مقاوم بوده و به راحتی تجزیه نمی‌شوند. به خاطر این پایداری آنها تا ۱۵۰ سال باقی خواهند ماند.گازهای CFC به آرامی تا ارتفاعات ۴۰ کیلومتری صعود کرده و تحت نیروی تشعشعات ماورای بنفش خورشید شکسته شده و عنصر شیمیایی کلر را آزاد می‌کنند. بعد از آزادی هر اتم کلر قبل از برگشت به زمین, حدود ۱۰۰۰۰۰ مولکول ازن را از بین می‌برد بخشی از لایه ازن در سطح جهان تا بحال توسط گازهای CFC تخریب شده است.
▪ با تخریب لایه ازن رسیدن اشعه ماوراء بنفش به سطح زمین, بروز سرطان پوست, بیماری آب مروارید و تضعیف سیستم دفاعی بدن, افزایش می‌یابد.
با نفوذ بیشتر اشعه ماوراء بنفش از لایه‌های اتمسفر, اثرات آن بر سلامتی بدتر شده بهره‌دهی محصولات کشاورزی و جمعیت ماهی‌ها کاهش خواهد یافت
کشوری که مردمش ازنظر مسایل زیست محیطی آگاه باشند بیش از دیگرکشورها از بخت توسعه برخوردار است.
زمین منبع محدودی است وبه مقدار آن افزوده نمی شود . تمام زمینهای موجود در کره ما قابل کشت نیستند . هرجه جمعیت بیشتر شود فشار بیشتری برای تولید غذا برزمین وارد می شود.
مردم با تنظیم تعداد فرزندان خود به نسبت منابع وامکانات موجود امکان برخورداری نسل آینده را ازآموزش وبهداشت مناسب فراهم کرده طبعا فقر نیز کاهش می یابد.
▪ یک نشتی کوچک در عرض یک سال چند هزار لیتر آب را هدر می دهد.
▪ هر فرد بطور متوسط در طول روز یک کیلوگرم زباله خانگی تولید می کند و بهرین راههای کاهش این مقدار محدود کردن مصرف و استفاده مجدد از وسایل قبل از دور انداختن آنها ( مثلا استفاده از ساکهای نایلونی خرید به جای کیسه زباله ) و بازیافت زباله می باشد .
▪ در بازیافت هرتن شیشه از متصاعد شدن ۱۰۵۷ کیلوگرم دی اکسید کربن به داخل هوا جلوگیری می شود.
● با جمع آوری و بازیافت آلومینیم می توان آلودگیهای زیست محیطی را به مقدار زیاد کاهش دادو در مصرف انرژی صرفه جویی کرد؟
▪ تولید آلومینیم از آلومینیم بازیافت شده ۹۰% انرژی کمتری از تولید آن از سنگ معدن نیاز دارد.
▪ بازیابی آلومینیم آلودگی های مربوطه را ۹۵% کاهش می دهد.
▪ ظروف و ضایعات آلومینیم مانند فویل آلومینیومی ، قوطی های نوشابه و کنسرو ، بشقاب ، چهارچوب پنجره ها و تراشه های آلومینیوم در کارگاهها قابل بازیافت هستند.
▪ با بازیافت فلزاتی مانند آلومینیوم می توان به مقدار زیادی استخراج از معادن را کاهش داد و با پیشگیری از ایجاد حفره در سطح کره زمین زیبایی آن را حفظ نمود.
http://kaviresabz.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید