شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


ترسناک‌ترین صحنه‌های تاریخ سینما


ترسناک‌ترین صحنه‌های تاریخ سینما
از شخصیت ترسناک «بچه ‌جمع‌کن» در فیلم «چیتی‌چیتی بنگ‌بنگ» تا «ساداکو» در «رینگو»، شخصیت‌های فیلم‌های ترسناک همیشه این توانایی را داشته‌اند که تماشاگران را آزار دهند یا حیرت‌زده کنند. نویسنده تایمز آنلاین ۱۳ نمونه از صحنه‌های ترسناک در سینما را بررسی کرده است.
● هفت
در روایت هولناک دیوید فینچر از قاتلی زنجیره‌ای که قربانیانش را بر مبنای ۷ گناه کبیره انتخاب می‌کند، صحنه‌های زیادی وجود دارند که هیچ‌گاه از ذهن پاک نخواهند شد. باوجود این شکی نیست که هیچ‌یک از این صحنه‌ها به اندازه صحنه کشف قربانی «تنبلی» مو بر تن تماشاگر راست نمی‌کند.
● جاده مالهالند
دیوید لینچ در ساخته پیچیده خود به کشف منطق درهم ریخته کابوس می‌پردازد و این کشف با نمایش قاتل نفرت‌انگیز در رستوران آغاز می‌شود. شاید فیلم‌های زیاد دیگری باشند که منطقی‌تر به نظر می‌رسند اما کمتر فیلمی را می‌توان یافت که مدت‌ها پس از عنوان‌بندی پایانی، هنوز ذهن را به خود مشغول کرده باشد.
● جادوگر شهر زمرد (میمون‌های پرنده)
باید تا دوران بزرگسالی و زمان روبه‌رو‌شدن با حقایقی ترسناک‌تر صبر کرد تا خاطره وحشتناک دیدن این فیلم از ذهن محو شود. خنده‌های چندش‌آور میمون‌های آبی‌رنگ و پرنده شهر «زمرد» جزو محبوب‌ترین صحنه‌های ترسناک تاریخ سینما هستند.
● پروژه بلرویچ
پیشفرضی که فیلم بر مبنای آن ساخته شده، چنین است: تماشاگر را جوری بترسان که هیچ‌وقت تصورش را هم نمی‌کرده است. سرانجام صحنه نهایی با تصویر روی دیوار فرا می‌رسد. بدین ترتیب ترس ناشناخته دوباره سر برمی‌آورد تا حتی خوشبین‌ترین تماشاگران را نیز بار دیگر دچار تردید و هراس کند.
● توئین پیکز: آتش با من گام بردار
باز هم دیوید لینچ و این‌بار با ترسناک‌ترین صحنه‌ای که سینمای معاصر از حضور غریبه‌ای در خلوت ما ارائه داده است. این فیلم را همین امشب ببینید. مطمئنا برای یک هفته پیش از خوابیدن، اتاق خواب‌تان را به دقت وارسی خواهید کرد.
● روانی
هیچکاک با نمایش قتل زودهنگام یکی از شخصیت‌های اصلی و القای حس ترس و وحشت خانه «بیتس» به تماشاگر، توانایی بی‌نظیر خود در خلق تریلری روانشناختی را به رخ می‌کشد.
● It
واژه «دلقک ترسناک» خودبه‌خود می‌تواند باعث هراس شود، چراکه همه مردم تا حدودی از دلقک‌ها می‌ترسند. شاهکار این فیلم بازی تیم کاری در نقش «پنی‌وایس» و رویارویی او با اتفاقاتی غیرمنتظره است، به‌طوری که در تمام طول فیلم تماشاگر با خود فکر می‌کند خواب است یا بیدار.
● دوئل
کابوس هر راننده: رقابتی بی‌رحمانه و بی‌هدف بین دو رقیب، که هیچ‌یک نیز قصد تسلیم شدن ندارند.
● پارک ژوراسیک
شاید در نگاهی ساده دایناسورها شبیه به بوقلمون‌هایی بزرگ و البته گوشتخوار به‌نظر برسند. با وجود این تماشای دختر و پسری که در دام دو «ولوکراپتور» (نوعی دایناسور کوچک) بی‌رحم و گرسنه افتاده‌اند، آن‌قدر تکان‌دهنده است که ضربان قلب هر تماشاگری را بالا خواهد برد.
● بیگانه
در یک ساعت اول فیلم هیچ نشانی از شخصیت خبیث داستان دیده نمی‌شود. تنها پس از آنکه ترس کاملا بر سرنشینان سفینه فضایی سایه افکنده است، تصویری کوتاه از این شیطان دیده می‌شود. رمز و راز موجود بر فیلم باعث تقویت هرچه بیشتر ترس و وحشت می‌شود.
● آرواره‌ها
شاید فکر کنید در فیلمی که این همه از آن تقلید شده است، دیگر چیز دندان‌گیری پیدا نشود. با وجود این و پس از گذشت ۳ دهه، هنوز هم دیدن جسد در حال تجزیه روی قایق ماهیگیری، بسیار تکان‌دهنده است.
● طالع نحس
تجربه‌ای عملی برای نشان‌دادن اینکه چطور اجزای معمولی یک ساختمان می‌توانند به سلاح‌هایی مرگبار تبدیل شوند. «طالع نحس» تجربه‌ای بزرگ در برانگیختن ترس ناشی از عناصر ماوراء طبیعی است.
● تلألو
جنون، عناصر ماوراء طبیعی، شیوه‌های قدیمی شکار و ترس از مکان‌های بسته همه بلاهایی هستند که در رمان استفن کینگ جمع شدند تا بر سر خانواده‌ای تنها در یک هتل نازل شوند. تماشای جک نیکلسون که با چهره‌ای شیطانی و در کمال خونسردی، دری را که همسرش پشت آن پنهان شده خرد می‌کند، نقطه اوج داستانی درباره بیدارشدن شیطان درون است.
منبع: تایمز آنلاین، ۱۱ اکتبر
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید