جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

صد فرد مقتدر روسیه


صد فرد مقتدر روسیه
تغییرات کادری که در ماه سپتامبر در دولت فدراسیون روسیه رخ دادند، بطور قابل توجهی سبب تغییر در رتبه بندی سیاستمداران در بین ۱۰۰ نفر از سیاستمداران و افراد مقتدر روسیه شدند که توسط روزنامه "نیزاویسیمایا گازیتا" تهیه شد.
(نظر سنجی در بین کارشناسان و شمارش نتایج رتبه بندی پس از استعفای دولت، اما پیش از اعلام ترکیب جدید آن توسط رئیس جمهور انجام شد)
● دولتمردان برجسته در سطح فدرال:
همانند سابق "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه با فاصله قابل توجهی از سایرین در صدر جدول رتبه بندی قرار دارد (۹.۷۶ از ۱۰). "سرگی ایوانوف" معاون اول نخست وزیر نیز از اقتدار بسیاری برخوردار است (۷.۵۹).
بیشترین جهش در ماه سپتامبر را "ویکتور زوبکوف" نخست وزیر جدید داشت که اکنون چهارمین جایگاه در جدول رتبه بندی را دارد در صورتی که در ماه اوت بین ۸۸ تا ۹۱ را داشت. انتصاب نخست وزیر جدید با تغییرات مثبتی در رتبه بندی "ایگور سچین" معاون رئیس دفتر ریاست جمهوری توام بود که به جایگاه سوم صعود کرد.
پنجمین جایگاه در بین دولتمردان مقتدر روسیه را "دمیتری مدویدیف" معاون اول نخست وزیر دارد که از جایگاه سوم به پنج نزول کرده است. مسلم است که گسترش لیست شرکت کنندگان احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری آتی، سبب تضعیف پذیرش مدویدیف بعنوان جانشین احتمالی شده است.
"ولادیسلاو سورکوف" معاون رئیس دفتر ریاست جمهوری جایگاه ششم را دارد. پس از آن "سرگی سوبیانین" رئیس دفتر ریاست جمهوری در جایگاه هفتم می باشد. در ماه سپتامبر در رتبه بندی "نیکلای پاتروشف" مدیر سازمان فدرال امنیت روسیه "اف اس ب" و "الکسی کودرین" وزیر دارایی و معاون نخست وزیر تغییری رخ نداده و به ترتیب مکان های هشتم و نهم را به خود اختصاص داده اند. ارتقای کودرین به معاونت نخست وزیر، پتانسیل خوبی را برای افزایش نفوذ وی تامین می کند.
در ابتدای فصل انتخابات افزایش قابل توجه قدرت برای "ولادیمیر چوروف" رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه دیده می شود که جایگاه ۳۹-۴۰ را دارد. در ماه سپتامبر افزایش قدرت دولتمردان در بخش نظامی- دفاعی و امنیتی دیده می شود. بدین ترتیب "ویکتور ایوانوف" دستیار رئیس جمهور پنج پله صعود کرده و اکنون در جایگاه ۱۰-۱۱ قرار دارد. بطور قابل توجهی نفوذ "یوری چایکا" دادستان کل (۲۸-۳۰) و "ولادیمیر اوستینوف" وزیر دادگستری (۵۷-۵۸) افزایش یافته است. "آناتولی سردوکوف" که در ماه اوت جایگاه ۵۵-۵۷ را داشت، به جایگاه ۲۲-۲۳ رسیده است که استعفای داوطلبانه وی از مقام وزارت دفاع بعلت خویشاوندی نزدیک با نخست وزیر جدید را پوتین نپذیرفت. "سرگی کرینکو" رئیس آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه "روس اتم" نیز در جایگاه ۶۳ قرار دارد که در مقایسه با ماه اوت بیش از ۱۰ رتبه نزول داشته است.
● افراد برجسته احزاب
در شرایط کنونی که فصل انتخاباتی آغاز شده است، موضع مقامات حزب "روسیه واحد" تحکیم یافته است. بسیج شدن افراد سرشناس در چارچوب آماده سازی هشتمین نشست حزب، نفوذ "بوریس گریزلوف" رئیس مجلس دومای روسیه را افزایش داد (۱۴-۱۵) که چهار رتبه صعود داشته است.
"یوری لوژکوف" شهردار مسکو نیز در رتبه بندی ها صعود داشته و به مقام ۱۲-ام رسید، "سرگی شایگو" وزیر حوادث غیر مترقبه نیز با کسب مقام ۲۱ نزدیک به بیست سیاسمتدار اول روسیه است.
مقابلات داخل حزبی سبب نزول قابل توجه "گنادی زوگانوف" رهبر کمونیستان نشده است (۵۹-۶۲). "ولادیمیر ژیرینوفسکی" رهبر حزب لیبرال دموکرات نیز علیرغم پدیدار شدن کاندیداهایی غیر منتظره، نفوذ ثابت خود را خفظ می کند (۵۹-۶۲).
در ماه سپتامبر نفوذ "سرگی میرونوف" رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنا) و رهبر حزب "روسیه عادل" کمی تضعیف شد (۱۴-۱۵).
نمایندگان اپوزیسیون رادیکالی غیر پارلمانی همچنان از نفوذی ناچیز برخوردارند و "میخائیل کاسیانوف" نخست وزیر سابق جایگاه ۱۲۷ و "نیکیتا بلیخ" رهبر اتحاد نیروهای راستی جایگاه ۱۲۳ را دارد. "گریگوری یاولینسکی" رهبر حزب یابلوکو شش رتبه صعود کرده و به جایگاه ۱۱۵ رسیده است.
● بازرگانان مقتدر
روسای کورپوراسیون های دولتی با رشدی صعودی به بخش عالی جدول رتبه بندی راه می یابند و اختلاف بیشتری با دست اندرکاران بخش خصوصی می یابند. "ولادیمیر یاکونین" رئیس سازمان راه آهن های روسیه (۱۰-۱۱)، "آناتولی چوبایس" رئیس سیستم واحد برق و "سرگی چمزوف" رئیس موسسه صادرات دفاعی "روس ابارون اکسپورت" (هر دو در جایگاه ۱۸-۱۹) رشد قابل توجهی داشته اند. "سیمون واینشتوک" علیرغم ترک کمپانی "ترانس نفت" و انتصاب در کورپوراسیون "المپیک" (برای آماده سازی بازی های المپیک زمستانی سوچی) از جایگاه وزینی برخوردار است (۵۱). "الکسی میلر" رئیس "گازپروم" در جایگاه ۱۶-۱۷ قرار دارد.
در ماه سپتامبر بازرگانان خصوصی نیز از نفوذ بسیاری برخوردار بودند، از جمله: "رمان آبراموویچ" ثروتمندترین فرد روسیه (۲۲-۲۳)، "وحید الکپروف" رئیس لوک اویل" (۳۹-۴۰)، "میخائیل فریدمان" رئیس گروه مالی آلفا (۳۹-۴۰)، "ولادیمیر یفتوشنکو" رئیس کمپانی "سیستما" (۴۴-۴۷). در جایگاه "ولادیمیر پوتانین" رئیس "اینتر روس" (۳۵-۳۶) و "الکسی مورداشوف" مدیر کل گروه "سویر استال" (۴۴-۴۷) نیز پیشرفت دیده می شود.
در بخش رسانه ها بیشترین افزایش قدرت برای "کنستانتین ارنست" رئیس شبکه اول تلویزیون روسیه (۲۷) و "الگ دوبرادیف" رئیس شبکه "روسیه" (۳۵-۳۶) دیده می شود که این نیز مستقیماً مربوط به آغاز رقابت های انتخاباتی است.
منبع : خبرگزاری نووستی روسیه


همچنین مشاهده کنید