چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

دربی ۶۳ ودغدغه های یک پیش بینی


دربی ۶۳ ودغدغه های یک پیش بینی
شصت و سومین دربی پایتخت را تیم های استقلال و پرسپولیس در روز یکشنبه ۲۲ مهرماه ۱۳۸۶ برگزار می کنند. مسابقه ای که می تواند تبعات فراوانی را به همراه داشته باشد؛ از یک طرف اگر استقلال نتواند ۳ امتیاز کامل بازی را از آن خود کند، شاید با بحران تغییر کادر فنی مواجه شود( حتی اگر مسابقه مساوی تمام شود هم این امکان وجود دارد) واز طرف دیگر اگر پرسپولیس با توجه به شرایط موجود قادر به گرفتن ۳ امتیاز و کسب پیروزی نباشد، اولین نمره دربی تهران برای افشین قطبی منفی خواهد بود.
تعارف را که کنار بگذاریم، به این نکته می رسیم که در شرایط فعلی و ضعیتپرسپولیس به لحاظ آماده بودن نفراتش به مراتب بهتر از استقلالی است که به هماهنگی مورد نظر دست نیافته است. نگاه به رتبه ۲ تیم در جدول رده بندی نیز گویای همین قضیه است.
پرسپولیس اگر امروز با ۲۰ امتیاز بر صدر جدول تکیه زده، به خاطر آن می باشد که تقریباً از همان روز بازی با صنعت نفت آبادان هماهنگ نشان داد. دراستقلال اما وضعیت طور دیگری نشان می داد و درهمان ۴۵ دقیقه نخست بازی بااستقلال اهواز، پریشان فکری حاکم بر تیم که از روی نیمکت مربیان به بازیکنان منتقل می شد، عیان بود. البته در نیمه دوم آن دیدار، تعویض های درست حجازی جواب داد وباخت با برد عوض شد. آبی پوشان در ۷ دیدار بعدی خود، نمودار پرفراز و نشیبی را طی کردند و کمتر وحدت رویه تاکتیکی به صورت سریال وار در بازی های متوالی تیم دیده شد. مصدومیت بازیکنانی چون مجتبی جباری و محسن یوسفی نیز مزید برعلت شد تا ترکیب اصلی آبی پوشان، هیچگاه قوام نیابد.
مصادف با این تغییرات ناخواسته، بار فشار روانی بر ناصر حجازی و دستیارانش زیادتر و زیادتر شد تا اینکه قضیه بر کناری کادر فنی پیش آمد ودر آستانه برگزاری دربی ۶۳ مربیان استقلال با دغدغه ابقاء یااخراج باید به مصاف سرخپوشان پایتخت بروند. استقلال در خط میانی صلابت مورد نظر راندارد و خط حمله تیم نیز در غیاب محسن بیاتی نیای مصدوم وآرش برهانی کم دقت، برش کافی را دارا نیست.
البته وضعیت خط دفاعی و دروازه تیم نیز در چند بازی گذشته چندان آرمانی نبوده اما با این حال نمی توان با تکیه بر دلایل ذکر شده، شانس پرسپولیس برای فتح دربی ۶۳ را بالاتر از همتای آبی پوش آنان دانست. حکایت دربی های پایتخت دقیقاً از فرمولی برعکس آنچه در اذهان وجود دارد، تبعیت می کند. اغلب قریب به اتفاق تیم های پیروز این بازی( حداقل در ۲ دهه گذشته) ویا تیم هایی که در جریان مسابقات منتج به تساوی بربازی مسلط نشان دادند، آنهایی بودند که از نظر نتیجه گیری و یا میزان آمادگی نفرات در وضعیت نامطلوبتری قرار داشته اند.
باور این قانون بی قاعده سبب می شود هیچگاه نتوان دربی ها را پیش بینی قاطعانه ای کرد. در نقطه مقابل استقلال، پرسپولیس قرار دارد که لیگ ۸۶ را خوب وبا صلابت آغاز کرده اما در دقایقی از ۴ بازی آخر این تیم نیز نشانه هایی از به بن بست رسیدن تفکرات تاکتیکی دیده شد. کادر فنی این تیم در روز بازی با استقلال قطعاً باید مواجهه با یک ارنج غیر مترقبه را انتظار بکشد.
اضافه شدن بیژن کوشکی به جمع مردان خط دفاعی ویا بازگشت مجتبی جباری به خط میانی، فرضیه هایی هستند که باید در ذهن مربیان پرسپولیس لحاظ شوند. سرخپوشان اگر قصد دیکته کردن تفکرات خود بر رقیب دیرینه را داشته باشند، باید مثل اکثر بازی های این فصل خود، پراشتها، هجومی ودونده نشان دهند.
پرسپولیس نشان داده که امسال عناصر هجومی از خط دفاعی تا نوک خط حمله در این تیم یافت می شوند جایی که پژمان نوری، کریم باقری وشیث رضایی برای پرسپولیس گلزنی می کنند یا گلساز ظاهر می شوند باید گفت اسلحه های پنهان سرخپوشان در جای جای زمین دیده می شوند. با تمام مسائلی که ذکر شد، باید پذیرفت که هر ۲ تیم به لحاظ پتانسیل بازیکن در شرایطی هستند که می توانند با ارائه سقف توانایی های خود، بر حریف دیرینه چیره شوند. البته به شرط آنکه از بازیکنان موجود به بهترین نحو ممکن و در پست های بهینه استفاده شود. ضمن اینکه اگر کادر فنی پرسپولیس و استقلال در آرامش فکری لازم قرار داشته باشند، مسلماً می توان شاهد ارائه یک بازی زیبا، پرگل و سراسر هجومی از سوی بازیکنان حاضر در میدان بود و این، توقع زیادی از خیل فوتبالیستهای شاغل در ۲ تیم نیست.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید