پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


مستندسازی تجربیات مدیران


مستندسازی تجربیات مدیران
بیش از یک قرن از تشکیل سازمانها‌ی الگو گرفته از سازمانهای نوین غربی در کشور می‌گذرد. چه تعداد از مدیران و کارشناسان فعال در این سازمانها، تجارب، آموخته‌ها و اندوخته‌ها‌ی تجربی و علمی خود را مکتوب و مستند نموده‌اند؟
» در یک قرن گذشته سازمان و مدیریت کشور تغییرات و تحولات گسترده ای را پشت سر نهاده است، چه بخشی از دانش نهفته در فرایند این تغییرات و جزئیات ارزشمند آن ثبت و مستند گردیده است؟
» چه بخشی از این تجارب به نسلهای بعدی و سایر مدیران سازمان انتقال خواهد یافت؟ متاسفانه بسیارند مدیران و کارشناسانی که کوله بار بی نظیری از تجارب و آموخته‌های خود را به خانه ابدی خواهند برد
● بخشهای مختلف کتاب
» هدف از تالیف کتاب گرد‌آوری مستند سازی تجربیات مدیران،کمک به کارکنان، کارشناسان و بویژه مدیران سازمانهای کشور برای پی بردن به ماهیت و ارزش دانش سازمانی نهفته در زوایای تجارب آنها و نیز یاری رساندن به آنان در مسیر ثبت و مستند سازی این تجارب است.به این منظور با توجه به تجارب مولف در فرایند ثبت مستند سازی تجارب مدیران در غالب مطالعات موردی، فصل اول مفهوم تجربه و مستند سازی تجربیات، اهمیت و مزایای نگرش و مستند سازی تجارب کارکنان و دیران را مورد بررسی قرار می دهد.
» فصل دوم شامل چهار بخش است، بخش اول به بررسی مفهوم دانش سازمانی در ارتباط با فرایند یادگیری سازمانی می پردازد.
» بخش سوم بررسی و تحلیل در زمینه شناخت محتوای تجربیات مدیران و اجزا تعیین کننده آن ارائه میدهد. به این منظور نقش عوامل
فردی _شخصیتی، درون سازمانی و برون سازمانی در اتخاذ تصمیم و کسب تجربه بررسی می شود. در بخش پایانی این فصل نیز معیارهای مستند سازی تجربیات مدیران به کمک یک مطالعه موردی واقعی تبیین خواهد شد.
» فصل سوم با عنوان حافظه سازمانی، ضمن اشاره به استراتژی های متداول مدیریت دانش سازمانی، در جستجوی راهکاری مناسب به منظور انتظام و حفظ تجارب سازمانی است و بالاخره فصل چهارم ضمن بیان نقش و اهمیت مطالعات موردی در مدیریت، مورد نویسی مستند را به عنوان ابزاری مناسب در خدمت مستند سازی تجارب مدیران و گرداوری و انتشار دانش سازمانی معرفی میکند.
» در پایان، مراحل ثبت تجارب به عنوان یک مطالعه موردی مستند، به صورت گام به گام برای علاقه مندان تبیین می گردد.در این مسیر به منظور تسهیل فراگیری،نخست نگارش مطالب در قالبی ساده بیان می شود، سپس مراحل و چگونگی تقویت مستندات و تبدیل آن به یک مطالعه موردی مورد توجه قرار می گیرد.
● تاملی دوباره در بازیابی تجارب
» مهمترین دلایل بی توجهی به مستندسازی تجارب مدیران عبارتند از :
▪ پوشیدن ماندن زوایای عمیق و ارزشمند گردآوری، ثبت، توسعه و ترویج تجارب سازمانی:
▪ عدم آگاهی به روش و ساختاری موثر برای مستند سازی تجربیات
▪ فقدان انگیزه‌های کافی برا ی مدیران و کارشناسان به منظور و انتقال تجارب خویش
مستندسازی تجربیات مدیران با تأکید بر مدیریت دانش، چگونه عمل کردن مدیران و مجموعه سازمان، بویژه فرایند تلاشها و اقدامات سازمان و مدیران آن در مسیر دستیابی به اهداف را در ارتباط مستقیم با باورها، نگرش و نحوه تفکر عوامل کلیدی تصمیم گیرنده در سازمان، مورد بررسی، بازیابی، ثبت و تدوین قرار می دهد.
» ماهنامه " مدیریت دانش سازمان "با آگاهی بر اهمیت هدف یاد شده نخست با تاکید بر بضاعت اندکی که پیش رو دارید و فراتر از آن با امید به استقبال شما صاحبان تجربه از این فرصت ارزشمند برای هم‌آموزی و انتقال تجارب، رفع موانع و محدودیتهای یاد شده را به عنوان یکی از اهداف خویش برگزیده است. در این مسیر تلاش، بر موارد زیر متمرکز خواهد شد:
▪ تبیین مفاهیم اولیه در مستند سازی تجربیات
▪ آشنایی با مراحل و روشهای مستند سازی تجارب و موفقیتهای مدیران
▪ انتشار تجارب مدیران (بویژه در قالب مطالعات موردی مستند ) و نقادی تجارب یاد شده از دیدگاه صاحبنظران و مدیران و کارشناسان علاقمند. در این بخش تأکید ما بر دریافت و انتشار تجارب ارسالی از سوی خوانندگان یا مصاحبه با مدیران دیروز و امروز خواهد بود.
▪ امید آنکه در گذر زمان بر غنای این مجموعه افزوده شود و تداوم این مسیر با مساعدت و همراهی شما صاحبان دانش و تجارب سازمانی بیش از پیش مسیر گردد.
نویسنده: دکتر سعید جعفری مقدم
منبع : ماهنامه الکترونیکی مدیریت دانش سازمانی


همچنین مشاهده کنید