جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

زخم ساق پا Leg ulcer


یك زخم باز و پایدار است كه معمولاً روی قسمت تحتانی ساق پا میباشد.
سن: در افراد مسن شایعتر است.
نحوه زندگی: افرادی كه تحرك محدودی دارند یا زمینگیر میباشند در معرض خطر بیشتری هستند.
جنس و ژنتیك: عوامل خطر مهمی نیستند.
زخم ساق پا زمانی ایجاد میشود كه ناحیه‌ای از پوست روی قسمت تحتانی ساق معمولاً به دلیل جریان خون بد، تخریب شود. سپس ممكن است یك زخم باز به طور خودبخودی یا به دنبال یك آسیب جزئی مثل خراش ناشی از ناخن، ایجاد گردد. زخم به صورت یك ناحیه صورتی و كم عمق از پوست تخریب شده ظاهر میشود؛ پوست اطراف ممكن است متورم باشد. زخمها به آهستگی خوب می‌شوند و اغلب دردناكند. این زخمها بیشتر از همه در افراد مسن كه جریان خون ضعیف و تحرك كمی دارند، دیده میشوند
انواع بیماری:
دو نوع اصلی زخم ساق پا وجود دارند، زخمهای وریدی و زخمهای شریانی، بیش از ۹ مورد از هر ۱۰ زخم، وریدی بوده كه به دلیل جریان ضعیف خون در وریدها به وجود می‌آیند. بنابراین در افراد مبتلا به وریدهای واریسی رخ می‌دهند. زخمها معمولاً درست بالای پاشنه ایجاد شده و ممكن است توسط پوست قهوه‌ای متمایل به بنفش و پوسته‌دهنده، احاطه شوند.
زخمهای شریانی در نتیجه جریان خون بد در
شریانهای تغذیه كننده اندامها به وجود می‌آیند،
افراد مبتلا به مرض قند و كم خونی داسی شكل، به ویژه مستعد ایجاد این نوع زخمها هستند. زخمهای شریانی اغلب روی پا ایجاد شده و توسط یك پوست نازك و رنگ پریده احاطه می‌گردند. با پیدا شدن اولین علامت یك زخم، باید با پزشكتان مشورت كنید. زخمهای ساق اغلب عفونی شده و عفونت ممكن است به بافتهای اطراف گسترش یافته، منجر به سلولیت گردد.
كارهایی كه باید انجام شوند:
پزشك ممكن است جهت ارزیابی وضعیت جریان خون ساق مبتلا، بررسی سونوگرافی داپلر (Doppler ultrasound scanning) را توصیه كند. زخم را باید به طور منظم پانسمان كرده و جهت جلوگیری از عفونت، كاهش تورم و بهبود جریان خون در آن قسمت از ساق پا، محكم باندپیچی نمود. پوشیدن جورابهای حمایت كننده، ورزش كردن منظم و بالا نگه‌داشتن پاها، زمانیكه در حال استراحت هستید، نیز می‌تواند به بهبود جریان خون كمك نماید. اگر دارای یك زخم شریانی هستند، ممكن است نیاز به جراحی داشته باشید.
پیش آگهی بیماری:
در افراد مستعد، بهبود زخمهای ساق ممكن است ماهها طول بكشد و اغلب عود می‌كنند. در موارد نادری، احتمال دارد پیوند پوست ضرورت پیدا كند. اگر مستعد زخمهای ساق پا هستید، نباید حتی نسبت به زخمهای جزیی بی‌توجه باشید و باید با پیدایش اولین نشانه‌های زخم در ساق پا با پزشكتان مشورت كنید.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید