جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با موتور جستجوگر گوگل


آشنایی با موتور جستجوگر گوگل
اینترنت به کتابخانه ای عظیم و تو در تو می ماند که یگانه راهکار بهره گیری از آن، مراجعه به کتابدار است. بدون راهنمایی کتابدار و اشاره او به راهرو، شماره ردیف و قفسه، یافتن کتاب امری طاقت فرسا و زمان بر خواهد بود. نقش این کتابدار را در اینترنت، موتورهای جستجو برعهده دارند. شناخت و آگاهی کاربران از شیوه عملکرد موتورهای جستجو برکیفیت کاربری آنها تأثیر مستقیم دارد. در شماره پیش، جزییاتی از شیوه کاربری موتور جستجوی گوگل را مطالعه کردید. گوگل پرکاربردترین موتور جستجوی اینترنتی است و چنان معتبر شده که عنوان آن از سال گذشته، به صورت یک واژه جدید در فرهنگ انگلیسی آکسفورد ثبت شده است. کاربران فرهنگ آکسفورد هنگام مراجعه به واژه »google« با این تعریف و معنا روبرو می شوند: فعل با قاعده، به معنای جستجوی اینترنتی از طریق سایت گوگل. انتخاب مناسب ترین واژه برای جستجو، شیوه جست و جوی یک عبارت و شیوه استفاده از علامت های خاص مثل»-« و»+« بین کلمات برای دستیابی به نتیجه دقیق از جمله مباحثی بود که در شماره قبل مورد اشاره قرار گرفت، در این بخش جزییات دیگری در ارتباط با بهره گیری از سایت گوگل به اطلاع خوانندگان خواهد رسید.
سایت گوگل علاوه بر فراهم ساختن امکان دسترسی آسان به میلیون ها صفحه وب، یک سری خصوصیات ویژه و در بعضی موارد، پیشرفته تر نیز دارد که در مواقع خاص می تواند شما را برای دستیابی دقیق به آنچه به دنبالش هستید، یاری برساند. در زیر به طور خلاصه به بعضی از پرکاربردترین این ویژگی ها اشاره شده است:
۱) جستجوی تصویر(Image Search)
شما گهگاه ممکن است عکس کوچکی را به عنوان بالاترین نتیجه (Link) در صفحه نتایج جستجو دیده باشید. اینها تصویرهایی است کهGoogle تصور می کند ممکن است به موضوع مورد جستجوی شما ربط داشته باشد.
علاوه بر آن شما خود نیز می توانید توسط Google Image Search به جستجوی تصاویر مورد نظرتان بپردازید. به این صورت که وارد سایتimages.google.com شده و مانند جستجوی معمولی در google.com واژه مورد نظرتان را که می خواهیدGoogle عکس های مرتبط با آن را از میان صفحات وب ثبت شده اش بیابد، درGoogle Search Box تایپ و Enter کنید.
اگر نمی خواهید به سایتimages.google.com بروید در همانgoogle.com پس از تایپ واژه تان، یک فاصله گذاشته و سپس از کلمهPics یا Pictures استفاده کنید تا Google متوجه شود شما به دنبال
عکس های مرتبط با واژه مورد نظر هستید. Google در این حالت خود به خود از Google Images Search برای جستجوی این واژه بهره خواهد گرفت و تعدادی عکس را به عنوان نمونه مربوط به واژه مورد نظر به شما نشان خواهد داد.
۲) جستجوی موسیقی و فیلم (Music & Movie Search)
پیدا کردن اطلاعاتی راجع به فیلم ها، آلبوم های موسیقی، شعرها،
ترانه ها و محل هایی برای خرید موسیقی مورد نظرتان توسطGoogle به سادگی امکان پذیر است. اگر شما نام فیلم یا خواننده ای را به عنوان یک واژه مورد جستجو قرار دهید، گوگل اطلاعاتی مانند نظرات مردم، ساعات پخش آن فیلم، عنوان ترانه ها، محل های فروش و دیگر اطلاعات مفید درباره آن را به عنوان بالاترین نتیجه(Link) در صفحه نتایج جستجو به شما نشان خواهد داد. (اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد خواننده ای خاص هستید، این اطلاعات زمانی دقیق تر است که خواننده مورد نظر شهرتی نسبی در سطح جهان داشته باشد.)
۳) جستجوی عناوین خبری(News Headlines)
هنگام جستجو در Google بعضی وقت ها احتمالا در کنار بالاترین Link در صفحه نتایج جستجو کلمه News توجه شما را جلب کرده است. این لینک ها شما را مستقیما ً به مجموعه گزارش های جمع آوری شده توسط منابع خبری و خبرگزاری های معتبر دنیا (و البته با واژه مورد جستجوی شما) که مدام در حال به روز شدن هستند، رهنمون می کند. در صورتی که شما واژه ای را مورد جستجو قرار دهید و در گزارش سرویس های خبری به روزGoogle عنوانی مربوط به آن موجود باشد، Google لینک مربوط به این واژه را به عنوان بالاترین نتیجه در صفحه نتایج جستجو به صورت مارک شده با کلمهNews نشان خواهد داد.
برای جستجو در عناوین خبری روز جهان یا برای آنکه واژه مورد نظر شما فقط و فقط در گزارش سرویس های خبری طرف قرارداد باGoogle جستجو شود باید به news.google.com رفته و موضوع مورد نظر خود را به عنوان یک واژه مستقیماً در آنجا جستجو کنید.
۴) ماشین حساب گوگل
موتور جستجوی Google دارای یک ماشین حساب بسیار جامع به روز و قدرتمند داخلی برای تبدیل واحدهای پولی، طولی و دیگر واحدها به یکدیگر و همچنین انجام عملیات ریاضی است. برای استفاده از مبدل واحدهای این ماشین حساب، تبدیلی را که می خواهید صورت پذیرد به عنوان واژه، داخل Google Search Box نوشته و Enter کنید. انجام عملیات ریاضی نیز به راحتی توسط این ماشین حساب صورت می پذیرد.
۵) یافتن معنی توسطGoogle
اگر به دنبال معنی یا تعریف یک کلمه یا عبارت می گردید، می توانید برای این منظور از Google به عنوان یک فرهنگ لغات یا حتی یک دایره المعارف جامع استفاده کنید. کافیست کلمه یا عبارتی را که به دنبال
معنی آن هستید، به عنوان یک واژه با یک فاصله بعد از کلمهdefine در
Google Search Box وارد کرده و Enter کنید. در پاسخ به این عمل، Google در وب به دنبال معنی واژه شما گشته و در صورت پیدا کردن، آن را استخراج و به صورت مجموعه ای به عنوان بالاترین نتیجه در صفحه نتایج جستجو برای شما آشکار خواهد ساخت.
اگر می خواهید پس از زدن دکمه Enter موتور جستجویGoogle به جای نشان دادن تمامی صفحه نتایج جستجو که لینک مربوط به معنی واژه مورد نظر به عنوان بالاترین نتیجه در آن قرار دارد، صفحه مربوط به معنی واژه را بگشاید و آن را به شما نشان دهد، باید به جای کلمهdefine ازdefine: (به علامت کولن یا همان»:« توجه کنید) استفاده کرده و بلافاصله بعد از آن و بدون فاصله کلمه یا عبارتی را که به دنبال معنی آن هستید، به عنوان واژه در Google Search Box وارد کرده Enter کنید.
۶) جستجو در انواع فایلها
Google غیراز جستجو در فرمتHTML (فرمت رایج صفحات وب) توانایی جستجوی واژه شما را در۱۲ فرمت بسیار رایج و پرکاربرد دیگر مانند Lotus ۱-۲-۳ ، Microsoft Office، PostScript، Corel Word Perfect و ... دارد. (Google در حال گسترش دادن تعداد این فرمت ها است.)
علاوه بر فایل هایHTML (صفحات وب)Google در صورت یافتن فایلهای غیرHTML و مرتبط با واژه شما، آنها را در نتایج جستجو خواهد آورد و قبل از عنوان لینک آن در صفحه نتایج جستجو، فرمت آن را نیز درون دو کروشه (علامت»[ ]«) برای شما معین خواهد کرد. در صورت کلیک برروی این لینک ها، مرورگر وب (Browser) مستقیماً مشغول به دانلود کردن آن بر روی دیسک سخت شما می شود. بعد از پایان دانلود، به راحتی می توانید محتویات آن فایل را با نرم افزار مربوطش(که در صورت نداشتن، باید آن را روی سیستم خود نصب کنید) مشاهده کنید.
در این لینک ها علاوه بر مشخص شدن فرمت، لینک دیگری نیز با عنوانView as HTML دیده می شود. در صورتی که شما به دلایلی به نرم افزار باز کننده مربوط به فایل یافت شده در صفحه نتایج جستجو دسترسی نداشته باشید می توانید از این لینک استفاده کنید.
با کلیک برروی لینکView as HTML، مرورگر وب (Browser) دیگر مستقیماً مشغول به دانلود آن فایل برروی دیسک سخت نمی شود، در عوض موتور جستجوی Google آن فایل را برای شما باز کرده و محتویاتش را به صورت یک صفحه وب معمولی به شما نشان خواهد داد.
گاهی ممکن است پیش آمده باشد که به دنبال جستجوی فایل هایی با فرمت های غیرHTML در وب باشید. برای این منظور ابتدا واژه مورد نظرتان را در Search Box تایپ کرده و پس از قرار دادن یک فاصله از فرمول Filetype:[Extension] برای Filter کردن جستجویتان بهره بگیرید.
با استفاده از کلمه filetype: (علامت»:« را فراموش نکنید) و تایپ فرمت دلخواهتان(بدون فاصله)، موتور جستجوی Google متوجه خواهد شد که باید واژه انتخابی را تنها در بین فایل های غیرHTML موجود ثبت شده در فهرستش(و البته با توجه به فرمت اعلام شده شما) جستجوکند.
۷) جستجو در یک سایت
حتماً تا به حال به سایت هایی با محتوای بسیار گسترده برخورد کرده اید که قابلیت جستجوی درونی ندارند. اگر به دنبال اطلاعات خاصی درون آن سایت باشید چگونه آن را می یابید؟ احتمالاً وقتی متوجه شوید تعداد صفحات سایت مربوطه هزار،۱۰ هزار یا بیشتر است از تصمیم خود منصرف خواهید شد. نگران نباشید. Google اطلاعات مورد نظرتان را برای شما خواهد یافت!
Google قادر است واژه ای خاص را تنها درون یک سایت تعیین شده جستجو کند. برای این منظور به راحتی واژه مورد نظر را در Google Search Box تایپ و پس از یک فاصله کلمهsite: (علامت»:« را فراموش نکنید) و بدون فاصله بعد از آن نام سایتی را که می خواهید کلید واژه انتخابیتان تنها درون آن جستجو شود، تایپ کنید.
۸) چه کسانی به شما لینک داده اند؟
اگر صاحب یا ناظر وب سایتی هستید دانستن تعداد سایت هایی که لینک سایت شما را در خود قرار داده اند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
برای پی بردن به این موضوع که چه تعداد از سایت های ثبت شده در Google به شما لینک داده اند از فرمول link:siteURL ، (به جای siteURL نام سایت مورد نظرتان را تایپ کنید) اینگونه استفاده کنید که ابتدا کلمه link: (علامت»:« را فراموش نکنید) و سپس بدون هیچ فاصله ای نام سایت مورد نظرتان را که می خواهید تعداد لینک های داده شده به آن مشخص شود، تایپ کنید.
۹) سؤال و جواب
آیا می دانید جمعیت کشور ژاپن چقدر است؟ واحد پول کشور اکراین چیست؟ محل تولد رابرت ردفورد کجا بوده است؟ جواب اینگونه موضوعات را به صورت یک سؤال واضح یا شبه سؤال در Google Search Box تایپ و Enter کنید. مثلاً برای رسیدن به پاسخ سؤال اول جمله population of japan را به عنوان یک واژه در Google Search Box تایپ و Enter کنید تا Google در وب به دنبال جواب سؤالتان گشته و لیست کاملی از یافته های خود را به عنوان بالاترین نتیجه (Link) در صفحه نتایج جستجو به شما نشان دهد. Google همچنین آدرس اینترنتی منبع هر یک از پاسخ های ارایه شده را نیز به شما می گوید تا در صورت تمایل به کسب اطلاعات دیگر به آن مراجعه کنید.
۱۰) صفحات مشابه
گاهی لینک صفحه ای در صفحه نتایج جستجو توجه شما را به خود جلب می کند که دارای مطالب بسیار نزدیک با همان مطالبی است که به دنبال آن بودید. حالا شما می خواهید واژه جدیدی را با توجه به مطالب آن صفحه وب تعیین و جستجو کنید تا به مطالب بیشتر و مشابه تری با مطالب آن صفحه و در نتیجه با مطالبی که به دنبالش هستید دست یابید. چه واژه ای را انتخاب می کنید؟ از واژه انتخابیتان راضی نیستید؟ واژه انتخابیتان شما را به مطالب دلخواهتان نرساند؟ دست نگه دارید! Google تمامی این کارها را برایتان انجام خواهد داد و شما را به مشابه ترین صفحات وب دیگر با صفحه وب مورد نظرتان خواهد رساند.
در سمت چپ قسمت پایین تمامی لینک های موجود در صفحه نتایج جستجو، لینکی با عنوانSimilar pages وجود دارد که با کلیک بر روی آن Google تمامی صفحات وب دیگر ثبت شده در خود را که دارای بیشترین شباهت با محتوای آن صفحه وب هستند در صفحه نتایج جستجوی دیگری به شما ارایه خواهد داد.
گردآوری: علیرضا عارفی
منبع : ماهنامه نفت پارس


همچنین مشاهده کنید