پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

دربی ۶۳ از دریچه انتقام


دربی ۶۳ از دریچه انتقام
شعله حساسیت دربی ۶۳ هر لحظه ارتفاع بیشتری می گیرد و هواداران ۲ تیم بی آنکه به بحث های مدیران، مربیان و بازیکنان تیم شان متوجه باشند بر افزایش حساسیت این بازی دامن می زنند. این یک واقعیت انکارناپذیر است که حساسیت این بازی برای استقلال بسیار بیشتر از پرسپولیس است.
استقلال در بدترین شرایط ممکن قرار دارد و حال می توان بی گمان بدترین روزگار این تیم را از بدو تولد تاکنون ارزیابی کرد. استقلال بدترین و اسفبارترین روزها را پشت سر می گذارد و این شرایط قابل قیاس با آنچه این روزها در پرسپولیس می بینیم نیست.
پرسپولیس در اوج و می توان ادعا کرد که استقلال در قعر! محصول بازیهای ۲ تیم همین است که می بینیم و حتی اگر شانس و اقبال و بدشانسی و اقبال نحس را در ذهن تجسم کنیم باز هم نمی توانیم اتفاقات پیش بینی نشده را آنچنان در موقعیت فعلی ۲ تیم تأثیرگذار بدانیم. پس باید قدری واقع بین بود و باید قدری در قبال این بازی خوش انصافی کرد.
بلاشک امروز شانس پرسپولیس بسیار بیشتر از استقلال است و این واقعیتی است که نمی توان آن را کتمان کرد. استقلال برای برتری مقابل پرسپولیس یک راه بیشتر ندارد، استقلال اگر می خواهد ذره ای برای پیروزی شانس داشته باشد بی گمان فقط همین یک راه را پیش رو دارد؛ اینکه استقلال هم مثل پرسپولیس توفانی و تازنده باشد وگر نه شانسی برای پیروزی نخواهد داشت. این بازی می تواند استقلال را به عرش ببرد و از آن سو اگر پرسپولیس را پیروز میدان بدانیم باید ادعا کنیم که پرسپولیس دیگر از عرش پایین آمدنی نیست ... دربی دل شیر می خواهد، دربی به مردان دل گنده تعلق دارد و لحظه ای درنگ و مکث و تأنی یعنی باخت.
● قطبی- حجازی قیاس مع الفارق
چطور می شود حال و روز حجازی و قطبی را با هم قیاس کرد؟ انگار فاصله این ۲ با یکدیگر بسیار بعید است. شاید فاصله ای از شرق تا غرب. حجازی و قطبی هیچ وجه اشتراکی با هم ندارند. دو تفکر جدا، دو ایده متفاوت، دو اخلاقی که هیچ شباهتی با یکدیگر ندارد. حتی در نوع حرف زدن شان هم می توان این تفاوت ها را احساس کرد. قطبی با نوعی اطمینان مغرورانه از پیروزی و فتح این بازی می گوید و حجازی قول دادن را زاییده ذهن دیوانگان می داند.
قطبی با قدرت و احترام می گوید: دربی را می بریم چون به تیم خودم اعتقاد دارم، چون می دانم بازیکنانم از چه پتانسیلی برخوردارند. قطبی از برنامه ریزی و استراتژی حرف می زند و حجازی هم چنین می گوید: کدام عقل سالم می تواند این بازی را پیش بینی کند؟ من هم به توانایی های بازیکنانم اعتماد و اعتقاد دارم. حجازی حتی اگر ترکیب ۱۱ نفره اصلی اش را از ابتدای لیگ در اختیار نداشته باشد باز هم حرف از اعتماد و اعتقاد می زند. او در عین حال مصر است که نتیجه این بازی را پیش بینی نکند ... نمی دانیم عصر امروز حجازی و قطبی چند بار به سوی هم خیره خواهند شد، نمی دانیم در کنار دقایق سخت و سنگین این بازی حجازی و قطبی چند بار به حرف های یکدیگر فکر می کنند. شما فکر می کنید حجازی درست می گوید یا قطبی؟ درباره قیاس این دو لحظه ای تردید نکنید چرا که هیچ وجه اشتراکی ندارند. حجازی و قطبی قیاس مع الفارقند و تفکر متفاوت ...
● ترکیب را چگونه درست می کنی؟
تردیدی نداریم که پرسپولیس با همان ترکیب آشنا و شاید با یک تغییر جزیی گام به میدان می گذارد اما از این سو نمی توان اطمینانی به ترکیب و سیستم استقلال داشت. استقلال شاید به لحاظ مهره ای یک سر و گردن بالاتر از پرسپولیس باشد اما مصدومیت ها و محرومیت باعث شد تا در طول بازیهای گذشته هیچگاه ترکیب استقلال را نشناسیم البته تفکرات حجازی هم به این وضعیت دامن زد.
استقلال به لحاظ سیستمی کاملاً چرخشی عمل کرده است. تقریباً هر ۲ بازی یک سیستم و اگر حساب کنیم که استقلال در ۲ بازی گذشته با روش ۲-۵-۳ بازی کرده با این حساب می توان تصور کرد که شاید دراین بازی حجازی تغییراتی در تیمش ایجاد کند. چیزی که اصلا در پرسپولیس مشاهده نمی شود. می توان ثبات را به وضوح در تیم قطبی دید و تزلزل را در استقلال.
با همه این حرف ها شاید حجازی تصمیم بگیرد آرایش تیمش را به لحاظ سیستمی تغییر ندهد که اگر چنین کند گام بلندی برای پیروزی در دربی برداشته است. با این حال حضور یوسفی و منیعی را به طور توامان در ترکیب استقلال محتمل می دانیم اما در دیگر خطوط تردیدهایی وجود دارد. اگر درباره آرایش تیمی پرسپولیس خواسته باشی چیزی بدانی کافی است بازیهای این تیم را به دقت مرور کنی.
پرسپولیس ۱-۳-۲-۴ را در زمان دفاع اجرا می کند و در زمان حمله به ۲-۴-۴ تغییر وضعیت خواهد داد. البته اگر دیدید در آخرین لحظه معیارهای حجازی تغییر کرد و حتی قطبی هم از ترس دربی یک دفعه تغییراتی در تیمش ایجاد کرد چندان تعجب نکنید، به هرحال خاصیت دربی همین است.
● کی زودتر اخراج می شود؟
۲ بازیکن را مستعد اخراج شدن می دانیم. اول رأی به امیرحسین صادقی می دهیم بعد شیث رضایی! بدون شک بازیکنان دو تیم روی این دو کار خواهند کرد. استقلال می تواند بارها با فرارهای منیعی و یوسفی، شیث را جا بگذارد و این یعنی خطر در اردوی پرسپولیس. آیا شیث اجازه پیشروی به این دو بازیکن چپ پا را می دهد؟ او چند بار خطا می کند؟
صادقی را هم در ذهن تجسم کنید تا از علاقه وافرش به تکل از پشت و خطاهای شدید مطلع شوید. سرعت انفجاری محسن خلیلی و دریبل های آقایی و حتی برخورد نود دقیقه ای اش با نیکبخت چه نتیجه ای خواهد داشت؟ صادقی برای اخراج شدن بعضی وقت ها عجله هم دارد! این بازی برای صادقی یعنی بالاتر از خطر. به این لیست می توان محمد نصرتی و پیروز قربانی را هم اضافه کرد. آرش اگر بداند که حتماً می داند بارها نصرتی را دورخواهد زد و این یعنی خطر برای مدافع بلندبالای پرسپولیس. پیروز قربانی هم امروز کم دردسر نخواهد داشت.
او یک مدافع کند است که اگر مقابل سرعت حریف کم بیاورد بی درنگ خطا خواهد کرد. وقتی بازیهای سال های گذشته را در ذهن مرور می کنیم حساب کار دستمان می آید! دربی همیشه با بازیکنان اخراجی همراه بوده و در همه این سال ها کفه ترازو به نفع استقلال سنگین تر بوده است. به نظر شما عصر امروز کدام بازیکن اخراج می شود؟ کمی فکر کنید ...
● برای گونزالس کمتر از ال کلاسیکو نیست
لحظه ای از بازی نخواهد گذشت که به سرعت مجذوب داور اسپانیایی خواهیم شد! گونزالس را می توان محبوب ترین خارجی حاضر در دربی دانست. بدون شک گونزالس دربی استقلال و پرسپولیس را برای همیشه در دفتر خاطراتش حک خواهد کرد و هیچ گاه این بازی بزرگ را از یاد نخواهد برد. شاید برای او که سرد و گرم لالیگا را چشیده و از قلب تپنده فوتبال اروپا یعنی اسپانیا پا به تهران می گذارد این بازی کمتر از جدال رئال مادرید- بارسلونا نیست.
گونزالس هر اندازه که با چنین صحنه های مشابهی روبرو شده باشد نمی تواند این بازی را با همه بازیهای تاریخ داوری اش قیاس کند. او باید بداند که برای گشت و گذار به تهران نیامده است و می بایست حساب این بازی را با همه بازیهای عمرش سوا کند. نمی دانیم گونزالس چند بار سوتش را به صدا درخواهد آورد و باز هم نمی دانیم گونزالس هم برای اداره این بازی وارد ورزشگاه آزادی خواهد شد یا آمده است قوانین داوری را اجرا کند. گونزالس نقش تعیین کننده ای در زیبایی این بازی خواهد داشت. او اگر از مدیریت پرهیز کند این بازی به اوج زیبایی خواهد رسید وگرنه می بایست منتظر یک تساوی دیگر از دربی بود. امروز عصر خوب به ساق های مرد اسپانیایی نگاه کنید، او چه کار خواهد کرد؟ می توانید به حرکت دست هایش و گردی چشمانش هم خیره شوید. شاید امروز روز نمایش گونزالس باشد.
حمید رضا عرب
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید