چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

وحدت سیاسی ضروری‌ترین نیاز مسلمانان


وحدت سیاسی ضروری‌ترین نیاز مسلمانان
حکایت می کنند پیرمرد دانایی در آخرین روزهای عمر خویش، ده فرزند خود را فرا خواند تا به آنان پندی بیاموزد. پیرمرد ازقبل، ۱۰ ترکه ( شاخه قلمی درخت ) را آماده کرده بود.
پدر ترکه های دهگانه را با هم به فرزند بزرگتر داد تا یکجا آنها را بشکند و فرزند هر چه تلاش کرد، موفق به شکستن آنها نشد. این درخواست پدر، ازتک تک فرزندان تکرارشد و هیچ یک از آنان موفق به شکستن چوب ها نگردید. سپس پدر پیر دانا، به هرکدام یک ترکه داد و گفت حالا بشکنید. درچشم بر هم زدنی ده فرزند با وارد کردن کمترین فشار، چوبها را شکستند.
آنگاه پدر، اینگونه به آنان خطاب کرد که فرزندانم، «شما ده نفر دربرابر دشمنانتان، همانند این ۱۰ ترکه خواهید بود. اگر با هم باشید، هیچکس قادربه شکست شما نخواهد بود و اگر متفرق گردید، هرکدام از شما به تنهایی با کمترین فشار از سوی دشمن نابود می گردید.»
حکایت امروز مسلمانان که امت پیامبر اعظم (ص) هستند، همانند فرزندانی است که متاسفانه پندهای خیرخواهانه پدر را نادیده گرفته و هرکدام به تنهایی دربرابر فشار دشمن قادر به مقاومت و ایستادگی نیستند. خداوند، مسلمانان را برای پیشبرد اهداف عالیه و فرو نریختن در برابر دشمن، امر به وحدت کرده و می فرمایند: «واعتصموا به حبل الله جمیعا و لا تفرقوا» ، «ان الله مع الجماعه» ، «یدالله مع الجماعه» و آیات مشابه دیگر که بر این معنا دلالت دارد. پیامبر اعظم (ص) در باب وحدت و با هم بودن مسلمانان، سخنان فراوانی دارند. شاید این سخن پیامبر، بیش از هر سخن دیگری، تصویر وحدت و انسجام و همراهی و همدلی مسلمانان را ترسیم نماید که فرمودند: «من اصبح و لم یهتم به امور المسلمین فلیس بمسلم» ، یعنی هر کسی که صبح کند شبی را ولی به فکر امور دیگر مسلمانان نباشد، اصلا مسلمان نیست.
«امروز جمعیت مسلمانان به حدود ۵/۱ میلیارد نفر می رسد. حدود ۶۰ کشور ازکشورهای جهان، به عنوان کشورهای اسلامی شناخته می شوند. اتصال سرزمینی با موقعیت های برتر و ممتاز سه گانه ازنظر، ژئو پلیتیک، ژئو اکونومیک و ژئواستراتژیک، بهترین موقعیت را برای مسلمانان فراهم ساخته است. جمله «الاسلام یعلو ولا یعلی علیه»، یک باور عمومی برای تمامی مسلمانان است. با این وجود، مسلمانان در عمل، در بدترین شرایط قرار دارند. صدها سال است که بیگانگان بر بسیاری از کشورهای اسلامی سلطه پیدا کرده و سرنوشت آنان را رقم می زنند. منابع طبیعی مسلمانان به راحتی چپاول وغارت می شود. جلوی رشد و پیشرفت مسلمانان وکشورهای اسلامی گرفته شده و حرکتهای اصلاحی به راحتی سرکوب می گردد. سرزمین فلسطین و قدس شریف، این اولین قبله گاه مسلمانان، حدود ۶۰ سال است که اشغال شده است. اکنون، کشورهای اسلامی به راحتی مورد حمله واقع می شوند. افغانستان به بهانه تروریسم، عراق به بهانه سلاح های کشتارجمعی و لبنان به بهانه ای دیگر مورد تجاوز قرارمی گیرد. به دیگر کشورهای اسلامی با بهانه های واهی برای اعمال اراده و از جمله جمهوری اسلامی ایران در مسایل هسته ای، فشار وارد می شود. چرا؟
«تفرقه» ، گویا ترین واژه برای پاسخ به چرایی وضعیت کنونی مسلمانان است و «وحدت» تنها راه رهایی و نجات مسلمانان، ازتمامی مشکلات کنونی است.
برهمین اساس رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، در روز عید مبعث و در جمع مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی و سفرای کشورهای اسلامی، ازوحدت سیاسی به عنوان ضروری ترین نیاز مسلمانان در عصر حاضر فریاد کرده و فرمودند، باید از مرحله شعار عبور کنیم و به صورت عملی، راه رسیدن به وحدت اسلامی را طی نمائیم. رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، گویای این واقعیت است که، اگر وحدت اسلامی امروز به یک شعار همگانی تبدیل شده، لکن تا زمانی که این شعار تحقق عملی پیدا نکند، نمی تواند گره گشای مشکلات مسلمین وجهان اسلام باشد. عبور از مرحله شعار به مرحله عمل برای تحقق وحدت اسلامی، نیاز به ساز و کارهای لازم دارد. این سازو کارها، عناصر اصلی «منشور وحدت اسلامی» خواهد بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین آن را درشرایط کنونی ضروری دانستند. در شماره بعدی این بحث با تاکید بر «منشور وحدت اسلامی» دنبال خواهد شد.
وحدت امت اسلامی در دوران معاصر بیش از هر زمان دیگر مورد تاکید دلسوزان جهان اسلام قرار گرفته و افرادی هم مانند سید جمال الدین اسدآبادی برای تحقق این وحدت تلاش های فراوانی را به عمل آورده اند.
فروپاشی امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول و تقسیم سرزمین پهناور این امپراطوری به عنوان غنایم جنگی بین دول پیروز، سرآغاز بسیاری از مشکلات امروز در جهان اسلام است. خط کشی های مصنوعی در میان امت اسلامی با استفاده از عناصری چون نژاد و قومیت و وارد کردن ناسیونالسیم خرد به عنوان مبنای شکل دهی به دولت های به ظاهر مدرن ومستقل، این امکان را فراهم ساخت تا بیگانگان با ایجاد تفرقه و اختلاف در بین مسلمانان، به راحتی سلطه خود را بر جهان اسلام تثبیت نمایند. ایران اسلامی، اولین کشوری بود که با انقلاب اسلامی توانست خود را از چنگال استکبار و شیطان بزرگ رها سازد و اکنون به عنوان یک کشور بزرگ و مستقل در مسیر تشکیل یک کشور اسلامی حرکت می نماید.
مسئولیت ملت ایران و دولت جمهوری اسلامی در قبال دیگر مسلمانان دربند، متفرق و تحت سلطه و ضعیف نگهداشته شده، مسئولیتی بس بزرگ است. اکنون به برکت انقلاب اسلامی، امواج بیداری اسلامی سراسر عالم اسلام را فراگرفته و بسترهای بسیار خوبی برای انجام کارهای بزرگ فراهم شده است.
یکی از شعارهای انقلاب اسلامی که براساس نیاز ضروری این دوران مسلمانان از همان آغاز انقلاب مطرح بود، شعار «وحدت امت اسلامی» است. سخنان حضرت امام(ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی درخصوص ضرورت وحدت جهان اسلام، گویای این واقعیت است که امروز مهمترین نیاز مسلمانان وحدت است. برجسته ترین بخش از پیام های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی که در طی ۷۲ سال گذشته به مناسبت مراسم حج صادر شده، به همین مطلب اختصاص دارد.
رهبر معظم انقلاب در راستای طرح وحدت امت اسلامی که در طی سالیان گذشته به عنوان یک شعار همواره مورد تاکید قرار داشته، در سال پیامبر اعظم(ص) و در جمع اندیشمندان و علمای کشورهای اسلامی شرکت کننده در نوزدهمین کنفرانس وحدت اسلامی بر این نکته تاکید فرمودند که جهان اسلام با یک فرصت استثنایی روبه رو شده و این وظیفه علما و دانشمندان و روشنفکران و همچنین رهبران سیاسی با اخلاص کشورهای اسلامی است که از این فرصت استفاده نمایند. از نظر معظم له، بیداری اسلامی و احیای هویت اسلامی در تمامی کشورهای اسلامی این فرصت استثنایی را برای خواص مسلمانان ایجاد کرده است.
این بیداری، قدرت توده های میلیونی مسلمان را آماده انجام کارهای بسیار بزرگ نموده است. مسلمانان هم به لحاظ تعداد و با توجه به شاخص هویت یابی اسلامی و انگیزه های بسیار جدی که برخاسته از آموزه های دینی و اسلامی است، آماده انجام کارهای بسیار بزرگ می باشند و هم به لحاظ موقعیت سرزمینی و مواهب طبیعی خدادادی که در اختیار دارند. طرح رهبر معظم انقلاب که به صورت پیشنهاد به شرکت کنندگان در نوزدهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی بیان شد، می تواند راهگشای خوبی برای عبور از مرحله فعلی باشد. براساس این طرح باید نخبگان، علما، اندیشمندان و رهبران سیاسی با اخلاص در کشورهای اسلامی، «منشور وحدت عملی جهان اسلام» را تهیه و در راستای اجرای آن تلاش نمایند. نکته قابل توجه اینکه، در تدوین منشور وحدت عملی اسلامی دو نکته اساسی باید مدنظر قرار داشته باشد.
۱) براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، وحدت عملی و اتحاد مسلمانان هیچ نیازی به وحدت مذهبی ندارد. آنچه در طول هزاران سال تحت عنوان اختلافات مذهبی نهادینه شده و به نوعی صورت بندی هایی را در جهان اسلام شکل داده در محافل علمی و حوزه های دینی قابل بحث و گفتگو به صورت مستدل و منطقی می باشد. بنابراین در منشور وحدت عملی اسلامی این موضوع خود به خود از دستور کار خارج خواهدبود. لکن باید چاره اندیشی شود که در جهان اسلام با کسانی که با تکیه بر مسائل مذهبی قصد تفرقه افکنی و تشدید اختلافات را دارند چگونه برخورد شود.
۲) منشور وحدت عملی اسلامی، ماهیتی سیاسی دارد و براساس مشترکات اسلامی، منافع مشترک و تهدیدات مشترک باید تدوین شود. امروز مسلمانان دارای بسیاری از مشترکات در حوزه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی هستند. همین مشترکات کفایت می کند که اندیشمندان و علمای اسلامی فرصت را از دست ندهند. دشمن اعظم یعنی آمریکا با تکیه بر قدرت نظامی قصد سرکوب جهانی اسلام بیدار شده و قلع و قمع مسلمانان آزادیخواه را دارد. دنیای استکبار باتمام توان مانع پیشرفت و ترقی مسلمانان می شود. دشمنان اسلام، منافع خود را در اعمال و تثبیت سلطه سیاسی بر جهان اسلام تعریف کرده اند و...
در چنین شرایطی عقل و شرع حکم می کند جهان ۵/۱ میلیاردی مسلمان برای حفظ موجودیت خود و رهایی از مشکلات به سمت وحدت و ائتلاف پیش برود.مدل اتحادیه اروپا که وحدت اروپا را دنبال می کند، الگوی قابل مطالعه ای برای تدوین این منشور می باشد. دوران وحدت ممالک اسلامی در قرون اولیه اسلام و نوع تعامل مسلمانان در سرزمین های مختلف در طول سالیان متمادی نیز می تواند کمک شایانی به این موضوع داشته باشد. علی ایحال آنچه مهم است اینکه، مسلمانان برای رهایی از این وضعیت چاره ای جز غلبه بر تفرقه ها و اختلافات خود ندارند و تنها یک منشور وحدت عملی مناسب است که می تواند مسلمانان را از این وضعیت عبور دهد.
دکتر یدالله جوانی
http://www.sobhesadegh.ir/
منبع : سایت بصیرت


همچنین مشاهده کنید