جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


نقش کتابخانه ها در سوادآموزی


نقش کتابخانه ها در سوادآموزی
بیسوادی در امریکایی ها ، با پیچیدگیهای اجتمایی و اقتصادیش در سالهای اخیر بعنوان بحث وسیعی در جریان است آگاهی ملی از مشکلات سازمانیافته با محدودیتهای مهارت سواد بصورت قانونی و هدایت شده در سطح فدرال شروع شده و برنامه های وسیعی تهیه شده است. کتابداران و مراکز اطلاع رسانی به عنوان جزء مهمی از این کوشش آموزشی وسیع شرکت کرده اند.
● آگاهی و حمایت ملی
بطور عموم ، سواد توانایی خواندن ، نوشتن ، صحبت کردن و محاسبه کردن در یک سطح معین را مورد بحث قرار می دهد.سواد بصورت بینادی شامل مهارتهای مورد نیاز برای چیرگی در سطح بزرگسالی و در موقعیت های روزانه ، از قبیل خواندن یک روز نامه یا تکمیل یک فرم درخواست شغلی می باشد. افرادی که فاقد این توانائیها هستتند غالبا عضو جمعیت هایی هستند که از فقر ، جنایت ، وبیکاری رنج می برند. بر طبق آمارهای سال ۱۹۸۳ از دپارتمان آموزشی آمریکا اصولا ۲۷ میلیون بزرگسال در این کشور و بیشتر از ۴۷ میلیون در چندین حوزه که از آنها تست به عمل آمده است مشکل بیسوادی دارند.(دیویدسون۱۹۸۸).
وسعت این مشکل که روی آن فکر شده بطور وسیعی با توجه به این اشکال تاکید روی نیازها دارد. نیاز به برنامه هایی برای افزایش سواد از طرف حکومت فدرال و از طرف سازمانهای زیادی در محدوده های آموزشی ، کتابخانه ای و اطلاعاتی و همچنین از طرف سازمانهای تجاری و صنعتی احساس و مورد حمایت قرار گرفته است.
در کنگره سال ۱۹۹۰ دو برنامه موثر سواد قانونی و ضروری تصویب شد:
ـ توسط مجلس سنا و موسسه سواد ملی"قانون سواد برای همه امریکائیها است" تصویب و قسمتی از یک لایحه مصالحه آموزش قانونی توسط کاخ سفید تصویب و آماده شد.
-لایحه دیگری تحت عنوان لایحه سازش توسط یک کمیته عضویتی پیشنهاد شد ، اما در قانون سال ۱۹۹۰ رای نیاورد.
لوایح مجزایی بصورت استثناء در کاخ سفید و در سال ۱۹۹۱ به تصویب رسید. همچنین در سال ۱۹۹۰ ، خدمات کتابداری (LSCA ) از برنامه های زیادی که شامل برنامه های سواد بود برای حدود بیشتر از ۲۰ سال حمایت کرد ، مجوز جدیدی برای افزایش اعتبارات در سال ۱۹۹۱ صادر شد. در سال مالی ۱۹۸۹ ، ۲۱۴ برنامه سواد کتابخانه ای در ۴۷ ایالت توسط مرکز خدمات کتابداری اجرا شد و در سال ۱۹۹۰ ، ۲۳۷ مرکز حمایت خود را از این برنامه ها اعلام نمودند.(هامز و کامرون۱۹۹۰).
برنامه های سواد کتابخانه ای بوسیله منابع ایالتی و محلی و هدایای شخصی و یا همسان کردن سازمانهای سواد اجرا اجرا گشتند. بعلاوه سازمانهای جدید سواد قول دادند به کمک کتابخانه ها در برنامه های پیچیده سواد همکاری نمایند. دو تا از تاکیدات روی نیازهای گروههای خاص تحت عنوان اصول باربارا بوش از طریق مرکز سواد فامیلی و مرکز ملی سواد فامیلی انجام می گرفت.
هم سرمایه و هم آموزش برای تکمیل برنامه واطلاعات فراهم شد برنامه ای (خط مشی حکومتی) توسط دولت تهیه و تنظیم گردید.(تالات۱۹۹۰) .
کوزادا(۱۹۹۰) گزارش کرد که در یک حوزه ملی روی سواد برای کتابخانه های ایالتی که در ماه مه سال ۱۹۹۰ منعقد شد قصد بر این بود تا پیشنهاداتی برای درستی خط مشی سواد ملی کتابخانه ای بوجود آید. زمانی که تعدادی از سهامداران در ابتدا کتابخانه ها را که تنها نقش حمایتی از آموزش ایفا می کردند یک شان قوی و لازم درآنها ایجاد گردید:
که کتابخانه ها تحت عنوان مراکز آموزش بلندمدت ، با آموزش یک بخش ضروری از ماموریتشان محسوب می شوند. در این نقش کتابخانه ها باید بطور فعال زمان و منابع را به منظور همسان کردن فعالیتهای سواد در تمامی ابعاد هماهنگ نمایند.
کوزادا می گوید: کتابخانه های سازمانی ، عمومی ، اختصاصی ودانشگاهی یک مسئولیت در قبال پیشبرد سواد برای همه اعضای جامعه ای که از آنها استفاده می کنند دارند. او همچنین یادداشت می کند که انجمن کتابداری امریکا روی کتابخانه ها در مراکز سواد آموزی نقش دارد و به عنوان مرکزی شان تشویق کننده را بعهده دارد.و این شامل کتابخانه ها و مراکزی می گردد که روی این قضیه که کتابداران چگونه در آموزش سواد آموزی شرکت داشته باشند محدودیت ایجاد نکند.
نتیجه این گزارش پیشنهاداتی را در سال ۱۹۹۱ در کنفرانس خدمات کتابداری واطلاع رسانی کاخ سفید بود تقدیم کرد:
۱) پیوستگی در موجودیت قانونی این مفهوم از کتابخانه تحت عنوان یک آژانس آموزشی
۲) توسعه یک استراتژی برای اختصاص بودجه مطمئن برای سواد آموزی
۳) استمرار در بهبودی ارزیابی ، تحقیق و اشاعه کوششهای سواد آموزی کتابخانه ها بوسیله خود کتابخانه ها و فراهم کنندگان دیگر سواد آموزی
۴) مسئولیت مستقیم اداره مرکز خدمات کتابداری و بهبودی وضعیت آژانس سوادآموزی کتابداری
بعلاوه بمنظور تقدم قانونی سه چالش بطور ضمنی درمعرض تحقیق و ارزیابی قرار گرفت. یک مشکل فقدان اطلاعات کافی در وسعت بیسوادی بود. مشکل دیگر فقدان اطلاعات قابل قیاس و تاثیرات مختلف سواد آموزی بود. در پایان هیچ توافقی در مفهوم بنیادی سواد وجود ندارد. در پس تعریف سواد تحت عنوان مهارتهای (۳R) پایه ای برای بزرگسالان و نویسندگان و زیادتی مفاهیم مهارتهای اطلاعاتی یا کامپیوتری را مشمول آن دانسته اند کسان دیگری در تعریف سواد مفاهیم خانوادگی ، جامعه یا سواد فرهنگی را مشمول آن دانسته اند.
● خدمات کتابخانه ای برای سواد
مدتهاست که کتابخانه ها کوشش های آموزشی سواد آموزی را توسط منابع آموزشی که در اختیاردارند و فضای معلمی و خدمات مناسب اطلاعتی را بکار گرفته اند واز اسپنسرها و کتابشناسیها ومواد خواندنی جدیدی که برای بزرگسالان تالیف شده بهره می گیرند- موادی که خیلی هم کودکانه نیستند و می توانند تحقیقی باشند و با علایقشان ارتباط داشته باشد از قبیل گرفتن گواهینامه رانندگی.
عده ای دیگر هم هستند که برنامه های نرم افزاری و آموزشهای رایانه ای را در تعریف سواد لازم دانسته و قبول داشته اند و سعی در تکامل آن دارند. یک نگرش موثرتر که بوسیله کتابخانه ها ایجاد شده کلاسهای سواد آموزی و برنامه های رو در رو را پیشنهاد می نماید. تعدادی از کتابخانه ها باعث پیشرفت برنامه های طراحی شده به منظور احساس نیازهای گروههای خاصی از افراد با مهارتهای کم سواد شده اند. برای مثال مردمی که انگلیسی زبان دوم آنها می باشد یک تراکم از زبانهای اولیه و سطوحی از سواد را که این برنامه ها را با موادی که فرهنگ و علایقشان را به یکدیگر متصل می نماید روبرو هستند احساس می شود.
مواد مناسبی برای سازمانهایی نظیر سازمان زندانها ، بیمارستانها ، مراکز توانبخشی و خانه های گروهی برای بزرگسالان و معلولان توزیع ودر نظر گرفته شده است.
برنامه های ضروری زندانیان ، زیر نظر کتابداران سواد آموز همسان می شوند و آموزش نرم افزاری و زبان انگلیسی را بصورت ویژه را به آنها پیشنهاد می نمایند.(ماتیوس ،چات و کامرون۱۹۸۶).
بعلاوه تعدادی از این برنامه ها برای گروههایی که در خطر مشکلات سواد آموزی قرار دارند پیشنهاد شده است. بزرگسالان هدف این برنامه ها می باشند زیرا بیسوادی بصورت سازمانیافته ای با مشکلات دیگری از قبیل جرم ، بیکاری ، سوء استفاده دارویی و الکلی و مشکلات آموزشگاهی ارتباط دارد. بعد از آموزشگاه برنامه های سواد تابستانی در نظر گرفته شده تا تشویق نماید افراد جوان را در یافتن کار وشرکت دادن اعضاء جامعه و بطور عموم شان خودشان را ارتقا دهند.
خط مشی ها شامل تکالیفی می گردند که به تشکیل جلسات ، تدریس و جلسات مطالعه گروهی کمک می کنند.(دیویدسون۱۹۸۸).
خانواده ها مورد هدف هستند زیرا بیسوادی بنظر می آید از یک نسل به نسل دیگر انتقال پیدا می کند: کودکانی که والدینشان بطور بینادی هم پدر و هم مادرشان بیسوادند به نوعی خودشان هم بیسوادند. در برنامه های سواد خانوادگی ، کوشش روی نقش والدین بعنوان اولین معلمین کودک می باشد.
والدین ممکن است آموزش سواد را با استفاده از فعالیتهای زبانی به منظور استفاده کودکان و نوجوانان بکار گیرند.تعدادی از کتابخانه ها خانواده ها را بصورت تمام عیار برای سهیم شدن در فعالیتهای مطالعه و نقد کتاب دعوت کرده اند. و به هر عضوی از اعضای کتابخانه یک کتاب امانت می دهند تا آنرا با خودشان به منزل ببرند.(تالان۱۹۹۰).
منابع زیادی برای کتابخانه هایی که به آموزش سواد علاقه مندند وجود دارد . گزارش های پروژه ای ، راهنما های سالنامه ای و کتابشناسیها در برنامه های سواد آموزی و گسترش کتابخانه ضروری به نظر می رسند. اطلاعات زیادی همچنین مجموعه های سواد آموزی را در سراسر ایالتها و سازمانهای متعدد جهت سواد آموزی بوجود آمده است.
نویسنده:by Linda schamber
بر گرفته از سایت:www.libraryinstruction.com/litracy-education.html
نوشته شده توسط:لیندا اسکامبر
مترجم:فرض الله عزیزی
http://farzollah.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید