جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

لرزش در آوای ساکسیفون


لرزش در آوای ساکسیفون
وقتی قهرمان و نایب قهرمان جهان طبق قرعه با هم در گروه B رقابت های مقدماتی یورو ۲۰۰۸ قرار گرفتند خیلی ها تکلیف این گروه را مشخص شده دانستند به ویژه که لیتوانی، اوکراین، جزایر فارو، گرجستان و اسکاتلند، حداقل در اسم، تیم هایی نبودند که بتوانند در حضور ایتالیا و فرانسه عرض اندام کنند.
اما نه تنها این پیش بینی ها درست از کار درنیامد بلکه با گذشت ۱۰ بازی گروه B یکی از بغرنج ترین گروه های این مرحله است. اسکاتلند در نهایت ناباوری خود را به عنوان قدرت اول گروه مطرح کرده و هم اکنون با ۲۴ امتیاز در صدر جدول قرار دارد. فرانسه و ایتالیا که از فینال جام جهانی همچنان از هم کینه داشتند در هر ۲ بازی رفت و برگشت برای انتقام گیری با هم روبرو شدند و پیروزی فرانسه در خانه و تساوی در ایتالیا نتیجه این خط و نشان کشیدن ها شد.
اسکاتلند هم در نهایت ناباوری در خانه هر ۲ حریف مدعی گروه امتیاز گرفت و حال به رکوردشکنی و صعود به یورو ۲۰۰۸ فکر می کند. چیزی که در ابتدا بسیار بعید به نظر می رسید و حال در یک قدمی مردان الکس مک لیش است. ایتالیای قهرمان جهان که این روزها به شدت حسرت ۳ امتیاز از دست رفته در پاریس و یک امتیاز بازی خانگی با اسکاتلند را می خورد چهارشنبه شب چاره ای ندارد جز اینکه چشم به پاهای گرجستانی ها بدوزد. آتزوری چهارشنبه این هفته قرعه استراحت دارد و در یک بازی دوستانه به مصاف آفریقای جنوبی می رود اما صدرنشین گروه میهمان گرجستان است.
بازی که شاید روی کاغذ ساده باشد اما گرجستان شنبه شب در خانه ایتالیا نشان داد تیم ساده ای نیست و ایتالیایی ها هم به همین سختی امید بسته اند. جان لوییجی بوفون دروازه بان کهنه کار «آتزوری» که به خوبی می داند صعود تیم اش به مویی بسته است در پایان مسابقه شنبه شب این امید را علنا نشان داد و گفت: «اگر من با گرجستان بازی کردم که می گویم، اسکاتلند حریف سختی پیش روی دارد. گذشتن از گرجستان کار راحتی نیست.» و حال باتوجه به مسائلی که پس از بازی شنبه شب برای اسکاتلند پیش آمده این سختی بیشتر هم شده.
مردان اسکاتلند شنبه شب با نتیجه (یک - ۳) اوکراین را شکست دادند اما شمار بالای مصدومانی که این بازی روی دست سرمربی گذاشت و البته محرومان به شدت طرفداران این تیم را نگران کرده. کنی میلر، لی مک کلاچ و جیمز مک فادن گل های اسکاتلند مقابل اوکراین را به ثمر رساندند اما این بازی به قیمت محرومیت کری اوکونور و جیمز مک فادن تمام شد و میلر، دیگر گلزن بازی شنبه، کاپیتان بری فرگوسن، استفان مک مانوس، اسکات براون و گری نای اسمیت هم مصدوم شدند تا الکس مک لیش به شدت نگران بازی چهارشنبه شود: «ما با شمار زیادی مصدوم و محروم روبرو هستیم و این کار را برای کشورهای کوچک که به سختی در دنیای فوتبال نفس می کشند دشوار می کند.
بازی با گرجستان برای ما اهمیت بالایی دارد اما این وضعیت به شدت به ما لطمه زده. البته ما همه اقدامات لازم برای آماده کردن مصدومان را انجام می دهیم و فعلا منتظریم تا ببینیم وضعیت آنها تا روز مسابقه چگونه خواهد بود. ما می دانیم شانس ما برای صعود چه قدر تخمین زده می شود و حال ۲ مسابقه حیاتی داریم. رسیدن به یورو ۲۰۰۸ در این گروه در ابتدا یک رویا بود اما حالا ما در یک قدمی صعود هستیم و نباید این شانس را به راحتی از دست بدهیم. در هر صورت ما دوست نداریم هوادارانمان را ناامید کنیم.»
بهترین خبر برای اسکاتلند رهایی دارن فلچر، هافبک منچستر یونایتد از چنگ مصدومیت و بازگشت او به ترکیب تیم است. فلچر که از ناحیه زانو مصدوم بود در این مسابقه حضور خواهد داشت و مک لیش می گوید: «مصدومان زیاد باعث شد ما مجبور شویم چند بازیکن جدید دعوت کنیم و بهترین خبر این بود که سرالکس فرگوسن اجازه داد تا فلچر به ما اضافه شود.»
فلچر در بازی اسکاتلند مقابل لیتوانی و فرانسه گلزنی کرد و مک لیش می گوید: «خیلی مهم است که شما بازیکنی در تیم داشته باشید که بتواند شرایط مسابقه را به نفع تیم تغییر دهد، گل بزند و بتواند به موقع در دفاع شرکت کند. خیلی خوب است که همیشه یک برگ برنده داشته باشی و مک فادن برگ برنده ما در شرایط حساس فعلی است.» بازگشت فلچر و حضور ستاره ای مثل مک فادن که در بازیهای اخیر بارها و بارها اسکاتلند را از کمند مشکلات نجات داده و در بازی با اوکراین نیز یکی از بهترین های اسکاتلند بود بزرگترین امید مک لیش و هواداران اسکاتلند برای بازی دشوار چهارشنبه شب است.
مسابقه ای که شاید آوای ساکسیفون موفقیت را برای اسکاتلندی ها دوباره قدرتمند سازد و لرزش هایی را که مرتبط با چند آسیب دیدگی در این تیم است، از میان بردارد.
ندا کاظمی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید