سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


چالش های بیمه در شش پانل


چالش های بیمه در شش پانل
۱) در پانل اول بیمه‌های صنعت و معدن، حمل و نقل و انرژی به محوریت بیمه ایران و با همکاری بیمه‌های پارسیان، توسعه و دی.
بیمه یکی از ارزشمندترین ابداعاتی است که در برابر نیاز به جبران خسارت های اقتصادی ناشی از حوادث وایجاد آرامش واطمینان درجریان حیات اجتماعی ایجاد شده وروند تکاملی خود را طی کرده است.
امروزه صنعت بیمه یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی ومالی محسوب می شود که از یک طرف در تقویت بنیه اقتصادی واجتماعی نقش اساسی دارد واز طرف دیگر با ایجاد اطمینان و امنیت وتشکیل پس اندازهای ملی زمینه گسترش فعالیت های تولیدی وخدماتی را فراهم می کند.
باوجود اهمیت بیمه متاسفانه هنوز این صنعت نتوانسته است جایگاه واقعی خود رادر اقتصاد و زندگی مردم ایران نهادینه نماید، به طوری که بسیاری از سرمایه های مالی وجانی درمعرض خطر درکشورما از پوشش بیمه ای برخوردار نیستند وبه تبع آن صنعت بیمه نتوانسته از طریق ارائه خدمات بیمه ای موفق به ایجاد پس اندازهای کلان شود وبا حضور در بازار سرمایه موجب تقویت وتشکیل سرمایه در اقتصاد کلان گردد.
صنعت بیمه به عنوان یکی از زیر بخش های اقتصادی وظیفه دارد به کاراترین شکل به انباشت سرمایه وتحرک پذیری عوامل تولید کمک کند وبا ارزنترین قیمت ، هزینه مخاطره (ریسک) فعالیت های اقتصادی را پایین بیاورد. درنتیجه در حال حاضر صنعت بیمه کشور برای پاسخگویی به نیازهای بیمه ای در بخش انرژی ، حمل ونقل و صنایع ومعادن در حد انتظار ظاهر نشده واز این نظر با سطح اقتصادی موجود هماهنگ نیست.
کشور جمهوری اسلامی ایران بادر اختیار داشتن ذخایر عظیم نفت وگاز، یکی از مهمترین منابع تامین کننده نفت و گاز درمنطقه خاورمیانه وجهان می باشد. از آنجا که حجم گسترده ای از منابع ودرآمد های ارزی کشور از طریق استخراج وصدور نفت خام ویااستفاده از آن به عنوان ماده اولیه در فرآیند های مختلف تولیدی جهت تولیدات شیمیایی در صنعت پتروشیمی وصادرات آن تامین می گردد لذا تداوم فعالیت دربخش انرژی برای صیانت اقتصادی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. یکی از راههای کاهش تکیه بر درآمد ارزی ناشی از فروش نفت، افزایش ارزش افزوده نفت پس از استخراج می باشد. به عبارت دیگر باگسترش فعالیت سرمایه گذاری در صنعت انرژی می توان از نفت خام وگاز ، فرآورده های با ارزش افزوده بالاتر بدست آوردکه میزان در آمد ناشی ازفروش آنها قابل مقایسه بافروش نفت خام نمی باشد.
در راستای توسعه صنایع فوق الذکر ، " صنعت حمل ونقل" به عنوان یکی از بسترهای حیاتی چرخه اقتصادی در کشور به شمار می آید که حرکت وپویایی آن ، در توسعه جوامع نقشی اجتناب ناپذیر دارد. این صنعت به عنوان سرمایه ای ملی ،همواره در معرض خطرات گوناگون طبیعی وانسانی است وخسارت های وارده به آن می تواند کارکرد این صنعت رادچار اختلال کند که این امر بر برنامه های توسعه کشور نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.
موقعیت جغرافیایی ایران وقرار داشتن در نقطه ای که از دیر باز بعنوان پل ارتباطی شرق وغرب جهان شناخته شده است یکی از مزیت های عمده کشور ما در مقایسه باسایر کشورهای جهان محسوب می گردد. وجود مرزهای پهناورآبی در جنوب کشور و ارتباط با دریاهای آزاد ونیز داشتن مرزآبی در شمال کشور بستر مناسبی را در چرخه حمل ونقل فراهم نموده وبه خصوص امکان استثنایی برای ترانزیت کالا به کشورهای آسیایی ایجاد گردیده است که لازمه استفاده بهینه از این فرصت ، تجهیز وتوسعه زیر ساخت ها از جمله سیستم های حمل ونقل زمینی ، هوایی ،ریلی ، توسعه سیستم خدمات مالی به شکل نوین والکترونیکی ، تجهیزمبادی ورودی وخروجی به امکانات پیشرفته ،تجهیز ناوگان حمل ونقل داخلی ،اصلاح مقررات صادرات و واردات ونیز تسهیل در مقررات گمرکی کشور می باشد.
پانل ۲
۲) پانل دوم بیمه‌های پول و سرمایه به محوریت بیمه آسیا و با همکاری بیمه‌های ملت، رازی و صادرات و سرمایه‌گذاری.
توسعه اقتصادی یکی از اهداف دولت جمهوری اسلامی است. چنانچه توسعه اقتصادی را یک برنامه و یا یک مرحله بدانیم این برنامه ابزارهایی دارد که از میان آن ابزارها، آنچه به این مقاله مرتبط است، بازارهای مالی، پولی و بیمه‌های تجاری و تعامل آنان با یکدیگر است، وگرنه عوامل متعددی اعم از قضائی، اجرائی در بحث پیش‌رو دخیل هستند. در این نوشتار سعی بر این است چگونگی ارتباط موثر ابزارهای یادشده مورد مداقه واقع شود. اضافه می¬نماید برای انجام فعالیت‌های اقتصادی وجود عناصر سه¬گانه سرمایه، بستر مناسب فعالیت و مدیریت بهینه ضرورت دارد.
به نظر می‌رسد در مقایسه با ملل پیشرفته و با نگاهی به وضعیت ثروت مردم کشور، می¬توان اظهار داشت ثروت و سرمایه به حد کفایت وجود دارد و لازمه فعالیت‌های مناسب اقتصادی، ایجاد بسترهای بیشتر و مدیریت آگاهانه است، لذا اصلح است مسئولین صنعت بیمه زمینه فعالیت¬های اقتصادی هرچه بیشتر را بوجود آورند و این امر با نوآوری و تفکرات جدید میسر خواهدشد. از جمله آنکه میتوان ریسک¬های مالی را با بیمه نمودن آنان مورد حمایت قرارداد و چنانچه شرکت‌های بیمه تجاری یکی از اهداف خود را این موضوع قراردهند که هرجا افراد از نتایج فعالیت‌های اقتصادی خود واهمه دارند در آنجا حضور داشته باشند، می‌توانند به رسالت واقعی خود به معنی کلمه جامه عمل بپوشانند.
شرکت‌های بیمه از یک سوی از طریق آگاه‌سازی عموم از خدمات خود می¬توانند به نحوی افراد را آموزش دهند تا خطر فروپاشی مالی به حد زیادی کاهش یابد و از سویی دیگر با جبران خسارت وارده بارقه امید را در دل فعالین اقتصادی روشن نگاهدارند.
این بخش شامل جریان وجوه، اعتبارات و سرمایه با قوانین و ضوابط مشخص در سطح جامعه به عنوان بخشی از نظام اقتصادی هر کشوری را شامل می¬شود که با بسط و توسعه آن پیشرفت اقتصادی میسر می¬گردد. بازارهای مالی علاوه بر تخصیص سرمایه پولی، خطرات اقتصادی را توزیع می¬کنند زیرا باعث ایجاد تنوع در سبد دارائی می¬شوند.
۳) پانل سوم بیمه خانواده به محوریت بیمه البرز و با همکاری بیمه‌های سامان، کارآفرین، پاسارگاد
اکثر مردم فشارهای مالی ناشی از وقوع پیشامدهای ناگوار را تجربه کرده‌اند. برخی فعالیت‌های مالی و بیمه‌ای شامل برنامه‌های جمع‌آوری و متحد کردن پس‌اندازها و کمک به مدیریت ریسک افراد، تلاش‌هایی هستند که به منظور کاهش این فشارها و کمک به امنیت و ثبات اقتصادی مردم و حتی توسعه و بهبود وضعیت آنها انجام شده است. بدون شک،‌ پیامدهای ناشی از تامین مالی درمان بیماری‌ها، مرگ و میر سرپرست خانواده و خسارات به اموال و… نیاز به سطح وسیعی از حمایت‌ها دارد زیرا خانوار درگیر شده با این مشکلات به سرعت به ورطه‌ی فقر و تنگدستی سقوط خواهد کرد. در این میان بیمه‌گران در سرتاسر دنیا فعالیت‌های بسیاری را به منظور رفع بحران‌های اقتصادی افراد و کاهش آسیب‌پذیری آنان انجام داده‌اند.
۴) در این نوشتار سعی شده است تا در بخش اول، وضعیت موجود بازار بیمه کشور در ارائه خدمات به بیمه‌گزاران با محوریت خانواده مورد بررسی قرار گیرد. در بخش دوم،‌ مزایا و مشکلات طرح‌های موجود به لحاظ بیمه‌ای و اقتصادی با توجه به ماهیت محصولات ارائه شده در این حوزه،‌ مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. از آن جا که هر جامعه به لحاظ فرهنگ و پیشینه خود دارای ویژگی‌های خاصی است و محصول ارائه شده در هر سطحی باید منطبق بر این ویژگی‌ها باشد؛ در بخش سوم ویژگی‌های خاص خانواده ایرانی را در ابعاد اقتصادی و فرهنگی بررسی می‌نماییم. در نهایت در بخش چهارم، طرح‌هایی را به منظور پاسخگویی به نیازهای خاص خانواده ایرانی ارائه می‌نماییم.
۵) پانل پنجم بیمه‌های خدمات به محوریت بیمه دانا و با همکاری بیمه‌های نوین و سینا.
بخش های مختلف اقتصادی، با تاثیر متقابل در رشد و توسعه پایدار موثرند. در این بین، بخش بیمه با ارائه خدمات وبرقراری ارتباط منطقی بیشتر با سایر بخش های صنعتی، تولیدی، کشاورزی وخدماتی از راه گردآوری حق بیمه های اندک ازبیمه گذاران وگروهای مختلف اقتصادی و پرداخت به موقع خسارت می تواند ضمن ایجاد تامین ونگاهداشت سرمایه های خصوصی وعمومی، برقراری آسایش وامنیت خاطرنزدکارآفرینان وصاحبان حرف ومشاغل وتمامی آحاد جامعه درافزایش تولید، کاهش واردات ازبازارهای جهانی، گسستن بندهای وابستگی، نقش موثری در توسعه اقتصادی ایفاءنماید.
امروزه بخش قابل توجهی ازاقتصاد کشورها مربوط به عرضه خدمات گوناگون در زمینه های مختلف می باشد. پیشرفت سایر بخش های خدماتی نیز با رونق اقتصادی رابطه مستقیم دارد.
بخش خدمات به عنوان یکی ازبزرگترین بخش های اقتصاد ایران سهم قابل توجهی درتولید ناخالص ملی دارد.
ازسوی دیگر صنعت بیمه به عنوان پشتوانه مالی و روانی یکی از اجزاء تشکیل دهنده بخش خدمات می باشد.
با این که نزدیک به یک قرن از آغاز فعالیت های بیمه ای در ایران می گذرد و در این مدت صنعت بیمه فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است، اما هنوز نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در بین اقشار مختلف جامعه پیدا کرده و نقش مورد انتظارش را در نظام اقتصادی کشور ایفاء نماید. بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی، تلاش دولتمردان همواره در کاهش اتکای اقتصاد ملی به درآمد نفتی بوده و در این رهگذر سرمایه گذاری های وسیعی درسه بخش کشاورزی، صنعت وخدمات صورت گرفته است.
بیمه به عنوان یک تضمین اساسی، وظیفه اطمینان بخشیدن به سرمایه گذاری را به عهده دارد که البته درانجام این وظیفه خیلی موفق نبوده است. اهداف کلان دولت برای کاهش نیاز به واردات کالاهای مصرفی وصنعتی از یکسو و افزایش توان صادرات غیرنفتی ازطرف دیگر، این مهم را می طلبد که تمامی دست اندرکاران بخشهای تولیدی وخدماتی در محیطی امن به فعالیت مشغول شوند و در مقابل ریسکهای حاد مالی پشتوانه اساسی داشته باشند. بیمه می تواند نقش کلیدی در هماهنگ کردن امور تولیدی و خدماتی ایفاء کند.
اما واقعیت این است که ما با دو مشکل همواره روبرو بوده ایم :
▪ اولا" : صنعت بیمه در ایران نتوانسته همپای کشورهای پیشرفته و صنعتی رشد کند.
▪ ثانیا" : رشد و توسعه بیمه در بخشهای سه گانه اقتصاد از تعادل برخوردار نیست.
امروزه توجه روز افزون به مدیریت ریسک نه تنها نشانه بارزی از ظهور مسائل و مشاغل جدید است بلکه نمایانگر تغییرات مهمی است که در دیدگاه ما نسبت به ریسک بوجود آمده است.
هرازگاهی مسائل کلیدی مربوط به محیط زیست، ضربه پذیری سیستم های صنعتی تولیدی وخدماتی، توجه روز افزون به مسئولیت های مدنی وقانونی ومسائل مشابه همگی مطالعه و استفاده از بیمه را به عنوان ابزار کلیدی مدیریت در اقتصاد حاضر خاطرنشان می سازند .
در این مقاله تلاش شده است نقش بیمه وتاثیر آن درتوسعه بخش خدماتی مورد توجه قرار گیرد.
۶) پانل ششم بیمه‌های کشاورزی به محوریت صندوق بیمه محصولات کشاورزی.
کشاورزی فعالیتی است توام با ریسک، ریسکی دو جانبه که هم بر رفتار تولیدکنندگان تأثیر می‌گذارد و هم بر نحوه عمل بخش کشاورزی، وجود ریسک و واکنش تولیدکنندگان نسبت به آن نیز، بر شکل و محتوی سیاست‌های بخش کشاورزی تأثیر دارد. در حقیقت تنوع، عدم ثبات و ریسک سه عاملی هستند که در انگیزش و توجیه سیاستگذاری در بخش کشاورزی نقش عمده دارند.
عدم ثبات در درآمدهای کشاورزی و خسارت تولیدکنندگان به علت وجود ریسک‌های بالا و غیرقابل کنترل، بسیاری از کشورهای در حال توسعه را مجبور می‌کند در جهت ثبات درآمد تولیدکنندگان برنامه‌ریزی کنند.
بیمهٔ محصولات کشاورزی در تعدادی از کشورهای در حال توسعه مکانیزمی است در جهت کاهش عدم ثبات درآمد تولیدکنندگان بخش کشاورزی، از طریق کاهش ریسک تولید و عملکرد.
بخش کشاورزی به علت نوسانهای جوی بر خلاف بخش صنعتی، همیشه زمینه فعالیت پرخطری محسوب می‌شود. کشاورزان برای کنترل و پائین آوردن ریسک این بخش همواره تلاش می‌کنند امّا به رغم این تلاش‌های گسترده، حوادث غیرمترقبه طبیعی و فاجعه‌آمیز، هنوز هم در فعالیت‌های بخش کشاورزی تهدیدی جدی به شمار می‌آید. اینجاست که بیمه می‌تواند با ارائه سرویس مناسب و تأمین انواع پوشش‌های بیمه‌ای نقش اساسی در تقویت این بخش بر عهده بگیرد.
بر همین اساس نظام بیمه محصولات کشاورزی از آغاز قرن بیستم مورد توجه جدی کشورها قرار گرفت. در بسیاری از کشورها، بیمه‌های کشاورزی یکی از فعالیت‌های شرکتهای بزرگ بیمه تجاری است و بخشی از عملکرد کلی آنها محسوب می‌شود، به طوریکه هم اکنون ضرورت حضور بیمه در بخش کشاورزی در همه دنیا محسوب شده و به تناسب سیاست‌های داخلی کشورها به شیوه‌های مختلف به اجرا درآمده است.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید