جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

لیکن پلان Lichen planus


یك راش خارش‌دار متشكل از ضایعات كوچك و برآمده با قله مسطح كه درخشنده بوده، دارای رنگ صورتی یا بنفش می‌باشد.
سن: شایعتر از همه در افراد بالای ۳۰ سال است.
نحوه زندگی: استرس ممكن است خطر ابتلا را افزایش دهد.
جنس و ژنتیك: عوامل خطر مهمی محسوب نمی‌شوند.
در لیكن پلان، ضایعات كوچك، درخشنده و خارش‌دار به صورت توده‌های متراكم، ظاهر میشوند. اغلب، هیچ علت مشخصی وجود ندارد،‌ اما گاهی این راش ممكن است در اثر واكنش به یك داروی خاص مثل آنتی بیوتیكهای سولفونامیدی Sulphonamid یا داروهای ضد روماتیسمی دارای طلا، به وجود آید. لیكن پلان ممكن است درارتباط با استرس باشد. این بیماری در افراد مسنتر از ۳۰ سال شایعتر است.
علایم بیماری:
راش ممكن است به صورت پچهایی بر روی قسمت تحتانی كمر، سطوح داخلی مچ دست، ساعدها و مچ پا ایجاد شوند. لیكن پلان اغلب به طور ناگهانی ظاهر میشود و ممكن است بیش از یك ناحیه را مبتلا سازد، اما بعضی اوقات، راش تدریجاٌ در یك دوره زمانی چند ماهه انتشار می‌یابد. علایم لیكن پلان عبارتند از:
- گروهی از ضایعات كوچك، درخشنده،
صورتی یا بنفش با قله مسطح بر روی پوست. سطح بعضی از ضایعات ممكن است توسط
شبكه‌ای از خطوط ظریف سفید رنگ پوشیده شده باشد.
- خارش شید به ویژه در شب.
این بیماری همچنین می‌تواند ناخنها و سر را مبتلا كند. اگر لیكن پلان، ناخنها را درگیر نماید، در امتداد طولشان برآمده شده و در بعضی موارد می‌افتند. در صورت ابتلاء سر، ریزش تكه‌ای موها همراه با اسكاری شدن سر ممكن است رخ دهد. همچنین ضایعات ممكن است بر روی نواحی آسیب دیده پوست مثلاً در اثر خراش، ظاهر شود. شكل دیگری از لیكن پلان، دهان را درگیر می‌كند.
كارهایی كه باید انجام شوند:
اگر تشخیص بیماری، با توجه به ظاهر ضایعات مشخص نباشد، پزشك شما ممكن است ترتیب یك بیوپسی پوست را بدهد كه در آن نمونه‌ای از پوست برداشته شده و در زیر میكروسكوپ بررسی میشود. جهت تسكین خارش، پزشك ممكن است یك كورتیكواستروئید موضعی قوی تجویز كند. به علاوه، شما می‌توانید یك آنتی هیستامین خوراكی بدون نسخه (داروهای ضد خارش) برای تسكین خارش در هنگام شب، تهیه نمایید. اگر ضایعه گسترده بوده و ناخنها و سرتان را مبتلا كرده، ممكن است نیاز به داروهای كورتیكواستروئیدی خوراكی داشته باشید.
اگر یك واكنش دارویی مورد شك باشد، پزشك ممكن است تصمیم به قطع دارو گرفته و یك داروی دیگر تجویز كند. لیكن پلان معمولاً برای ۱۲-۱۸ ماه پایدار باقی مانده و ممكن است پس از بهبودی، پچهای تیره‌ای بر روی پوست برجای گذارد.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید