جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


توصیه هایی برای همسران


توصیه هایی برای همسران
با توجه به نحوه‎ی برخورد متفاوت زن و شوهرها با احساسات رنج‎آور در زندگی، این سؤال مطرح می‎شود که زن و شوهر برای تحکیم عشق و علاقه‎ی خود چه می‎توانند بکنند تا پیوند زناشویی آنها حفظ شود؟
کارشناسان امور زناشویی براساس تحقیقاتی که روی زندگی زوج‎های موفق انجام داده‎اند توصیه‎های خاصی برای مردها و زن‎ها و همچنین پیشنهادهایی کلی برای هر دوی آنها دارند:
با توجه به نحوه‎ی برخورد متفاوت زن و شوهرها با احساسات رنج‎آور در زندگی، این سؤال مطرح می‎شود که زن و شوهر برای تحکیم عشق و علاقه‎ی خود چه می‎توانند بکنند تا پیوند زناشویی آنها حفظ شود؟
کارشناسان امور زناشویی براساس تحقیقاتی که روی زندگی زوج‎های موفق انجام داده‎اند توصیه‎های خاصی برای مردها و زن‎ها و همچنین پیشنهادهایی کلی برای هر دوی آنها دارند:
۱) توصیه به مردها این است که در مقابل درگیری ها عقب‎نشینی نکنند بلکه درک کنند که اگر همسرشان اختلافی را مطرح می‎کند ممکن است این کار را از روی عشق، و به خاطر سلامت رابطه‎شان انجام دهد.
۲) وقتی نارضایتی امکان بروز نیابد، بر فشار درونی فرد افزوده می‎شود و بالاخره به صورت زبانه‎ای از آتش خشم در می‎آید؛ اما وقتی که شخص بتواند ناراحتی خود را به هر نحو مطرح کند و برای آن پاسخی بیابد فشارهای درونی‎اش فروکش می‎کند.
شوهرها باید درک کنند که خشم یا ناخشنودی همسرشان به منزله‎ی حمله به شخصیت آنها نیست. عواطف زن ها در اغلب اوقات جای تردید باقی نمی‎گذارد و قدرت درک آنها را در مورد موضوع مربوط نشان می دهد.
۳) مردها همچنین نباید سعی کنند با ارائه‎ی یک راه حل عملی سر و ته قضیه را هم آورده، گفت و گو را خاتمه دهند. برای زن خیلی مهم است که شوهرش به گله‎های او گوش کند و با احساسات او در مورد موضوع، همدلی نماید (گرچه لزومی ندارد با او موافق باشد).
ارائه‎ی سریع راه حل برای زن، به معنی نادیده انگاشتن احساساتش توسط همسر می‎باشد. در بیش از نیمی از موارد وقتی زن حس کند به نظریات و احساساتش توجه شده، آرام می‎گیرد.
۴) مشکل اصلی مردها این است که هسمرانشان در بیان شکایت‎های خود بیش از حد شدت و حرارت نشان می‎دهند، به همین دلیل زن‎ها باید مراقب باشند که شخصیت مردها را مورد حمله قرار ندهند، چون حمله به کل شخصیت مرد موجب جبهه‎گیری یا سکوت سهمگین او شده، حاصلی جز رنجش ندارد و فقط دعوا را حادتر می‎کند.
یک روش سودمند برای زنان این است که انتقاد خود را با ملاطفت و در لا به لای جملاتی که حاکی از عشق به همسرشان است، بیان کنند.
۵) در هنگام بحث، افراد موفق سعی می‎کنند جهت بحث را به مسیری صحیح هدایت کنند تا موجب کاهش تنش بشود. این عمل ساده همانند یک ترموستات عاطفی است که جلوی جوشش شدید احساسات را می‎گیرد و به طرفین فرصت می‎دهد که بتوانند روی موضوع مورد بحث تمرکز کنند.
۶) راهِ حفظ ازدواج، تمرکز بر روی موضوعات مورد اختلاف زن ها و شوهرها نیست، بلکه باید هشیاری عاطفی مشترک میان زن و شوهر را پرورش دهیم و بدین ترتیب امکان حل و فصل مشکلات را بهبود بخشیم. برخی از قابلیت های عاطفی مثل رفتارهای آرامش دهنده، همدلی و شنونده ی خوب بودن، به گونه‎ای مؤثر می‎توانند اختلاف نظرها را از بین ببرند و آن را به «دعواهای خوب» تبدیل کنند.
۷) یکی از مهارت‎های مهمی که زن و شوهرها بایستی بیاموزند این است که احساسات پریشان کننده و افسرده ساز خود را تسکین بدهند و این به معنای ارتقای توانایی برای رهایی از طغیان ایجاد شده بر اثر تکانش عاطفی است.
از آن جا که در لحظه‎های طغیان عاطفی، تواناییِ بخشیدن، اندیشیدن و درست صحبت کردن از میان می رود، آرام گرفتن بسیار مفید و سازنده خواهد بود.
۸) گفت و شنود باید با حالت غیر دفاعی انجام شود. گوش دادن به حرف های دیگری، مهارتی است که پیوند میان زن و شوهر را حفظ می کند. مؤثرترین شکل گوش دادن، همدلی با طرف مقابل است که کمک می‎کند تا احساسات پنهان در سخنان او را بفهمیم و این نیاز به آرامش دارد. دکتر«هیم گینوت» معتقد است بهترین فرمول در این زمینه (X Y Z ) است: «وقتی تو کارX را انجام دادی باعث ایجاد احساس Y در من شدی، ولی من توقع داشتم که تو کار Z را انجام می‎دادی». عشق و احترام هرگونه خصومت را در زندگی زناشویی از بین می‎برد، بنابراین بایستی به عواطف و احساسات طرف مقابل احترام گذاشت و موجب احساسات مثبت در طرفین شد.
۹) بایستی درصدد افزایش هوش عاطفی باشید، زیرا ۸۰% موفقیت در زندگی، ناشی از هوش عاطفی و ۲۰% آن ناشی از هوش عقلانی است.
منبع : آموزش نیروی انسانی شهرستان شهریار


همچنین مشاهده کنید