جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


بیمه ایران نخستین و موفق ترین بیمه کشور


بیمه ایران نخستین و موفق ترین بیمه کشور
پانزدهم آبان‌ماه تاریخی است به یادماندنی درصنعت بیمه کشور . در سال ۱۳۱۴ ، در چنین‌روزی ، شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی ودولتی تأسیس شد و به عنوان بنیانگذار صنعت بیمه درکشور آغاز به کارکرد . آغاز فعالیت بیمه ایران (۱۴ آبان ۱۳۱۴) را به تعبیری می توان ملی شدن صنعت بیمه تلقی کرد. بیمه ایران از آذرماه ۱۳۱۴ صدور بیمه نامه در رشته‌های مختلف را آغاز نمودو ظرف یک سال درشهرهای مشهد، شیراز‌، اصفهان ، همدان ، اهواز و بوشهرنمایندگی تأسیس کرد.همزمان تعدادی از دانشجویان رشته‌های اقتصادی و تجارت برای آموختن فنون بیمه به خارج از کشور اعزام شدند .
شرکت بیمه ایران موفق شددرهمان سال نخست فعالیتش ،۶۲% بازار بیمه کشوررادر اختیاربگیردو سهم مؤسسات خارجی را از ۱۰۰% به ۳۸% کاهش دهد . بیمه ایران همچنین درصد واگذاری اتکائی را از حدود ۹۰% به ۴۴% تقلیل داد و با کاهش نرخ حق بیمه در برخی از رشته‌‌ها به حدود۵۰% ،‌ درگسترش وتوسعه بیمه نقش مؤثری را ایفاءکرد بطوریکه امروز نه تنها درسراسر کشور ، بلکه درکشورهای اروپایی و آسیایی ، بویژه در خاورمیانه نامی پرآوازه و آشناست .
● فعالیتهای این شرکت:
بیمه ایران در کلیه رشته‌های بیمه زندگی و غیرزندگی فعالیت می‌کند و با عرضه بیمه‌های تجاری و خانواده شامل بیمه‌های اتومبیل‌،اشخاص (عمر – حادثه – درمان )،آتش‌سوزی ، باربری،مهندسی و مسئولیت بیش از ۵۰% سهم بیمه‌های بازرگانی کشور را دراختیاردارد.دربخش حمایت‌های ملی نیز اکثریت پروژه های بزرگ ملی نظیر نفت و گاز و پتروشیمی ، هواپیمایی ، سدسازی، نیروگاهها و صنایع تحت پوشش بیمه ایران است که در مواقع لزوم خطرات بیمه‌شده خود را نزد بازارهای بین المللی بیمه اتکائی می کند .
بیمه ایران با توجه به ظرفیت بالای ریسک‌پذیری خود ، علاوه بر انجام بیمه های مستقیم ، نسبت به پذیرش ریسک به صورت بیمه‌اتکایی قبولی از شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی اقدام می کند .
● نیروی انسانی:
مجموع نیروهای ماهر و متخصص بیمه ایران بالغ بر ۲۰۳۵ نفر می گردد . علاوه بر این ، با توجه به گسترش بازار بیمه ، بیمه ایران در ۱۰ سال گذشته بخشی از نیروی انسانی خود را از طریق شرکت تخصصی خدماتی کارگستران راهبر (امین سابق) تأمین کرده است .
● شبکه فروش:
بیمه ایران با دارا بودن بیش از ۲۰۰ شعبه در سراسر کشور و ۱۲ شعبه و نمایندگی در خارج از مرزها و با بکارگیری بیش از ۳۷۷۰ دفتر نمایندگی حقیقی و ۱۵۶ نماینده حقوقی تحت عنوان شرکت خدمات بیمه ای ، بزرگترین شبکه عرضه بیمه در کشور را در اختیار دارد .
● سرمایه بیمه ایران:
اگر چه در بدو تأسیس ، بیمه ایران با سرمایه‌ای معادل ۲۰ میلیون ریال آغاز به کار کرد ، اما با افزایش سرمایه اش در مراحل مختلف فعالیت ، هم‌اکنون دارای سرمایه‌ای بالغ بر۲ هزار میلیارد ریال است که تمامی آن متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است .در حال حاضر، بیمه ایران با گسترش روزافزون فعالیت سرمایه‌گذاری خوددرچارچوب مقررات در بیش از ۱۱۵ شرکت سرمایه‌پذیر بورسی و ۲۹ شرکت خارج از بورس و ارائه نرخ مناسب بیمه توانسته است طی سالیان اخیر خود را به عنوان یکی از ۱۰ شرکت برتر معرفی کند .
● سرمایه گذاری ها:
ذخایرفنی‌و سرمایه و اندوخته‌های شرکت بر اساس آئین‌نامه سرمایه‌گذاری ها ، مصوب شورایعالی بیمه در زمینه‌های مختلف از جمله سپرده‌های بانکی ، اوراق مشارکت ، سهام و مستندات سرمایه‌گذاری می شود .
هتل عباسی اصفهان و شرکت بیمه ایران – انگلستان از جمله سرمایه‌گذاری‌های بیمه ایران است .
هتل ( مهمانسرای ) عباسی
این مجموعه ارزشمند که از ویژگی های یک هتل مدرن و یک موزه با آثار هنری و تاریخی و از شهرت جهانی برخوردار است ،‌در سال ۱۳۳۷ در اصفهان در محل یکی از زیباترین کاروانسراهای دوره صفوی احداث شده که تماما" متعلق به بیمه ایران است.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید