شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کارتر در مقابل جمهوریخواهان


کارتر در مقابل جمهوریخواهان
جیمی کارتر از همان ابتدای اشغال عراق مخالفت صریح خود را با سیاستهای کاخ سفید اعلام نمود.رئیس جمهور اسبق آمریکا بارها بوش پسر را نسبت به نقض حقوق ملت آمریکا و دیگر ملتهای جهان متهم نموده است.پس از شکست جمهوریخهواهان از دموکراتها در انتخابات میاندوره ای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ،انتقادات عمومی از رئیس جمهور آمریکا افزایش یافته است.حتی مطابق آخرین نظر سنجیها ملت آمریکا بوش را بدترین رئیس جمهور تاریخ خود می دانند.در چنین شرایطی کارتر نیز با سخنان خود وجهه بوش و جمهوریخواهان را بیش از پیش خدشه دار نموده است.
رئیس جمهور اسبق آمریکا معتقد است دولت بوش در امر شکنجه مهارت دارد و این کار را به خوبی انجام می‌دهد.
“جرج بوش” رئیس جمهور آمریکا اخیرا اعلام نموده است که دولت وی مردم را شکنجه نکرده است وکاخ سفید قوانین آمریکا را رعایت می‌کند و همواره هنجارهای بین‌المللی را درنظر دارد.”جیمی کارتر” رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به اظهارات جورج بوش گفته است:
« چنانچه هنجارهای بین المللی درباره شکنجه را در نظر بگیرید متوجه می‌شوید که اظهارات بوش اظهارات درست و بجایی نیست.۶۰ سال پیش اعلامیه جهانی حقوق بشر رسما تصویب شد ؛ اما با این وجود ممکن است هر کسی تعریف بخصوصی از حقوق بشر داشته باشد و ادعا کند که آن را نقض نکرده یا شکنجه را انجام دهد و بگوید که مرتکب شکنجه نشده است.بوش تعریف شخصی از شکنجه ارائه داده است و این در حالی است که من می‌دانم که وی از شکنجه علیه زندانیان استفاده کرده است”.
کارتر بارها سیاست خارجی بوش در عراق و خاورمیانه را نیز مورد انتقاد قرار داده است.کارتر و برژینسکی از اصلی ترین مخالفان سیاست خارجی بوش پسر محسوب می شوند.رئیس جمهوری پیشین آمریکا اخیرا با انتقاد از “دیک چنی” معاون رئیس جمهوری آمریکا گفته است که چنی را به عنوان یک نظامی که تا کنون هیچ گونه خدمتی را درارتش آمریکا انجام نداده، می شناسد. به عقیده کارتر،چنی به عنوان یک بلا و مصیبت برای آمریکا مطرح است وتاثیر زیادی بر روی تصمیم گیری های بوش دارد.
کارتر در ادامه با اشاره به سخنان نامزدهای جمهوریخواه آمریکا در انتخابات سال آتی ریاست جمهوری آمریکا که همگی از احتمال حمله نظامی به ایران سخن گفته بودند، آنها را “دیوانه” خطاب کردهاست.
کارتر با اشاره مستقیم به “رودی جولیانی” شهردار سابق نیویورک و مطرح ترین نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا، که درباره استفاده از گزینه نظامی علیه ایران سخن گفته بود، وی را یک دیوانه خطرناک توصیف کرد.
کارتر همچنین از مواضع نامزدهای دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور از جمله سناتور “هیلاری کلینتون” و “باراک اوباما” درباره خروج نظامیان آمریکایی از عراق در چهار سال آینده انتقاد کرد.
در نهایت اینکه رئیس جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا همچنان مواضع سرسختانه خود را علیه سیاستهای بوش پسر اتخاذ می کند.جیمی کارتر باید در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۸ تلاش خود را جهت شکست جمهوریخواهان به کار گیرد.با توجه به سابقه کاتر بین شهروندان آمریکایی و انتقاد صریح وی از صهیونیسم بین الملل حضور موثر وی در صحنه انتخابات می توان موجب شکست جمهوریخواهان در انتخابات سال ۲۰۰۸ شود.از این رو بازها به شدت نگران ادامه فعالیتهای کارتر علیه خود هستند.
فاطمه جوانشیر
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید