شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


توافقی برای افزایش تولید


توافقی برای افزایش تولید
هر چند نقش ارزنده نیروی انسانی متخصص و کارآمد در افزایش کیفیت، بهبود و ارتقای تولید در صنعت انکار ناپذیر است، لیکن نمی توان نقش مهم تجهیزات، ابزارها و ماشین آلات را در بهبود فرآیند تولید و افزایش آن نادیده انگاشت.
به طور کلی، تجهیزات و خطوط تولید در صنایع گوناگون دارای عمر مفیدی هستند که با سپری شدن آن راهکاری جز بهسازی و یا نوسازی آن وجود ندارد. البته در طول کار و فعالیت خطوط تولید و سایر سیستم های یک مجموعه صنعتی، بحث نگهداری و تعمیرات، همواره مطرح بوده و تعمیرات دوره ای در زمانهای مورد نیاز انجام می پذیرد، اما تعمیرات اساسی و نوسازی مستلزم توقف کامل بخش یا بخش هایی از صنعت است که در اصطلاح »شات دان« یا توقف نامیده می شود و این مقوله به برنامه ریزی دقیق و اجرای فنی و تخصصی و البته متخصصان کار آزموده و مدیریت توانمند نیاز دارد.
توقف کامل یک یا چند بخش از صنعت در یک مجموعه تولیدی تبعات و ملاحظات گوناگونی دارد که به طور عمده مهمترین آن زمان توقف و اقتصاد تولید است. به بیانی، هرساعت و هردقیقه ای که بخشی از خطوط تولید یا تجهیزات وابسته به آن متوقف شود، کاهش تولید موجب ضرر و زیان خواهد بود، بنابراین هر اندازه زمان توقف کوتاهتر باشد، از لحاظ اقتصاد تولید بیشتر مقرون به صرفه خواهد بود. از سویی، مدیریت و برنامه ریزی توقف باید به گونه ای باشد که در مدت تعیین شده، کارهای اجرایی تا حدود صد درصد به نتیجه مورد نظر برسد و پس از راه اندازی تأسیسات، هدف مورد نظر کاملاً برآورده شود، زیرا توقف مجدد برای رفع عیب های احتمالی، ضرر و زیان اقتصادی را دوچندان افزایش می دهد. البته در این میان اتلاف وقت نیروی انسانی و هزینه های مجدد را نیز نباید نادیده گرفت.
به طور خلاصه یک شات دان، هنگامی موفقیت آمیز خواهد بود که آسیبی به بدنه روند تولید وارد نشود. با در نظر گرفتن نکاتی که به طور خلاصه بیان شد می توان پی برد که نقش مدیریت و برنامه ریزی در بحث »شات دان« از اهمیتی بسزا برخوردار است و این گام مهم بدون مدیریتی کار آمد چندان موفقیت آمیز نخواهد بود.
به گفته کارشناسان، شات دانی که اخیراً در پالایشگاه نفت پارس اتفاق افتاد یکی از موفقیت آمیزترین توقف ها در قسمت های معینی از واحدها بود که پس از ساعت ها برنامه ریزی، بهسازی و نوسازی آن، با موفقیت کامل به اجرا در آمد.
در مروری کوتاه به گذشته، بهسازی و نوسازی پالایشگاه نفت پارس که سالها از عمر تأسیسات آن سپری شده بود همزمان با آغاز مدیریت جدید و از سال۸۱ آغاز شد که به طور پیوسته ادامه دارد و به گفته کارشناسان کمپانی شل، پالایشگاه نفت پارس را به یکی از ده پالایشگاه روانکار مهم جهان تبدیل کرده است.
شات دان اخیر به مدت تقریبی۲۰ روز در دو واحد مهم پالایشگاه، طولانی ترین توقف در طول عمر پالایشگاه بود که با۷۱۰۰۰ نفر ساعت کار فنی، به طور شبانه روزی و بدون وقفه انجام پذیرفت. هدف از این توقف و پیاده کردن پروژه های نوسازی و تعمیر اساسی، رسیدن به۳۳ درصد افزایش تولید بود که حرکت به این سو آغاز شد.
این مهم در شرایطی به ثمر می رسد که نظارت لحظه به لحظه و مستقیم مدیرعامل شرکت براجرای این پروژه و فعالیت و تلاش کارگران، متخصصان و کارشناسان را توأم با حرکتی جمعی و صمیمانه- در چارچوب تخصص و توانمندی فنی- به همراه داشت. به همین مناسبت گزارش اصلی این شماره از ماهنامه به موضوع یاد شده اختصاص یافته که ملاحظه می کنید.
کمترین زمان، بیشترین راندمان، بدون لطمه و آسیب به روند تولید و دستیابی به هدف تعیین شده، افق های روشنی را در روند موفقیت های نفت پارس پیش روی قرار می دهد که مستلزم تبریک و تقدیر شایان توجه است.
منبع : ماهنامه نفت پارس


همچنین مشاهده کنید