جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دور مقدماتی «یورو ۲۰۰۸»


دور مقدماتی «یورو ۲۰۰۸»
بازگشت مایکل اوون به تمرینات در حالی که فقط ۱۱ روز از عمل جراحی بر روی پای او می گذرد، خبری بسیار خوب برای استیو مک لارن در آستانه ۲ دیدار حساس هفته آینده تیم ملی فوتبال انگلیس در دور مقدماتی جام ملت های اروپا ۲۰۰۸ بوده است.
انگلیس پس از ۲ پیروزی متوالی شهریورماه خود به وضعیت اش در جدول رده بندی گروه پنجم جام سر و سامانی داده و تا رده دهم بالا آمده است اما ابتدا شنبه شب آینده با استونی بازی دارد و سپس چهارشنبه شب (۲۵ مهر) در هوای سرد مسکو به دیدار با روسیه می رود که مسابقه دوم در ترسیم سرنوشت انگلیسی ها سهمی عمده دارد.
به همین خاطر پا به توپ شدن مجدد اوون که شهریورماه گل های حساس و جالبی را به تیم گاس هیدینک هلندی در لندن زد، برای انگلیسی ها نهایت اهمیت را دارد. در نقطه مقابل وس براون مدافع منچستریونایتد بازی با استونی را از دست داده است و به باشگاهش برگشته تا روی زانوی مصدومش بررسی و مداوا صورت گیرد.
او سومین بازیکنی است که ظرف روزهای اخیر از لیست ۲۷ نفره ابتدایی مک لارن کنار می کشد و نفرات قبلی اشتون و اندرو جانسون بوده اند که مثل اوون بازیکنان خط حمله اند. لابد همین مساله است که باعث شادی محسوس سرمربی سابق میدلزبورو شده است. مک لارن می گوید: «برای تعیین ترکیب ما جهت دیداری که با استونی داریم، هنوز باید بنشینیم و کلی صحبت کنیم. خوشبختانه اضافه بر اوون، فرانک لمپارد نیز از مصدومیت رسته و به جمع ما پیوسته است. چندی پیش که با آلمان بازی داشتیم (انگلیس نتیجه را یک - ۲ واگذار کرد) او بهترین بازیکن ما بود. اوون هم که تکلیفش معلوم است. او بسیار تیز و هوشیار است و در تمرینات ۲ روز اخیرمان نیز همین طور نشان داده است.»
● غیرقابل چشم پوشی
سم آلاردایس مربی نیوکاسل، باشگاهی که اوون در آن عضویت دارد، به مساله به کارگیری احتمالی وی در هر ۲ دیدار هفته آینده اعتراض کرده و این کار را برای سلامتی او مضر دانسته است. حتی در مطبوعات انگلیس نیز گزارش های متعددی در خصوص رویارویی هایی بین مک لارن، آلاردایس و اوون پیرامون مساله فوق چاپ شده است اما دلمشغولی های مربی انگلیس از اینها فراتر می رود. او نمی تواند از اوون که زننده ۴۰ گل «ملی» بوده، چشم بپوشد و در کنار آن قادر است از وین رونی هم که او نیز پس از مدتی مصدومیت به صحنه بازگشته است، سود جوید.
در نقطه مقابل امیل هسکی که در دیدارهای شهریورماه انگلیس بسیار درخشید مصدوم و غایب است و مک لارن احتمالا از زوج رونی و اوون در خط حمله استفاده خواهد کرد. بازیکنانی که به محض بهبودی مصدومیت شان باید دوباره به کار گرفته شوند و خودشان نیز برای این مهم تشنه اند. اوون که شنبه شب به محض بازگشت به میلان برای نیوکاسل (برابر اورتون) گلزنی کرد، می گوید: «نمی دانم چرا عده ای می گویند به کارگیری من یک ریسک و عامل تشدید مصدومیت ام است. برعکس، بازگشت سریع ام نشانگر عزم قوی من است. حتی قبل از اینکه سایرین مطلع شوند، من مدتی طولانی به رغم رنج بردن از درد پا بازی می کردم.»
اگر اوون ۹۹ درصد بازی خواهد کرد، در مورد لمپارد نمی توان این حکم را داد. او هم طبعا بازیکنی فوق العاده است اما در مدتی که مصدوم و غایب بود، گرت بری در پست هافبک چپ عالی بازی کرد و ترکیب های به کار گرفته شده در ۲ مسابقه شهریورماه انگلیس به قدری موفق بود که مک لارن نمی تواند تغییر دادن آنها را ریسکی غیرمعقول نشمرد.
● بوروفسکی هم نمی رسد
اگر در اردوی انگلیس مصدومان زیادی دیده می شوند و مساله به کارگیری یا عدم استفاده از اوون به خاطر تمام قابلیت های او به معمایی جذاب بدل شده است، در اردوی آلمان نیز مشکل مصدومیت ها و تبعات آن با ابعادی کمتر دیده و حس می شود، با این فرق که ژرمن ها با کسب ۲۲ امتیاز از ۸ بازی قبلی خود در صدر گروه چهارم اروپا نشسته و صعودشان را (همراه با چک) تقریبا قطعی کرده اند. به واقع اگر تیم یوآخیم لو شنبه شب ایرلند جنوبی را در خاک حریف ببرد صعودش را محرز و بازیهای آینده اش (شامل دیدار با چک در چهارشنبه شب آینده) را بی اثر خواهد کرد.
جدیدترین نامی که از ۲ بازی بعدی آلمان کنار کشیده، «تیم بوروفسکی» است. هافبک بلند بالای وردربرمن اوایل شهریورماه در مسابقه دوستانه اما مهم با انگلیس هم غایب بود و اینک نیز دچار درد کمر شده است. به جز وی بالاک و کلوزه هم نمی توانند برای آلمان به میدان آیند و بالاک به واقع ۶ ماه است که بازی نمی کند و هر چند یک هفته است که تمرین می کند اما آمادگی مسابقه ای ندارد.
● عاقل باشید!
پس از تمام بحث هایی که درباره شکست خبرساز صفر - یک فرانسه برابر اسکاتلند در پاریس طی شهریورماه به وجود آمد و خروس ها را به رده سوم جدول گروه دوم قاره تنزل داد و آنها را با خطر حذف از جام مواجه ساخت و ماجراهای حذف دیوید ترزگه و اعتراض وی به این ماجرا، ریمون دومنک مربی تحت انتقاد آبی ها از شاگردانش خواسته است که عاقل باشند و روی ۲ بازی هفته بعد (با جزایر فارو و لیتوانی) به طور کامل تمرکز کنند.
او به خروس ها گفته است از حالا به فکر بازی آخر خود که برابر اوکراین است نیز باشند و برای آن دیدار سرنوشت ساز هم تدارک ببینند اما آن را هدف اول خود نیانگارند. در حال حاضر اسکاتلند و فرانسه با ۲۱ و ۲۰ امتیاز بالاتر از فرانسه ۱۹ پوئنی نشسته اند و اوکراین با ۱۳ پوئن چهارم است اما فرض دومنک این است که اگر فرانسوی ها بازیهای باقی مانده خود (و به خصوص دیدار ۳۰ آبان با اوکراین) را ببرند، به قیمت حذف یکی از ۲ تیم ایتالیا و اسکاتلند بالا خواهند رفت. دومنک می گوید: «هر ۲ بازی هفته آینده ما مهم است و محکوم به فتح آن هستیم و با اینکه از هم اینک باید به دیدار با اوکراینی ها نیز فکر کنیم، از شاگردانم خواسته ام که موقتا آن را از دستور کار خود خارج کنند و ابتدا ۶ امتیاز پیش رو طی هفته آینده را بیاندوزند.»
● هر چه می خواهند، بگویند
در حالی که امواج منفی شکست برابر اسکاتلند هنوز در پاریس جاری است، دومنک با لحنی فلسفی می گوید: «هر کار هم که انجام بدهیم به تبعات آن بازی برخورد می کنیم، اگر ببریم و صعود کنیم خواهند گفت شکست اخیر برابر اسکاتلند ما را بیدار و احیا کرده است و اگر ببازیم، نتیجه خواهند گرفت که آن شکست به لحاظ روحی لطمه ای گران به ما وارد کرده است. پس بگذارید هر چه می خواهند بگویند!»اما اسکاتلند سال پیش در بازی رفت هم فرانسه را با نتیجه ای مشابه (صفر - یک) برده بود و حتی خود دومنک معترف است که هر نتیجه ای به جز بردن فارو و لیتوانی در هفته آینده پرونده تیم او را می بندد. چیزی که کار خود وی را نیز در اردوی تیم ملی بزرگسالان فرانسه تمام خواهد کرد.
● صعود کنندگان محتمل
شنبه شب آینده بیش از ۲۰ بازی از دور مقدماتی یورو ۲۰۰۸ برگزار می شود و همین تعداد مسابقه را هم چهارشنبه هفته بعد در گروه های هفتگانه این پیکارها خواهیم داشت و مسائل و ابهاماتی که گفتیم، به این دیدارها جذابیت بیشتری را بخشیده است، هر چند که به نظر می رسد صعود کرواسی از گروه ششم و رومانی و هلند از گروه هفتم تقریبا حتمی شده باشد و لهستان در گروه اول نیز بختی عالی دارد و اگر آنها را به آلمان و چک بیافزاییم و صعود سوئد و اسپانیا را هم از گروه ششم امری محتمل بشمریم مشخص می شود که به برخی از سؤالات جام از حالا پاسخ گفته شده است و فقط معماهای انگلیس - روسیه و مثلث گروه دوم (اسکاتلند، ایتالیا و فرانسه) است که در صدر سوالات و ابهام ها می نشینند.

منبع: گاردین
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید