جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مصرف کلرال هیدرات و کتامین و متاکوآلون


مصرف  کلرال هیدرات و کتامین و متاکوآلون
● کلرال هیدرات
این ماده جزو داروهای مضعف سیستم اعصاب مرکزی است اسامی‌تجارتی آن Noctec، Somnos و Felsules می‌باشد. درپزشکی از آن به عنوان داروی خواب آور استفاده می‌شود. درحد متوسط باعث وابستگی جسمی‌و روانی می‌شود. مصرف آن با ایجاد پدیده تحمل همراه است.
مدت اثر آن ۸-۵ ساعت است.
طریقه مصرف آن خوراکی است اثرات آن در بدن شامل اختلال در تکلم، عدم آگاهی به مکان و زمان، علائم مستی ( همانند الکل ) می‌باشد. درصورت مصرف بیش از حد آن باعث مسمومیت شده که علائم آن شامل کاهش درعمق تنفس، پوست سرد، مردمکهای متسع، نبض ضعیف وسریع، کما و گاهی مرگ است.
علائم محرومیت شامل اضطراب، بی خوابی، لرزش اندام‌ها، دلیریرم، تشنجات و احتمالاً مرگ است.
● کتامین
▪ طبقه بندی :
مضعف سیستم اعصاب مرکزی
▪ نامهای تجاری:
Special k ، Cat valium
▪ دوزاژ:
استفاده از آن به میزان ۱۰۰ میلی گرم باعث بروز عوارض فیزیکی و روانی می‌گردد.
▪ استفاه بالینی :
از کتامین بصورت داروی بیهوش کننده جهت حیوانات و انسان استفاده می‌شود. تنها منبع شناخته آن در بازارهای غیر قانونی انحراف آن از مسیرهای قانونی به این گونه بازارهاست. گزارشات اخیر حکایت از این دارد که تعداد زیادی از کلینیک‌های دامپزشکی اختصاصاً جهت ربودن و یالهای کتامین مورد سرقت واقع شده اند.
▪ وابستگی جسمی‌:
این دارو ممکن است باعث وابستگی جسمی‌گردد.
▪ وابستگی روانی :
این دارو به میزان زیادی باعث وابستگی روانی می‌گردد.
▪ تحمل :
با مصرف این دارو پدیده تحمل ایجاد می‌شود.
▪ مدت اثر:
مدت اثر این دارو از یک تا ۱۲ ساعت متغیراست.
▪ روش استفاده :
محلول کتامین می‌تواند از طریق تزریق، خوراکی (بصورت محلول‌های نوشیدنی) ویاموادقابل‌تدخین(Smokable material) مصرف گردد. فرم پودری آن از طریق تبخیر حلالهای فرم مایع آن حاصل می‌شود که نتیجه آن پودر سفید و یا کمی‌مایل به قهوه ای بوده که در لمس شبیه به کوکائین است. این پودر می‌تواند از طریق نوشیدن و یا تدخین و یاتزریق ( پس از حل کردن درمایع ) مورد سوء مصرف واقع گردد.
▪ اثرات :
اثراتی که براثر مصرف کتامین بوجود می‌آید مشابه اثرات فن سیکلیدین بوده و اثرات بینایی مشابه LSD ایجاد می‌کند. سوء مصرف کنندگان گزارش می‌کنند که سوء استفاده این ماده بهتر از PCPو LSD است زیرا مدت اثراتش یک ساعت یاکمتر است. ایلوزیون،‌توهم و اختلال در درک زمان و فواصل در اثر مصرف این ماده ایجاد می‌گردد.
▪ مصرف بیش از حد (Overdose):
تغییر خلق و تغییر برداشت از وضعیت فیزیکی بدن, دلیریوم آشکار, احساس انفکاک, احساس غوطه‌ورشدن, رویاهای واضع یا خطاهای ادراک و بینائی
▪ ترک (Withdrawal):
علائم ترک این ماده بصورت رفتارهای داروگرایانه بروز می‌کند.(Drug seeking behavior)
▪ درمان:
انجام خدمات مشاوره ای و جلسات شناخت درمانی و رفتار درمانی در کاهش رفتارهای داروگرایانه مفید است. درصورتی که علائم افسردگی در فرد وجود داشته باشد تجویز داروهای ضد افسردگی درکاهش بسیاری از علائم مفید خواهد بود.
● متاکوآلون
▪ طبقه بندی :
تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی
▪ نامهای تجاری :
کوآلود(Quaalude)و Sopor و Ludes
▪ دوزاژ:
این دارو از طریق خوراکی مصرف می‌شود وبسرعت از دستگاه گزارش جذب می‌گردد. دوز خوراکی ۱۰۰-۷۵ میلی گرم روزانه است. درسوء مصرف این میزان به ۳ گرم روزانه می‌رسد.
▪ استفاده بالینی:
متاکوآلون جزو داروهای خواب آور و آرام بخش بوده و اثرات فارماکولوژیکی مشابه باربیتوراتها را دارد. این دارو همچنین شباهتهای شیمیائی با گروه باربیتوراتها را داشته ولی در حقیقت ابتدا به عنوان جزئی از برنامه‌های کشور هند جهت داروی ضد مالاریا ساخته شد. (Brown and Goenechea ۱۹۷۳).
این دارو در طی سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ به عنوان داروی ضد اضطراب و همچنین برای درمان اختلالات خواب استفاده شد. متاکوآلون بوسیله یک محقق هندی بنام M.L.Gujiral در سال ۱۹۵۵ در طی یک برنامه تحقیقاتی ضد مالاریا کشف شد.
اقلام داروئی اولیه آن بشکل کپسول‌های خواب آور تحت نامهای تجارتی Renoval و Melsed و ترکیب با یک آنتی هیستامین بنام Mandrax بفروش می‌رسید و در سال ۱۹۷۲ این دارو ششمین داروی منتخب آرامبخش آمریکا شناخته شد. نام Quaalude از عبارت quiet interlude بهمراه یک “aa” اضافه شده توسط کارخانه سازنده گرفته شده است.
در آنزمان امید براین بود که این دارو بهتر وایمن تر از باربیتوراتها جهت آرامبخشی باشد، معهذا بزودی دریافتند که مصرف این دارو مشکلاتی مثل تحمل و وابستگی دارد. متاکوآلون بسرعت به عنوان یک داروی تفننی طی سالهای دهه ۱۹۶۰ در آمد. این دارو در سال ۱۹۷۱ در کشور انگلستان و در سال ۱۹۷۳ درکشور آمریکا جزو داروهای غیر مجاز و اعتیاد آور آورده شد.
▪ وابستگی جسمی‌:
درحد متوسط باعث و ابستگی جسمی‌می‌گردد.
▪ وابستگی روانی :
در حد متوسط باعث وابستگی روانی می‌گردد.
▪ تحمل :
مصرف دراز مدت این دارو با بروز پدیده تحمل همراه است.
▪ مدت اثر:
مدت اثر این دارو ۶-۲ ساعت است.
▪ روش استفاده :
روش مصرف این دارو بصورت خوراکی است.
▪ اثرات :
تاثیرات معمول آن بر بدن شامل اثرات آرامبخش (relaxation)، نشئگی (euphoria) و خواب آلودگی بروز می‌کند. در دوزهای معمول همچنین باعث کاهش میزان ضربان قلب و تندی تنفس می‌گردد و در دوزهای بالاتر باعث ایجاد افسردگی، عدم تعادل عضلانی و اختلال در تکلم می‌گردد.
▪ مصرف بیش از حد (overdose):
علائم مسمومیت با این دارو شامل دلیریوم، تشنج،‌افزایش تون عضلانی، افزایش رفلکس‌ها، استفراغ،‌اختلال کلیوی، کما و حتی مرگ ( به علت توقف قلبی و تنفسی ) می‌گردد. درحقیقت علائم مسمومیت با این دارو مشابه مسمومیت با باربیتوراتهاست با این تفاوت که اختلالات حرکتی بیشتر و احتمال ایست قلبی و تنفسی کمتر است.
▪ علائم ترک :
علائم ترک وابستگی به آن شامل اضطراب،‌بی‌خوابی، لرزش دستها، دلیریوم، تشنج وحتی مرگ می‌باشد.
▪ درمان :
درمان علائم ترک اغلب حمایتی وعلامتی است ودرصورت بروز علائم دلیریوم و تشنج بستری در بیمارستان و اقدامات حمایتی گسترده تر توصیه می‌شود.
منبع : ستاد مبارزه با مواد مخدر


همچنین مشاهده کنید