چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

خون مردگی Bruise


خون مردگی Bruise
یك ناحیه تغییر رنگ یافته در پوست است كه در اثر خونریزی در بافتهای زیرین ایجاد میشود
سن: در كودكان و افراد مسن شایعتر است.
جنس، ژنتیك و نحوه زندگی: عوامل خطر مهمی نیستند.
اگر عروق خونی موجود در زیر پوست در اثر ضربه یا افتادن آسیب ببینند، ممكن است خون به بافتهای اطراف نشت كند. این خونریزی داخلی، حتی اگر در یك عضله عمقی هم رخ دهد، نهایتاً در سطح پوست به صورت پچهای سیاه یا آبی نمایان خواهد شد كه خون‌ مردگی نام دارد. در یك دوره زمانی چند روزه، پس از آسیب، سلولهای قرمز در خون نشت یافته، تخریب شده و خونمردگیها تدریجاً رنگشان تغییر می‌كند و به سبز، قهوه‌ای روشن یا زرد، تبدیل میشوند. این تغییر رنگ به طور معمول در عرض یك هفته به طور كامل ناپدید میشود.
پس از وارد شدن آسیب، شما می‌توانید، خونریزی زیر پوستی را با اعمال فشار محكم و استفاده از كیسه یخ، كاهش دهید. این اعمال فشار باید حداقل ۵ دقیقه تداوم یابد. در كودكان و افراد مسن خون مردگی آسانتر از بالغین جوان و میانسال رخ می‌دهد. اگر در هر سنی خون مردگی شید بدون هیچ علت واضحی رخ دهد باید با پزشكتان مشورت كنید،‌ زیرا این حالت ممكن است علامتی از یك اختلال خونریزی دهنده مثل بیماری فون ویلبراند باشد.
علل:
خارش ناحیه‌ای اغلب می‌تواند به دلیل گزش حشره باشد. همچنین خارش ممكن است با یك راش همراه باشد. یك راش خارش‌دار علامت اصلی حالاتی همچون كهیر، اگزما، لیكن پلان و عفونتهای انگلی پوست مثل جرب است. خارش منتشر ممكن استدر نتیجه خشكی
پوست، واكنش تحریك به فرآورده‌های حمامی خاص یا شوینده‌ها،‌ یا یك واكنش آلرژیك به داروهای مشخص، ایجاد شود. همچنین این حالت می‌تواند به عنوان یك علامت از یك اختلال زمینه‌ای جدی مثل بیماری كبدی یا نارسایی مزمن كلیوی رخ دهد.
پچهای پایدار و خارش‌دار ممكن است در نتیجه استرسهای روحی به وجود آیند. این نوع خارش به طور معمول اندامها و گردن را مبتلا می‌كنند، اما می‌تواند نواحی دیگر بدن را هم درگیر سازد. خاراندن مكرر كه اغلب به صورت ناخودآگاه انجام می‌گیرد، منجر به ضخیم شدن پوست و افزایش خارش می‌گردد، در نتیجه یك سیكل معیوب به وجود می‌آید. این وضعیت كه تحت عنوان لیكن سیمپلكس یا درماتیت عصبی خوانده میشود، در زنان شایعتر است.
كارهایی كه باید انجام شوند:
روشهای متعددی وجود دارد كه شما می‌توانید باعث تسكین خارش و توقف خاراندن شوید. نرم‌كننده‌ها به مرطوب كردن پوست خشك و خارش‌دار كمك خواهند كرد، به ویژه اگر آنها را بعد از شستشو و حمام كردن به كار برید. برای تسكین خارش شدید، ممكن است دریابید كه استفاده از آنتی هیستامینهای خوراكی بدون نسخه، كورتیكواستروئیدهای موضعی یا كالامین مفید است.
تا حد امكان باید از مصرف مواد محرك پوست مثل فرآورده‌های معطر شستشو، شوینده‌ها یا لباسهای پشمی، اجتناب ورزید. ممكن است پوشیدن لباسهای شل و آزاد كه پوست را تحریك نمی‌كنند و كوتاه نگه‌داشتن ناخنها به طوریكه هنگام خاراندن به پوست آسیب نرسانند، مفید باشد.
در صورتیكه دچار خارش پایدار بوده و هیچ علت مشخصی برای آن نمی‌یابید، باید با پزشك خود تماس بگیرید.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید