شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

داروهای تجویزی (Prescription Drugs)


داروهای تجویزی (Prescription Drugs)
● باربیتوراتها
جزو داروهای مضعف سیستم اعصاب مرکزی است نام‌های دیگرآن عبارتند از:Amytal، Floriual، Nembutal، Seconal، Tuinal، فنوباربیتال، pentobarbital
استفاده‌های پزشکی آن شامل استفاده در موارد بیهوشی، ضد تشنج،‌خواب آور و آرامبخش می‌باشد. در حد متوسط تا بالا باعث وابستگی جسمی‌و روانی می‌گردد. مصرف آن با ایجاد پدیده تحمل همراه است. مدت اثر آن ۸-۵ ساعت است. طریقه استفاده از آنها بروش خوراکی و تزریقی است اثراتش شامل اختلال در تکلم،‌اختلال در آگاهی مکان و زمان،‌علائم شبیه مستی (‌مانند الکل ) است.
علائم مسمومیت شامل کاهش در سطح تنفس، پوست سرد، مردمکها متسع،‌نبض ضعیف و سریع، کما و گاهی مرگ است. علائم محرومیت شامل اضطراب، بی خوابی، لرزش دستها، دلیریوم، تشنجات و‌ گاهی مرگ است.
● فلونیترازپام
از دسته بنزودیازپین‌ها (Schedule IV)و تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی است.فلونیتر ازپام ماده مخدر خاص مهمانیهاست که بیشتر از طرف مکزیک به آمریکا قاچاق می‌شود این ماده در مشروب فروشی،‌کلوپهای شبانه و... مورد سوء استعمال قرار می‌گیرد. در برخی مصرف کنندگان ‌این ماده میل جنسی را شدیداً افزایش داده و بعضاً موجب ارتکاب تجاوز می‌شود. گرچه این دارو بصورت قانونی درسراسر جهان توزیع می‌شود، این ماده هیچ مصرف پزشکی در آمریکا ندارد. ‌نامهای تجاری آن عبارتند از : Rohypnol، roofies،rope، R۲، Roypnol
▪ استفاده پزشکی :
فلونیتر ازپام در بیش از ۷۰ کشور به فروش می‌رسد و از آن جهت درمان کوتاه مدت بی خوابی استفاده می‌شود.
▪ وابستگی جسمی‌ و روانی :
استفاده مزمن از فلونیترازپام می‌تواند باعث وابستگی شود. وعدم استفاده از آن موجب سندرم ترک گردد.
▪ تحمل داروئی Tolerance:
همانند سایر داروهای دسته بنزودیازپین تحمل داروئی ایجاد می‌کند.
▪ استفاده پزشکی :
فلونیتر ازپام در بیش از ۷۰ کشور به فروش می‌رسد و از آن جهت درمان کوتاه مدت بی خوابی استفاده می‌شود.
▪ وابستگی جسمی‌ و روانی :
استفاده مزمن از فلونیترازپام می‌تواند باعث وابستگی شود. وعدم استفاده از آن موجب سندرم ترک گردد.
▪ تحمل داروئی Tolerance:
همانند سایر داروهای دسته بنزودیازپین تحمل داروئی ایجاد می‌کند.
▪ مدت اثر (Duration):
تاثیر فلونیترازپام حدوداً ۲۰-۱۵ ساعت پس از استفاده از راه دهانی شروع شده و ۴۷ ساعت ادامه داد. البته اثرات خفیف آن تا ۱۲ ساعت پس از استفاده باقی می‌ماند.
▪ روشهای سوء استعمال:
این ماده مخدر در دوزه‌های mg۱ و mg۵ وجود دارد البته قبلاً فرمهای تزریقی آن با دوز m۱/۲mg وجود داشته که اخیراً از رده تولید خارج شده است.
▪ اثرات :
‌آرامبخش، شل کردن عضلات، کاهش اضطراب
▪ مصرف بیش از اندازه (Overdose):
علاوه برافت فشارخون،‌اختلال حواس، گیجی، اختلالات بینایی، گمگشتگی و ناراحتی دستگاه گوارش و احتباس ادرار مصرف بیش از حد آن موجب مرگ می‌شود.
▪ ترک (Withdrawal):
همانند سایر داروهای گروه بنزودیازپین قطع ناگهانی دارو پس از استفاده روزانه موجب حملات اضطراب می‌شود.
● گاما هیدروکسی بوتیریک اسید
▪ طبقه بندی :
تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی
▪ نامهای تجاری :
‌Liquid Ecstasy،Scoop، Easy Lay، Georgia Home Boy Grievous Bodily Harm،Liquid X و Goop
▪ دوزاژ:
مصرف یک قاشق چایخوری از راه خوراکی دوز معمول در نظر گرفته می‌شود.گرچه دوزاژ آن براساس وزن بدن ومیزان غذای معده متفاوت خواهد بود.
▪ استفاده پزشکی :
GHB یک داروی مضعف سیستم اعصاب مرکزی بوده که از سال ۱۹۹۰ توسط FDA ممنوع اعلام شد. ابتدائاً این دارو در مغازه‌های غذائی و بهداشتی به عنوان داروی تسریع دهنده رشد عضلانی بدن ( از طریق آزاد سازی هورمون رشد) فروخته می‌شد. ولی بعداً به دلیل اثرات اعتیاد زائی آن.
ممنوع اعلام گردید.GHB جزء‌ طبیعی از متابولیسم پستانداران می‌باشد وبطور طبیعی درسلولهای بدن انسان وجود دارد. GHB یک نوروترانسمیتر بوده و در بدن به عنوان پیش ساز GABA (گاما آمینوبوتیریک اسید ) بکار گرفته می‌شود.
▪ وابستگی جسمانی :
این ماده به میزان متوسط باعث وابستگی جسمی‌می‌گردد.
▪ وابستگی روانی :
GHB به میزان متوسطی باعث وابستگی روانی می‌گردد.
▪ تحمل:
مصرف این ماده با بروز پدیده تحمل همراه است.
▪ مدت اثر:
مدت اثر این دارد ۶-۳ ساعت است.
▪ روش استفاده :
GHB اساساً به شکل مایع در دسترس است. گرچه گاهی اوقات بشکل پودر نیز عرضه می‌گردد. این ماده بشدت قابلیت حل شدن در آب را دارد و بشکل خوراکی مصرف می‌شود. به خاطر طعم شور آن معمولاً مواد طعم دهنده به محلول اضافه می‌شود.
▪ اثرات:
اثرات تحریک کنندگان اکستسی استفاده می‌شود. GHB جهت ارتکاب تجاوزات جنس نیز به کرات مورد استفاده قرار گرفته است زیرا این ماده مانع از دفاع خود در برابر تجاوز شده و باعث اختلالات حافظه است که درنهایت می‌تواند از تحت تعقیب واقع شدن متجاوز جلوگیری نماید. همین جهت به این ماده داروی date rape نیز اطلاق می‌گردد.
مصرف بیش از حد (overdeoe): در دوزهای پایین، GHB باعث خواب آلودگی، سرگیجه، تهوع و اختلالات بینائی می‌گردد. در دوزهای بالاتر باعث بیهوشی، تشنج، دپرسیون تنفسی و کما می‌گردد. مصرف بیشتر از حد آن معمولاً نیاز به مراقبتهای ویژه اورژانس پزشکی دارد. از نوامبر سال ۲۰۰۰ اداره DEA ۷۱مورد مرگ ناشی از GHB را گزارش نموده است.
▪ ترک (Withdrawal):
علائم ترک مصرف GHB بصورت اضطراب, بی خوابی، لرزش دستها،‌دلیریوم،‌تشنج بوده و گاهی نیز منجر به مرگ می‌شود.
▪ درمان (Treatment):
درمان علائم ترک این ماده علامتی وحمایتی است. تجویز داروهای آرامبخش و خواب آور از دسته بنزودیازپین‌ها مفید است. در صورت بروزدلیریوم وتشنج بستری در بیمارستان واقدامات حمایتی گسترده‌تر لازم است.
منبع : ستاد مبارزه با مواد مخدر


همچنین مشاهده کنید