جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اعداد از دربی چه می گویند؟


اعداد از دربی چه می گویند؟
هر تیم یک پنالتی خود را در جریان بازی از دست داده اند: مجید نامجو مطلق از استقلال که پنالتی او توسط قلیچ مهار شد و مهرزاد معدنچی که طالب لو پنالتی او را مهار کرد.
سه بازیکن در تاریخ دربی برای هر دو تیم گلزنی کرده اند. غلام فتح آبادی یک گل برای هر تیم، شاهرخ بیانی دو گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال و مهدی هاشمی نسب ۴گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال به ثمر رسانده اند.
محمد صالحی داور قدیمی فوتبال کشورمان با ۵ بار قضاوت رکورددار بیشترین داوری در این دربی است. صالحی اولین بار دربی هجدهم را در اسفند ۵۴ قضاوت کرد که با تساوی پایان یافت. نکته جالب این بود که چهار بازی دیگر با قضاوت این داور نیز به تساوی انجامید.
تعداد گل های حاصل از ضربات پنالتی که در دربی به ثمر رسیده است. سهم هر تیم از این پنالتی ها ۵ گل است و یک پنالتی هر تیم نیز باطل شده است.
حسن روشن، صادق ورمزیار و محمد نوازی برای استقلال و مهدی هاشمی نسب، بهروز رهبری فرد و علی انصاریان برای پرسپولیس از نقطه پنالتی گلزنی کرده اند. شاهرخ بیانی نیز برای هر دو تیم از نقطه پنالتی گلزنی کرده است.
پرسپولیس از ۷ بازیکن و استقلال از ۴ بازیکن خارجی در دربی استفاده کرده اند. آلن ویتل(انگلستان)، ساشا ایلیچ (مقدونیه)، عیسی ترائوره (مالی )، سامبو چوجی ( نیجریه)، روبرت ساها (چک)، ژاک الونگ ( کامرون) و زیاد شعبو (سوریه) در ترکیب تیم پرسپولیس به میدان آمده اند و روجریو فابریتزیو (برزیل)، جورج توپالوویچ ( صربستان)، آکوسنتی گیلائوری (گرجستان) و لئونی کوییکه (کامرون) چهار بازیکن خارجی استقلال هستند که در دربی حضور یافته اند.
دربی ۳۸ که دیدار رفت نیمه نهایی لیگ آزادگان بود، جنجالی ترین بازی تاریخ دو تیم بود. این بازی که تا دقیقه ۸۹ با تساوی ۲-۲ دنبال می شد، با درگیری محرمی و قلعه نویی به جنجال کشیده شد. فدراسیون فوتبال سنگین ترین محرومیت های تاریخ فوتبال را برای جنجال آفرینان برید و بازیکنان و مسؤولان دو تیم از مدیر باشگاه گرفته تا تدارکات تیم را مجموعا ۱۳ سال محروم کرد! سهم پرسپولیسی ها از این محرومیت ۱۱ سال بود! مجتبی محرمی به ۳ سال محرومیت از حضور در میادین فوتبال محکوم شد که این سنگین ترین جریمه انضباطی انفرادی در تاریخ فوتبال ایران است.
در جریان ۱۴ بازی دو تیم تماشاگران شاهد هیچ گلی نبوده اند و نتیجه بازی تساوی بدون گل بوده است. اولین تساوی بدون گل در اولین بازی دو تیم رقم خورد و آخرین بار نیز دیدار برگشت دو تیم در فصل ۸۴ با این نتیجه به پایان رسید.
تعداد بازیکنانی که با پیراهن هر دو تیم دربی را تجربه کرده اند. داریوش مصطفوی نفر اول در این عرصه بود و علیرضا واحدی نیکبخت آخرین بازیکنی است که برای هر دو تیم در این بازی به میدان رفته است. منصور رشیدی، اکبر افتخاری، جواد الله وردی، پرویز قلیچ خانی، غلامرضا فتح آبادی ،شاهرخ بیانی، سعید عزیزیان، محمود کلهر، امیر موسوی نیا، بهزاد داداش زاده، احمدرضا عابد زاده، مجید نامجو مطلق، مهدی هاشمی نسب، علی انصاریان، محمدرضا مهدوی، علی علیزاده و داود سیدعباسی دیگر بازیکنانی هستند که با پیراهن هر دو تیم در دربی بازی کرده اند.
در جریان دربی های قبلی، ۲۶ کارت قرمز از جیب داوران بیرون آمده که استقلالی ها با دریافت ۱۴ کارت رکورددار هستند. رضا وطن خواه مدافع پرسپولیس اولین بازیکنی بود که در سال ۴۸ کارت قرمز دریافت و از بازی اخراج شد. همایون بهزادی از پرسپولیس نیز تنها بازیکنی است که دو بارکارت قرمز دریافت کرده است. نکته قابل توجه این است که برخلاف دهه ۷۰ که بازیهای دو تیم با اخراجی همراه بود، در ۳ سال اخیر داوران کارت قرمزی به بازیکنان نشان نداده اند.
۳۰ داور خارجی ۳۴ دربی پایتخت را قضاوت کرده اند و گونزالس سی و یکمین داور خارجی دربی خواهد بود. از بین این داوران ۱۰ نفر آسیایی و بقیه اروپایی بودند. داوران آلمانی ۶ بار این بازی را قضاوت و سه داور نیز دو بار در این بازی سوت زده اند: رالف شرر، جمال شریف و مانوئل کاستا. همچنین سه داور فینال جام جهانی در این بازی قضاوت کرده اند: توفیق بهرام اف، جک تیلور و ساندرو پل.
۳۴ بازیکن استقلال در دربی گلزنی کرده اند. احمد منشی زاده اولین بازیکنی بود که برای استقلال گلزنی کرد و در آخرین بازی نیز شیث رضایی مدافع پرسپولیس برای این تیم گلزنی کرده است.برترین گلزنان استقلال در دربی علی جباری (۵ گل) ،غلامحسین مظلومی ( ۴گل) حسن روشن و صمد مرفاوی (۳ گل) هستند.
۳۶ بازیکن برای پرسپولیس در دربی موفق به گلزنی شده اند. ناظم گنجاپور زننده اولین گل پرسپولیس در دربی بود واحدی نیکبخت نیز در بازی قبلی، آخرین گل پرسپولیس را به ثمر رساند. صفر ایرانپاک (۷ گل)، حسین کلانی (۵ گل) ،همایون بهزادی و مهدی هاشمی نسب ( ۴ گل) بهترین گلزنان پرسپولیس در این بازی هستند. ضمن آنکه عیسی ترائوره تنها بازیکن خارجی است که در این بازی برای پرسپولیس گلزنی کرده است.
تعداد گل های واقعی به ثمر رسیده در دربی ۱۱۸ گل است که با میانگین ۹/۱ گل رقم قابل توجهی برای این بازی به شمار می رود. البته ۷ گل از گل های به ثمر رسیده درجریان بازی به دلیل ناتمام ماندن بازیها از سوی فدراسیون فوتبال باطل اعلام شده و به جای آن ۹ گل به شمار گل های دربی افزوده شده است که در این صورت گل های رسمی ثبت شده در دربی ۱۲۰ است.
تعداد بازیکنانی که برای پرسپولیس در دربی به میدان رفته اند. علی پروین رکورددار بیشترین بازی برای پرسپولیس در دربی است و رکورد او ۲۴ سال است که دست نخورده باقی مانده است. بازیکنانی که بیشترین بار در ترکیب پرسپولیس مقابل استقلال بازی کرده اند : علی پروین (۲۰ بازی)، افشین پیروانی
(۱۸ بازی) ، بهروز رهبری فرد ( ۱۷ بازی).
تعداد بازیکنانی که برای استقلال در دربی به میدان رفته اند. محمود فکری بیشترین بازی را برای استقلال مقابل پرسپولیس انجام داده است و در صورت تداوم حضورش در استقلال می توانست یک رکورد جاودانه از خود بر جای گذارد. بازیکنانی که بیشترین بار در ترکیب استقلال مقابل پرسپولیس بازی کرده اند : محمود فکری (۱۸ بازی) ،علی جباری (۱۷ بازی)، اکبر کارگرجم، کارو حق وردیان و جواد زرینچه (۱۶ بازی).
در ۶۲ بازی قبلی، دو تیم از ۳۲۹ بازیکن در ترکیب خود استفاده کردند که این رقم با توجه به تغییرات زیاد در ترکیب دو تیم در بازی امروز افزایش خواهد یافت. بسیاری از بازیکنان صاحبنام فوتبال ایران به عنوان بازیکن استقلال یا پرسپولیس حضور در بزرگترین بازی فوتبال ایران را تجربه کرده اند.
سرخپوشان پایتخت پس از شکست یک-صفر در سال ۶۲ به مدت ۷ سال مقابل رقیب سنتی خود شکستی نپذیرفتند تا اینکه در سال ۶۹ در فینال لیگ قدس مغلوب شدند. در مدت ۲۴۱۹ روز دو تیم فقط ۵ بار با هم بازی کردند. پرسپولیس در یک دوره دیگر از سال ۷۴ تا ۷۹ نیز مقابل حریف طی ۹ بازی بدون شکست بود که این دوره ۲۰۳۵ روز بود.
بیشترین تعداد روزهایی که استقلال مقابل پرسپولیس شکست ناپذیر بود. استقلال پس از باخت ۲-یک در سال ۵۶ تا سال ۶۵ که دوباره ۳-صفر به این تیم باخت، طی ۵ بازی شکستی نداشت. البته در این دوره دو تیم طی سال های ۵۷ و ۶۳ و ۶۴ با هم بازی نکردند. استقلال در یک دوره دیگر از سال ۶۸ تا ۷۵ نیز مقابل حریف شکستی نپذیرفت که این دوره ۲۵۰۵ روز طول کشید.
اصغر زارعی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید