جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ارزشهای غذایی لواشک را بهتر بشناسیم


ارزشهای غذایی لواشک را بهتر بشناسیم
یا تا بحال از خود پرسیده اید لواشک که از تنقلات مورد علاقه بسیاری از نوجوانان بویژه دختر خانمهاست چقدر ارزش غذایی دارد؟
بد نیست بدانید لواشک در جاهای دیگر دنیا هم طرفداران دارد.
● لواشک چیست؟
لواشک در واقع نوعی عصاره گرفته شده از میوه هاست که متخصصان تغذیه به آن اکستراکت می گویند و با خشک کردن بدست می آید.
خشک کردن از ساده‌ترین و متداول‌ترین روشهای نگهداری مواد غذایی است که عمری به اندازه تمدن بشر دارد و امروزه در کشورهای مختلف به شکلهای گوناگون از روشهای سنتی تا الگوهای صنعتی انجام می شود.
امروزه با توجه به توسعه صنایع غذایی روشهای تهیه لواشک هم تحول یافته و نمونه های نوین این محصول با نظارت بهداشتی کافی تولید می شود.
بنابر این اگر دوستداران لواشک از محصولات بسته بندی شده که با پروانه های بهداشتی تولید می شوند استفاده کنند/ دیگر لازم نیست نگران آلودگی آن باشند.
اما آیا بهداشتی بودن لواشک و نداشتن آلودگی میکروبی به معنای این است که مصرف آن خوب است ؟ آیا می توان مصرف لواشک را به افراد مختلف توصیه کرد؟
به نظر می رسد برای یافتن پاسخ این پرسش لازم است غیر از جوانب بهداشتی ارزشهای غذایی لواشک را بهتر بشناسیم.
● آیا لواشک مغذی است؟
گرچه این محصول خشک شده‌ از میوه های متنوع تولید می شود و با طعمهای مختلف از بازار مصرف خوبی در ایران برخوردار است اما حقیقتا تاکنون کارهای علمی و پژوهشی چندانی برای ارزیابی ارزش غذایی آن صورت نگرفته است.
دکتر حسینی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که مواد مغذی لواشک چیست و ارزش تغذیه ای آن تا چه حد است گفت : غیر از نمک که برای جلوگیری از فاسد شدن انواع لواشک های صنعتی به مقدار زیاد به آنها اضافه می شود و از معایب این ماده غذایی محسوب می شود ریزمغذی های مفید و برخی ویتامینها در لواشک به میزان خوبی وجود دارد و چون ماده اولیه لواشک انواع میوه هاست بنابر این مصرف آن تا حدی فواید میوه را دارد و به مصرف پفک یا چیپس ترجیح دارد.
این متخصص تغذیه نداشتن کالری بالا را مزیت دیگر لواشک به عنوان یک خوراکی بین غذاها دانست و گفت مصرف شیرینی ها و چیپس و مواد مشابه همگی به علت کالری بالا چاقی در پی دارند که خوشبختانه این مشکل با لواشک بروز نمی کند.
● آیا لواشکهای صنعتی استاندارد است ؟
در زمینه کیفیت لواشک تاکنون پژوهشهای معدودی انجام شده که یکی از جامع ترین آنها اولین طرح تحقیقاتی صنعت لواشک کشور با هدف بررسی کیفیت لواشکهای تهیه شده از سیب است. در این تحقیق راههای بهینه‌سازی و بهبود ارزشهای غذایی این نوع لواشک با توجه به تاثیر مستقیم شرایط خشک کردن و تغلیظ مطالعه شد و با استفاده از دستگاههای هموژنایزر و هواگیر تمام ویژگیهای مختلف فیزیکی ، شیمیایی ، تغذیه‌ای و میکروب شناختی نمونه های مختلف استاندارد شدند.
اما درباره دیگرانواع لواشک تاکنون مطالعه ای در کشورمان صورت نگرفته و در پژوهش جامع روی لواشک سیب هم استاندارد مواد مغذی آن بررسی نشده است.
● لواشکها با هم چه فرقی دارند ؟
دکترحسینی معتقد است چون لواشک نوعی عصاره تغلیظ شده میوه هاست خواص آن را بایدبا توجه به میوه اولیه شناخت.
در این زمینه جالب است بدانیم لواشک آلو برای درمان یبوست مفید است و لواشک سیب اثر عکس دارد.
لواشک زغال اخته هم با توجه به مواد ضد میکروبی خود می تواند در پیشگیری از عفونتهای ادراری در خانمها مفید واقع شود.
خلاصه آن که گرچه لواشک را اغلب افراد وقتی هوس می کنند با میل و اشتها می خورند ولی باید قبل از میل کردن آن به بهداشتی بودن و خواص غذایی آن هم توجه داشته باشند
منبع : ایرانیان انگلستان


همچنین مشاهده کنید