چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

یاغی های سرخابی در تاریخ دربی


یاغی های سرخابی در تاریخ دربی
لقب شان یاغی است، هرچند شاید اصل و فرع ماجرا چیز دیگری باشد. گاهی اوقات دغدغه های مالی مبنای کوچ اجباری به خانه رقیب بوده و البته هرازگاهی هم لجاجت های منحصر به فرد برای نقره داغ کردن مدیران و مربیان تیم سابق.
این وسط کسی که ضرر می کرد و به قول معروف لبه احساساتش ساییده می شد جماعت هواداری بود که با دلهره کوچ ستاره محبوب تیمش را به اردوگاه رقیب تماشا می کرد. قصد یاغی ها از سال ۱۳۴۹ استارت خورد. زمانی که داریوش مصطفوی بعد از سه بازی در قامت بازیکن استقلال، راهش را کج کرد و سر از خانه قرمزها درآورد تا ۲ دربی هم با پیراهن قرمز تجربه کند. یک سال بعد اما تکرار مکررات خاطرات انتقال مصطفوی از استقلال به پرسپولیس را احیا کرد. این بار اکبر افتخاری بعد از اینکه در ۳ دربی در جمع استقلالی ها آفتابی شد، دربی آخر را در قالب یار پرسپولیس توپ زد تا این ماجرا همچنان ادامه داشته باشد.
● اولین یاغی جنجالی
برای جواد الله وردی دربی نخست بی دردسر سپری شد. شکست درکار نبود و اوضاع امن و امان. دربی دوم اما همان نقطه سیاه کارنامه استقلال در دیدارهای سنتی پایتخت است. سهم جواد الله وردی از ۶ گلی که استقلال را مقابل پرسپولیس زمینگیر کرد یک انگ خیانت بود که توسط مدیرعامل وقت استقلال به او زده شد. اتهام به زد و بند با پرسپولیسی ها کفایت می کرد تا الله وردی عزم خود را برای جدایی از استقلال جزم کند.
تصمیم گیری البته راحت بود اما عمل کردن به واسطه کارشکنی های مدیرعامل وقت استقلال شرایط را پیچیده کرد. جواد الله وردی از شهریورماه سال ۵۲ تا بهمن ماه همین سال دربه در رضایتنامه بود و دفعات متعددی به در بسته خورد. چه شد که مدیرعامل آن زمان استقلال بالاخره کوتاه آمد و رضایتنامه او را صادر کرد مشخص نیست اما در نهایت الله وردی سر از پرسپولیس درآورد تا در ۵ دربی آینده حتی یک باخت را هم تجربه نکند. تا اینجای کار پرسپولیسی ها یک بر هیچ جنگ خارج از زمین را برده اند ...
● رفت و آمد بین آبی ها و قرمزها
از بخت بد استقلالی ها، یک پرسپولیسی پیدا نمی شد بلکه با سفر به خانه آبی ها اتفاقات گذشته را جبران کند. در سال ۵۹ باز هم استقلال در جنگ سرد نقل و انتقالات یک بازنده تمام عیار لقب گرفت. غلامرضا فتح آبادی فقط یک دربی در استقلال دوام آورد و خیلی زود راه پرسپولیس را پیش گرفت. فتح آبادی ۴ دربی آینده را در پرسپولیس تجربه کرد و در یک چرخش ۱۸۰ درجه ای دوباره با پیراهن استقلال دربی ششم خود را تجربه کرد.
فتح آبادی البته بدش نمی آمد در یک اقدام غافلگیرکننده مجدداً پای برگه قرارداد با پرسپولیسی ها را امضا بزند اما این بار مخالفت سفت و سخت علی پروین در سال ۶۷ سد محکمی مقابل بازگشت فتح آبادی به پرسپولیس شد. نکته اینکه فتح آبادی در این رفت و آمد مفرح از اردوگاه آبی به قرمز و بالعکس برای هر تیم یک گل در دربی به حریف یادگار گذاشت تا همه را راضی نگه داشته باشد.
● خائن در خانواده آبی
اینکه در یک خانواده صددرصد استقلالی ناگهان یک چهره سرشناس که تا دیروز داعیه آبی بودنش گوش فلک را کر کرده بود سر از پرسپولیس درآورد چیزی شبیه یک خیانت به تمام معنا است. ۱۱ بازی در دربی و یک گل پرونده شاهرخ بیانی را در استقلال بست.
می گویند ختم این پیوند به واسطه دعوای کاپیتانی و البته پای ثابت مشکلات یعنی پول بوده است. همین شد که شاهرخ بیانی سال ۶۵ پرسپولیسی شد و در تنها دربی با پیراهن پرسپولیس ۲ گل را به تور دروازه آبی ها چسباند تا آه از نهاد هواداران استقلال بلند شود. دعوای شاهین و شاهرخ هم در قالب بازیکن آبی و قرمز، ملت حاضر در ورزشگاه را میخکوب کرد اگرچه ظاهراً ماجرا در نهایت ختم به خیر شد.
● مرد همیشه برنده
استقلالی ها واقعاً بدشانس بودند که روند اتفاقات طوری پیش رفت تا احمدرضا عابدزاده برای همیشه به وصلت خود با آبی ها پایان بدهد. استقلال به فاصله سال های ۶۹ تا ۷۱ خوشبخت بود تا عابدزاده را درون گل داشت. آبی ها در ۵ دربی به همراه عابدزاده هرگز شکست را تجربه نکردند تا در نهایت عابدزاده سال ۷۱ سپاهان را به عنوان مقصد بعدی اش انتخاب کرد.
مصدومیت اما مانع حضور عابدزاده در چارچوب دروازه سپاهان شد تا یک سال دوران حضور او در این مجموعه صرفا در تمرینات تیمی خلاصه شود. سال ۷۲ اما احمدرضا عابدزاده با پرسپولیسی ها پای میز مذاکره نشست و اتفاقا خیلی زود با آنها به توافق رسید. در ۸ دربی آینده، همراه پرسپولیسی ها هم خبری از شکست نبود تا احمدرضا عابدزاده به یکی از رکورددارهای دربی پایتخت تبدیل شود. نکته اینکه احمدرضا عابدزاده در سال ۷۰ به جهت بی نظمی در آستانه اخراج از استقلال قرار گرفت اما سقوط به دسته سوم همه چیز را تحت الشعاع قرار داد تا عابدزاده یک سال دیگر در استقلال ماندنی شود.
● اخراج از اقلیم سلطان
استقلال هم در نهایت از این کوچ ستاره ها به خانه رقیب بی نصیب نماند. فتح الله زاده ستاره پرسپولیسی ها را تور کرد تا حسرت برای همیشه نزد جماعت پرسپولیسی باقی بماند. مهدی هاشمی نسب نیز بعد از ۶ بازی برای پرسپولیس و ۴ گلی که به استقلال زد به واسطه درگیری های شخصی با علی پروین و ظاهرا کمی هم مشکلات مالی دعوت استقلالی ها را لبیک گفت. چه اتفاقی برای پرسپولیسی ها بدتر از این؟
هاشمی نسب ۶ دربی هم را همراه استقلال از سر گذراند و البته در اولین دیدار با پیراهن استقلال که نهایتا ختم به جنجال شد یک بار دروازه پرسپولیس را باز کرد. هاشمی نسب اما در آستانه رکورددار شدن به واسطه شکست ناپذیر بودن در دربی، بازی یازدهم را همراه استقلال باخت تا عابدزاده همچنان یک تنه صدر جدول رکورددارها را قرق کرده باشد.
● آقای بخیه استقلالی شد
با وجود تمام تعداد بخیه هایی که تبدیل شده بود به متر و معیار سنجش تعصب علی انصاریان اما چه شد که شماره ۸ قرمزها شماره ۲۸ آبی ها را بر تن کرد ... هیچ کس درست نمی داند. انصاریان با ۱۳ حضور در دربی البته در قامت شاخص ترین بازیکن پرسپولیس و یک گل زده بعد از اخراج
پر سر و صدا از پرسپولیس آری هان به قصد یک لجبازی تمام عیار استقلالی شد. انصاریان البته هرگز دلش نیامد به پرسپولیس گل بزند و هرگز نتوانست بازیهای همیشگی اش را در دربی برای استقلال بکند. ۲ دربی همراه استقلال برای علی انصاریان آمد و رفت بدون اینکه آب از آب تکان بخورد.
● وقتی ستاره قرمز می شود
او ستاره بی چون و چرای استقلال بود حتی اگر در سال های آخر حضور در این مجموعه بیشتر نقش یک نظاره گر را داشت تا بازیکن تأثیرگذار. استقلال علیرضا واحدی نیکبخت را نخواست تا او به فاصله ۲۴ ساعت بعد از اطمینان از این ماجرا با پرسپولیسی ها عکس یادگاری بیندازد هرچند خیلی زود پشیمان شد و قصد بازگشت کرد اما مخالفت استقلالی ها حضور او را در پرسپولیس مسجل کرد. علیرضا نیکبخت در ۱۳ دربی همراه استقلال هرگز موفق به باز کردن دروازه پرسپولیس نشد اما در ۲ دربی همراه پرسپولیس یک بار دروازه استقلال را باز کرد. برای استقلالی ها که روزگاری حنجره شان را پای تشویق او می گذاشتند، چه اتفاقی تلخ تر از این؟ ...
● حکایت همچنان باقی است ...
تردیدی وجود ندارد که غائله اینجا تمام نمی شود. قطعاً یاغی های دیگری در آینده نگاه اهالی فوتبال را به سمت خود می کشانند و البته نام خود را در تاریخ دربی ها به عنوان چهره شاخص ثبت می کنند. امیر موسوی نیا با سابقه ۳ بار همراهی استقلال و ۲ بار همراهی پرسپولیس در دربی درکنار علی علیزاده با ۴ بار حضور در دربی دوبار استقلال و دوبار هم پرسپولیس از دیگر چهره هایی هستند که البته کمتر شباهتی به یاغی دارند ...
صنم بیاناتی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید