جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

جورج‌بست و اوبدیووارلا


جورج‌بست و اوبدیووارلا
● جورج بست
▪ بیست و دوم مه ۱۹۴۶،وفات:۲۰۰۶ تولد:
▪ بلفاست - ایرلند شمالی محل تولد:
▪ منچستر یونایتد، استاک پورت‌کانتی، لس‌آنجلس آزتکز (ایالات متحده) باشگاهها:
▪ قهرمان جام باشگاههای اروپا ۱۹۶۸، قهرمان لیگ برتر انگلیس ۱۹۶۵ و ۱۹۶۷، مرد سال فوتبال اروپا ۱۹۶۸، مرد سال فوتبال انگلیس ۱۹۶۸ مهمترین افتخارات:
▪ ۳۷ بازی، ۹گل تیم ملی ایرلند شمالی:
بهترین گوش چپ تاریخ فوتبال جهان، در سال ۱۹۶۱ در حالیکه تنها پانزده سال داشت به منچستریونایتد پیوست. دو سال بعد او به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای با منچستر قرارداد امضا کرد و نخستین بازی‌اش در لیگ انگلیس را در برابر وست برومویچ به انجام رساند. در اولین فصل حضور، او موفق شد طی هفده دیداری که به میدان رفت چهار گل به ثمر برساند. سال بعد او نخستین بازی ملی‌اش را با پیراهن ایرلند شمالی در برابر ولز انجام داد که به پیروزی چهار بر سه انجامید. در فصل ۶۵-۱۹۶۴ نخستین عنوان قهرمانی لیگ انگلیس را کسب نمود. در طی این فصل او ۴۱ بازی انجام داد و ده گل به ثمر رساند . سال بعد در جریان مرحله یک چهارم نهایی باشگاههای اروپا در برابر بنفیکا او دو گل از پنج گل تیمش را به ثمر رسانید و یکی از زیباترین بازی‌های زندگیش را انجام داد. در این فصل او به دومین عنوان قهرمانی لیگ انگلیس دست یافت. در سال ۱۹۶۸ در دیدارنهایی جام باشگاههای اروپا در برابر بنفیکا او درخششی خیره‌کننده داشت و یکی از چهار گل پیروزی بخش منچستر یونایتد را زد. در این سال او علاوه برکسب عنوان بازیکن سال فوتبال انگلیس، توپ طلایی برترین بازیکن سال اروپا را هم کسب نمود.
بداخلاقی‌های جورج بست از همین ایام شروع شد. در سال ۱۹۷۰ در جریان دیدار نمیه‌نهایی جام اتحادیه او به داور حمله کرد و دیدار را به جنجال کشید و با محرومیت از چهار بازی و جریمه‌ای صد پندی مواجه شد. در اوایل دهه هفتاد جورج بست رو به افول نهاد و پس از یک فصل ناموفق، در سال ۱۹۷۴ منچستر را ترک کرد ولی در تیم‌های دیگر هرگز نتوانست موفقیت های گذشته را تکرار نماید. او در سال ۱۹۷۸ در جرایان دیدار ایرلند شمالی با هلند پس از انجام سی‌وهفت بازی برای همیشه با تیم ملی وداع کرد. پس از کنار نهادن بازی در سال ۱۹۸۳ او به الکل روی آورد و دچار فساد اخلاقی شد. جورج بست در طی یازده فصل بازی برای منچستر یوناتید در ۳۱۴ مسابقه حضور یافت و ۱۳۸ گل به ثمر رساند. در پایان قرن بیستم از سوی هواداران منچستر به عنوان اسطوره باشگاه انتخاب شد.
● اوبدیو وارلا
▪ بیستم سپتامبر ۱۹۱۷ تولد:
▪ مونته ویدئو- اروگوئه محل تولد:
▪ پنارول (اروگوئه) باشگاه:
▪ قهرمان جام جهانی ۱۹۵۰، مقام چهارم جام جهانی ۱۹۵۴ مهمترین افتخارات:
▪ ۴۹ بازی، ۱۰ گل تیم ملی اروگوئه:
وارلا یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال آمریکای جنوبی به شمار می رود. کاپیتان تیم فاتح جام جهانی ۱۹۵۰، نخستین بازی ملی اش را در سال ۱۹۴۰ در برابر برزیل انجام داد و در آن مسابقه هت تریک کرد. ده سال بعد او در دفاع وسط با رهبری بازیکنان اروگوئه موفق شد فاتح جام جهانی شود. در مسابقه فینال زیر فشار روانی ناشی از ۲۰۰ هزار تماشاگر برزیلی، او با یکپارچه نگهداشتن تیم خود موفق شد پیروزی ۲ بر یک را در حالیکه تیم برزیل یک بر صفر جلو بود پایه گذاری کند. چهار سال بعد او به سوییس رفت تا یک بار دیگر با قدرت پا به توپ خود و رهبریش در میدان به تیم کشورش کمک کند تا از عنوان قهرمانی جام جهانی دفاع نماید. در دیدار یک چهارم نهایی برابر انگلستان او یک گل تماشایی را با شلیکی سنگین و از راه دور به ثمر رساند ولی در دقیقه ۳۹ به علت کشیدگی عضله لنگ لنگان از بازی خارج شد و نتوانست به رقابت ها ادامه دهد و تیم اروگوئه در غیاب کاپیتان خود عنوانی بهتر از چهارمی کسب نکرد.
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید