چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

شغل‌هایی ‌که چاق می‌کنند


شغل‌هایی ‌که چاق می‌کنند
نقش مشاغل کم ‌تحرک و پشت‌میزی در بروز اضافه وزن نان خامه‌ای، بستنی شکلاتی، غذاهای چرب، پیتزا، همبرگر و انواع فست فود، فقط‌ اینها نیستند که باعث چاقی‌تان می‌شوند شغل و نوع کاری که بیشتر ساعات روز سرگرم انجام آن هستید هم می‌تواند چاقتان کند. محققان استرالیایی هشدار داده‌اند که شغل‌های نشسته و بی‌تحرک که روز به روز تعدادشان اضافه می‌شود، عامل مهمی‌در‌ایجاد چاقی و اضافه وزن است و سلامت کارکنان را به طور جدی تهدید‌می‌کند.
کارمندی را تصور کنید که به تازگی ارتقای شغلی پیدا کرده و به سمت پرطرفدار ریاست یا مدیریت بخشی که در آن مشغول به کار بوده منسوب شده است. با خوشحالی وصف ناشدنی پشت میز جدیدش نشسته، آبدارچی هر یک ساعت برایش چای می‌آورد و همکاران برای عرض تبریک با جعبه‌های شیرینی و شکلات به اتاقش می‌آیند. بعد از ظهر هم قرار است در جلسه‌ای که در میز مجاور، فقط چند قدم آن‌طرف‌تر، برگزار شود، ریاست جلسه را به عهده داشته باشد.‌این کارمند خوشحال شغل جدیدش را دیوانه‌وار دوست دارد و حتی تصورش راهم نمی‌کند که ‌این شغل ممکن است به سلامت‌اش آسیب برساند.
● تحقیقات جدید
محققان استرالیایی با بررسی ارتباط کارهای نشسته، بی‌تحرکی و چاقی، دریافتند مردانی که بیش از شش ساعت در روز کار نشسته انجام می‌دهند، دو برابر بیشتر از گروهی که کمتر از ۴۵ دقیقه در روز پشت میز می‌نشینند، در معرض چاقی و اضافه وزن هستند.
البته درباره خانم‌ها اوضاع کمی‌بهتر بود و بررسی‌ها نشان داد که خانم‌های شاغل به طور متوسط روزی ۲۰ دقیقه بیشتر از مردان راه می‌روند. در پایان، محققان استرالیایی هشدار دادند که انجام کارهای بی‌تحرک و نشسته باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود و مشکلات بهداشتی ناشی از آن سلامت شاغلان را به طور جدی تهدید می‌کند.
▪ چاقی و بی‌تحرکی
بررسی‌ها نشان داده است بی‌تحرکی و انجام کارهای نشسته یکی از علت‌های عمده بروز چاقی و اضافه وزن در ۲۰ سال اخیر است. نتایج مطالعاتی که در سال ۲۰۰۱ توسط پژوهشگران دانشگاه شیکاگو انجام شد صحت‌ این موضوع را تایید می‌کند. در ‌این تحقیق مشخص شد افرادی که در کارهای نشسته و بی‌تحرک مشغول به کارند، به طور متوسط نمایه توده بدنی یا بی.‌ام.‌ای آنها ۳/۳ واحد بیشتر از افرادی است که شغل‌های پرتحرک دارند.
▪ چند قدم در روز؟
شما چند قدم در روز راه می‌روید؟ اگر تا به حال به‌این موضوع فکر نکرده‌اید، بد نیست به نتایج بررسی‌های انجمن ورزش آمریکا نگاهی بیندازید. پژوهشگران انجمن ورزش آمریکا ۹۸ نفر از کارکنان ۱۰ فعالیت شغلی مختلف را مورد بررسی قرار دادند. در‌این بررسی از افراد خواسته شد تا دستگاه پدومتر را سه روز کاری متوالی همراه خود داشته باشند. در پایان مشخص شد که منشی‌ها به طور متوسط با ۴۳۲۷ قدم در روزی ، یعنی خیلی کمتر از حد پیشنهادی برای حفظ سلامت که ۱۰ هزار قدم در روز است، کم‌تحرک‌ترین شغل را دارند. پس از آن معلم‌ها با ۴۷۲۶ ، مشاوران حقوقی با ۵۰۶۲ و افسران پلیس با ۵۳۳۶ قدم در روز جزو گروه‌های کم‌تحرک قرار گرفتند.
▪ شغل‌های پرجنب و جوش
حتما می‌خواهید بدانید که کدام شغل‌ها پرتحرک بودند. پستچی‌ها و نامه‌رسان‌ها با ۱۸۹۰۴ قدم در روز فعال‌ترین شاغلان شناخته شدند و بعد از آن سرایدارها با ۱۲۹۹۱، پیشخدمت رستوران با ۱۰۰۸۷، کارگران کارخانه‌های تولیدی با ۹۸۹۲، کارگران ساختمانی با ۹۶۴۶ و پرستاران با ۸۶۴۸ قدم در روز جزو کارکنان پر جنب و جوش با فعالیت بدنی بالا قرار گرفتند.
اگر شما کارنشسته و بی‌تحرکی دارید، بهتر است از هر فرصتی برای فعالیت و تحرک بیشتر استفاده کنید. در ساعات بیکاری ورزش کنید. سعی کنید حداقل ۱۰ هزار قدم در روز راه بروید. برای‌این کار لازم نیست حتما به کلاس ورزش بروید یا در مسابقه دوی ماراتن شرکت کنید. با انجام کارهای عادی روزمره، پیاده روی، رفت و آمد و انجام کارهای خانه به راحتی می‌توانید روزی ۰۰۰۲ قدم بیشتر راه بروید.
▪ فعالیت در طول روز
شب تصمیم می‌گیرید صبح بیست دقیقه زودتر بیدار شوید و کمی‌ورزش کنید اما صبح روز بعد زنگ ساعت را خاموش می‌کنید و سعی می‌کنید تصمیم دیشب را فراموش کنید. واقعا دلتان می‌خواهد تا آخرین لحظه ممکن بخوابید، آن‌قدر خسته و خواب‌آلود هستید که حتی پنج دقیقه خواب بیشتر هم برایتان کلی ارزش دارد. با خودتان می‌گویید اشکالی ندارد، عصر که برگشتم، ورزش می‌کنم.
عصر هم که از سر کار برمی‌گردید، آن‌قدر خسته و بی‌حوصله‌اید که دلتان می‌خواهد جلوی تلوزیون دراز بکشید و هنگام تماشای برنامه مورد علاقه‌تان چای بنوشید. فکر نکنید فقط شما‌ این احساس را دارید، برای خیلی از افراد شاغل، پیدا کردن وقت مشخصی برای ورزش کار آسانی نیست. به همین دلیل کارشناسان تناسب‌اندام معتقدند که تنها راه حل‌این موضوع‌این است که در تمام طول روز فعالیت داشته باشید. لازم نیست روزی دو ساعت پیاده‌روی کنید، فقط کافی است حواستان باشد و از هر فرصتی که در طول روز پیش می‌آید، به نفع سلامت‌تان استفاده کنید.
ـ جلسات و گفتگوهای غیررسمی‌را در حال قدم زدن و در محوطه باز انجام دهید.
ـ گاهی به جای استفاده از آسانسور، از پله‌ها بالا بروید.
ـ به جای فرستادن‌ایمیل و نوشتن نامه به همکارتان که در اتاق کناری‌تان کار می‌کند، موضوع را حضوری با او در میان بگذارید.
ـ حتی‌ایستادن یا راه رفتن هنگام حرف زدن با تلفن هم می‌تواند مفید باشد.
ـ برای برداشتن و گذاشتن اشیا، به جای حرکت با صندلی چرخدار، از روی صندلی بلند شوید، شیء را بردارید و دوباره روی صندلی بنشینید.
ـ سعی کنید با ماشین شخصی به محل کار نروید. مسیرتان را طوری تنظیم کنید که حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید.
ـ اگر از آن دسته کارمندهای پشت میزنشین هستید که روزی ۱۰ تا چای می‌خورند اگر چای‌تان را به جای قند، شکلات و آبنبات با چند دانه کشمش نوش‌جان کنید، از ورود هفته‌ای ۰۰۵ کالری اضافه به بدنتان جلوگیری می‌کنید.
ـ بعداز چند ساعت نشستن، از روی صندلی بلند شوید، کمی‌نرمش کنید، چند نفس عمیق بکشید، کمی‌قدم بزنید و دوباره به محل کارتان برگردید.
ـ برای انجام ماموریت‌های اداری داخل شهر داوطلب شوید.
ـ اگر در محل کارتان سالن ورزش و امکانات ورزشی دارید حتما از آن استفاده کنید و همکارانتان را هم به‌این کار تشویق کنید.
فرزانه فولادبند
منبع : ایرانیان انگلستان


همچنین مشاهده کنید