شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نقش معلمان در رشد توانایی های دانش آموزان


نقش معلمان در رشد توانایی های دانش آموزان
بهترین معلمان خود را به یاد آورید، معلمانی که به دانش آموزان خود کمک می کردند تا از درس خواندن لذت ببرند. شما نیز می توانید به همین صورت به یاد دانش آموزان خود باقی بمانید. تحقیقات انجام شده درباره معلمان ماهر و کارآمد نشان می دهد که این مهارت ها چیزهای مرموزی نیست که فقط برگزیدگان به کسب آن امیدوار باشند. این مهارت ها آسان است و می توان آن را از طریق مطالعه مسائلی که معلمان با آن رویه روبه رو هستند،، به دست آورد.
مسائلی چون، چگونه دانش آموزان مطلب را فرا می گیرند؟ بهترین راه کمک به آنان برای یادگیری چیست؟ و چگونه می توان یادگیری دانش آموزان را ارزیابی کرد؟ همان طور که گانیه گفته است: «در تحقیقات جاری روانشناسی، افکار باارزشی وجود دارد که به آسانی می توان آنها را در صحنه های آموزشی به کار برد.»
شاید مهمترین هدف تعلیم و تربیت پرورش قوه تفکر در دانش آموزان باشد. به این منظور معلمان باید از عملکرد تفکر در انسان اطلاع داشته باشند. معلمان خوب قادرند قدرت تفکر دانش آموزان را پرورش دهند و به تفاوت های فردی آنها را از لحاظ چگونگی تفکر حساسند، زیرا شیوه نگرش هر دانش آموز به جهان خاص خود او است.
معلمان کارآمد تفکر خلاق را در دانش آموزان به خوبی پرورش می دهند، زیرا از شرایطی که به تفکر خلاق منجر می شود، درک درستی دارند و فعالیت های یادگیری را به نحوی سازمان دهی می کنند که به پرورش خلاقیت در دانش آموزان کمک می کند. تدریس خوب فقط این نیست که توانایی های ذهنی دانش آموزان رشد داده شود، بلکه مهارت حل مسئله که از آثار پرورش تفکر خلاق می شود به اشکال مختلف مورد تأکید قرار گیرد. هدف کلی و مهم دیگر معلمان کارآمد بهبود رابطه میان دانش آموزان و رشد واقعی عزت نفس در آنان است.
معلمان کارآمد رشد خود پنداره را در دانش آموزان خود درک می کنند و فعالیت های کلاس را به نحوی سازمان می دهند که موجب شکل گیری «خود پنداره مثبت» در دانش آموزان شود و موجب انگیزه ایشان در کلاس درس برای کسب موفقیت می شود. برای رشد خود پنداره می توانند از فعالیت های گروهی و این که به دانش آموزان کمک کنند تا فرا گیرند چگونه می توان با دیگران همکاری داشت و در عین حال خوشحال و مفید بود استفاده کرده همچنین معلمان موفق فعالیت های آموزشی را با معنا می سازند.
زمانی که دانش آموز موفق شود اطلاعات جدید را با دانش قبلی خود مرتبط سازد، یادگیری معنادار رخ داده است.
بنابراین دانش معنادار ساختن اطلاعات جدید برای دانش آموزان اهمیت فراوان دارد. نه تنها یادگیری جدید دانش آموزان باید براساس دانش قبلی او بناشود، بلکه دانش آموز باید بتواند دانش جدید را به نحوی منطقی در حافظه خود سازمان دهد که برای یادگیری مداوم دراختیار او باشد. معلمان باید بر توانایی دانش آموزان آگاه باشند تا هنگام تدریس از ساختار برنامه درسی بهره برداری کنند و مهارت دانش آموزان را در رسیدن به اهداف آموزش و پرورش افزایش دهند.
طاهره صدیق مقدم
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید