شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


دیدنیهای زنجان


دیدنیهای زنجان
● دیدنیهای زنجان
استان زنجان در شمالغرب فلات مرکزی ایران قرار داشته و قدمت آن متعلق به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد است .استان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۷۶ و به دنبال انفکاک شهرستان قزوین و تاکستان دارای ۷ شهرستان به نامهای زنجان -ابهر-خرمدره-خدابنده-ایجرود-طارم و ماهنشان میباشد.
وسعت استان برابر ۲۲۱۶۴ کیلومتر مربع است که ۳۴/۱ درصد کل کشور را شامل میشود .جمعیت آنرا بر اساس آخرین آمار ۹۹۲۳۱۱ نفر و معادل ۵/۱ درصد کل کشور میباشد .استان زنجان همجوار با هفت استان میباشد که عبارتند از آذربایجان شرقی ،آذربایجان غربی ،همدان،کردستان،گیلان،قزوین و اردبیل
▪ گنبد سلطانیه
گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه در ۳۵ کیلومتری شهرزنجان واقع شده و بنای آن به دستور سلطان محمدخدابنده از سال ۷۰۴ هجری قمری شروع ودرمدت ۹ سال درتاریخ ۷۱۳ هجری قمری پایان یافته است .این گنبد با ۵/۴۸ مترارتفاع و ۶/۲۵ مترقطردهانه پس از کلیسای (کاتودرال سانتاماریا) فلورانس ایتالیا و مسجد ایاصوفیای استانبول ترکیه سومین بنای عظیم تاریخی جهان و اولین بنای عظیم آجری تاریخی ایران است .
▪ تخت سلیمان ( تخت بلقیس )
کوه بلیقیس در ۸ کیلو متری شمال شرقی تخت سلیمان با دو قله بلند با ارتفاع ۳۲۰۰متر و۳۶۵۵ متر در ادامه سلسله کوههای شرق دریاچه ارومیه واقع گردیده. روی قله جنوبی استحکامات وقلعه معروف تخت بلیقیس وبه روایتی (مللکه صبا ) قرار دارد.
ساختمان قلعه کاملآ مدور واز سنگ بنا شده . لذا می توان تصور کرد که از این بنا به عنوان برج دیده بانی استفاده می شده . بین دو قله کوه دریاچه بسیار زیبایی که از ذوب شد ن برف کوهها بوجود آمده در بیشتر ماههای سال قابل مشاهده است هر چند در سالهای اخیر به جهت کمی بارش تابستانها آب دریاچه خشک می شود .
قلعه تخت بلیقیس در سال ۱۹۵۹ توسط فون دراوستن مورد بررسی قرار گرفت وبعد از آن همه ساله توسط هیات باستان شناسی مورد بازدید قرار گرفت.ودر سال ۱۹۶۶ و۱۹۶۹به وسیله (دیتریش هوف ) بررسی ومساحی شد.
▪ مشخصات قلعه تخت بلیقیس
حصار استحکامات فضایی حدود ۵۰ در ۶۰ متر که به صورت پلکانی با ارتفاع زیادی ادامه یافته و در حدود ۹ ارک مشخص است . در درون حصار ساختمان تقریبآ مربع شکل وایوانی در جلو می توان دید . که محور آن در جهت تخت سلیمان قرار گرفته .در جلو بنا یک تراس چند طبقه قرار دارد که اتاقهای پناهگاه مانندی با سقف گنبدی می باشد.
ـ تاریخ بنا
نوع معماری آجرهای که در ابعادآجرهای ساسانی هستندهمچنین قطعات سنگ .ماسه زرد رنگ با علائم حجاری ساسانی تاریخگذاری بنا را به دوره ساسانیان نزدیکتر می کند
▪ بقعه امام زاده زید الکبیر
بقعه امام زاده زید الکبیر در انتهای خیابان استاد مطهری ابهر واقع شده است. برج و گنبد آن که به شکل مخروط است از آجر ساخته شده است.
▪ بنای تارخی رختشوی خانه زنجان
بنای رختشویخانه در قلب بافت تاریخی شهر، منطبق برحصار قدیم درمنطقه پرتراکم مسکونی موسوم به عباسقلیخان و محل معروف به بابا جمال چوقوری (گودال بابا جمال) احداث شده است.
زمین این بنا درسال ۱۳۴۷ هجری قمری توسط مرحوم علی اکبر خان توفیقی رئیس اداره بلدیه وقت شهر خریداری و توسط دوبرادر به نامهای مشهدی اکبر(معمار) ومشهدی اسماعیل (بنا) ساخته شده است.
آب این رختشویخانه از قنات قلعچه حاجی میربهاءالدین تامین گردیده و محلی عمومی برای شستشوی لباس بوده است.
این بنا درزمان خود به شکلی بسیار پیشرفته قسمتی ازنیاز بهداشتی شهررا تامین و بوسیله بانوئی بنام معصومه خانم بعنوان کارمند بلدیه درآنجا اداره می شده است .
▪ بنای تاریخی چلبی اوغلی
در پانصد متری جنوب غربی سلطانیه بر سر راه سلطانیه- خدابنده آثار معروف بقعه چلبی قرار گرفته است. باستان شناسان محققان این مجموعه را به سلطان چپلی نسبت داده اند و تاریخ ساخت آن را سال ۷۲۸ ه.ق ذکر کرده اند.
▪ پل میر بهاءالدین
پل میر بهاءالدین زنجان بر روی رودخانه زنجان رود که در دوره قاجاریه ساخته شده است.
منبع : تارنمای ایرانیان استرالیا


همچنین مشاهده کنید