پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مثل دربی، مثل هیچ کس


مثل دربی، مثل هیچ کس
دربی شصت و سوم پیش رو است و قرار است در شرایطی برگزار شود که ۲ تیم از حیث نتایجی که تا امروز کسب کرده اند در ۲ قطب کاملاً مخالف روبروی هم قرار بگیرند.
نگاهی گذرا به وضعیت این ۲ تیم در آستانه دربی ۶۳ می تواند ذهنیت متعادلی در مورد شهرآورد پیش رو ایجاد نماید، هرچند این بازی بزرگ و حساس هیچ وقت تابع شرایط پیش و بعد از خودش نبوده است. دربی شرایط خاص خودش را دارد، حساسیت های مربوط به خودش را و نتیجه منحصر به فردش را.
● پرسپولیس
در ۲ قطب مخالفی که پیش تر بدان اشاره شد پرسپولیس سمت مثبت را به خودش اختصاص داده است. این تیم از همان ابتدای فصل شروع خوبی داشت. خوب و قابل دفاع فوتبال بازی کرده است و مهمتر از همه خوب هم نتیجه گرفته است.
▪ نقطه تاریک
در مورد پرسپولیس یک نقطه تاریک وجود دارد. این تیم تا به اینجای کار به حریفان قدری مثل صباباتری، سایپا، سپاهان و غیره برنخورده است. هرچه در قرعه این تیم بوده تیم های میانه جدول به پایین بوده است. تساوی مقابل راه آهن و مقاومت سپاسی این ذهنیت را تقویت کرد که پرسپولیس مقابل رقبای جدی خود در صدر جدول به مشکل برخواهد خورد. به این ترتیب باید گفت استقلال اولین و در عین حال مهمترین حریف جدی پرسپولیس در فصل جاری مسابقات لیگ برتر هفتم است.
▪ خطر بزرگ
خطر بزرگی که در آستانه دربی، پرسپولیسی ها را تهدید می کند، اختلافات داخلی این تیم است که رفته رفته به چشم می آید. ریشه این اختلافات هم به تقابل قطبی و استیلی مربوط می شود؛ موضوعی که پیش از آغاز فصل از سوی کارشناسان پیش بینی می شد اما در سایه بردهای پی در پی سرخ ها گم شد.
● استقلال
کمتر کسی فکر می کرد استقلال مدل حجازی امسال تا این حد ناموفق و ناکام ظاهر شود. بازی اول استقلال مقابل استقلال اهواز اصلاً نشان دهنده یک تیم بحرانی نبود؛ هرچند آبی ها در بازی دوستانه پیش از فصل مقابل تیم هنرمندان ناامید کننده ظاهر شدند. هفته اول که گذشت حرکت در سراشیبی هم شروع شد. باخت به ملوان، مساوی خانگی با مس و در ادامه باخت به سایپا و حالا هم سپاهان بدبیاری های استقلال را تکمیل کرد.
▪ عامل ناکامی
ناصر حجازی به عنوان سرمربی تیم قطعاً عامل اصلی ناکامی آبی ها است خصوصاً که در بررسی تحلیل شکست های استقلال نقش او و تصمیماتش را بسیار پررنگ می بینیم. حجازی دقیقاً همان کسی است که سابقه چندان درخشانی هم در دربی ندارد. او حریف اولین تجربه قطبی در دربی سرخابی است.
▪ راه نجات
البته استقلال می تواند بدون اینکه تن به تغییر سرمربی بدهد از بحران خارج شود به شرط آنکه حجازی تکروی های فکری و عملی خود را کنار بگذارد، فضا را برای مشارکت دستیارانش و مشاوران باشگاه باز بگذارد و اجازه دهد بازیکنان برای چند بازی پی در پی ترکیب ثابتی را تجربه کنند تا به انسجام لازم برسند.
● دربی
دربی همان طور که عنوان شد خاص ترین بازی فوتبال باشگاهی ایران است که مختصاتش تحت تأثیر هیچ پارامتری قرار نمی گیرد، مگر مواردی که در همان بازی رخ می دهد. دیدن دربی با هر نتیجه ای و هر شکلی زیبا است؛ زیبا و هیجان انگیز.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید