شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اظهارات لوکاشنکو


اظهارات لوکاشنکو
الکساندر لوکاشنکو یکی از اصلی ترین مخالفان ایالات متحده آمریکا در نظام بین الملل محسوب می شود.پس از وقوع انقلاب نارنجی در اوکراین ،واشنگتن سعی کرد فرمول انقلابهای مخملین را به بلاروس تعمیم دهد اما در این راستا ناکام ماند.پیروزی قاطع لوکاشنکو در انتخابات بلاروس سبب شد تا سیاستهای کاخ سفید و اتحادیه اروپا در اطراف روسیه با بن بست مواجه شود.البته بعدها روسیه نیز اشتباهی استراتژیک مرتکب شد و سعی کرد از بلاروس فاصله بگیرد.این اقدام مسکو ضربات سختی را بر پیکره دستگاه سیاست خارجی کاخ کرملین وارد ساخت.البته به نظر می رسد که مسکو سعی در جبران این اشتباه خود دارد .
اخیرا الکساندر لوکاشنکو در اظهاراتی در خصوص نحوه زندگی صهیونیستها باعث واکنش شدید مقامات اسرائیلی شد تا حدی که وزارت خارجه آن سفیر بلاروس را احضار کرده و سفیر خود را نیز از مینسک فراخوانده است.
بر این اساس در روابط بلاروس و دولت اسرائیل جنجال دیپلماتیکی بوجود آمده است. مقامات تل آویو الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس را متهم به ایراد اظهارات ضد یهودی کرده‌اند. وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی سفیر بلاروس را برای ادای توضیح در این خصوص احضار کرده و علاوه بر آن سفیر خود را نیز از مینسک فرا خوانده است.
دلیل این مناقشه سیاسی، سخنان لوکاشنکو در کنفرانس مطبوعاتی خود با رسانه های گروهی روسیه می باشد. وی در اظهاراتی بی پرده گفته بود:
«اگر شما به شهر «بابرویسکا» سفر کرده باشید، حتما دیده‌اید که وضعیت این شهر به چه صورت است.ورود به این شهر وحشتناک است. اصلا‌ به اسرائیل نگاه کنید. من در آنجا بوده‌ام.ساکنان آنجا چندان توجهی به رسیدگی به شهرها آن طور که روسها به مسکو می‌رسند و یا مردم بلاروس به شهرهایشان میرسند، ندارند.»
وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی این اظهارات رئیس جمهور بلاروس را اظهاراتی کاملا «ضد یهودی» تلقی کرده که باعث انزجار اسرائیلی‌ها شده است. زیپی لیونی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به این مسئله، اظهارات رهبر بلاروس را قاطعانه محکوم کرده و متذکر شده که وظیفه سران کشورها مبارزه با یهودستیزی در جهان است، نه آن که این مسئله را بسط دهند.
آنچه مسلم است اینکه میان یهودیان و صهیونیستها تفاوت وجود دارد.بر این مبنا اظهارات لوکاشنکو در خصوص رژیم صهیونیستی و ساکنان آن بسیار صحیح و منطقی است.با توجه به ناامنی موجود در میان ساکنان شهرکهای صهیونیستی و بی درایتی مقامات صهیونیستی ،اصول اولیه شهرنشینی در این مناطق به فراموشی سپرده شده است.اسرائیلیها به هیچ عنوان قدرت تمرکز بر زندگی روزمره خود را ندارند .آنها در سرزمینی ساکن هستند که متعلق به آنها نیست.طبیعی است که در چنین شرایطی اصول مربوط به یک زندگی ساکن،آرام و بی دغدغه در خصوص صهیونیستها صدق نمی کند.اظهارات اخیر لوکاشنکو در خصوص نحوه زندگی اسرائیلیها اعتراض شدید مقامات رژیم صهیونیستی را بر انگیخته است.آنها به هیچ عنوان گمان نمی کردند که فرهنگ عقب مانده آنها از سوی فردی مانند لوکاشنکو مورد چالش قرار گیرد.مسلما ایالات متحده آمریکا نیز در این خصوص واکنش نشان خواهد داد.رئیس جمهور بلاروس با این اظهارات تقابل خود با جریان سلطه را آشکار ساخته است.در این میان مقامات رژیم صهیونیستی سعی دارند این اظهارات را ضد یهودی جلوه دهند،در صورتی که لوکاشنکو به طور مستقیم ساکنان سرزمینهای اشغالی را مورد خطاب قرار داده است.در نهایت اینکه لوکاشنکو با اظهارات خود موجب عصبانیت مقامات رژیم صهیونیستی شده است.
افرادی مانند شیمون پرز و ایهود اولمرت هم اکنون بیش از هرزمان دیگری خود را در مقابل طعنه ها و انتقادات بین المللی از اسرائیل می بینند.انتقاداتی که در آینده نیز ادامه خواهد یافت.
علیرضا صادقی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید