سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


دیدنیهای هرمزگان


دیدنیهای هرمزگان
● دیدنیهای هرمزگان
استان هرمزگان طبق آخرین تقسیمات کشوری مشتمل بر ۸ شهرستان، ۲۱ بخش، ۶۹ دهستان و ۲۰۴۶ آبادی دارای سکنه است و شهرستان های آن عبارتنداز بندرعباس، بندر لنگه، رودان، قشم، جاسک، حاجی آباد و ابوموسی.
همچنین ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ به نام های ابوموسی، بنی فرور، تنب کوچک و تنب بزرگ و سیری، شتور، فرور، کیش، لاوان، قشم، لارک، هرمز، هندورابی و هنگام در محدوده آب های ساحلی این استان قرار دارند.
▪ بندرعباس
در قرن چهارم هجری در حوالی بندرعباس فعلی بندر و روستای کوچکی بنام ”سورو“ وجود داشت که جغرافیانویسان قرن چهاردهم هجری قمری از آن نام برده اند. برخی معتقدند ”شهرو“ که اصطخری به عنوان ”دهی کوچک بر کنار دریا“ از آن نام برده همان بندر”سورو“ است.
▪ جزیره قشم
جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران است که در شمال غربی تنگه هرمز قرار دارد. طول آن ۱۱۵ کیلومتر و عرض آن از ۱۰ تا ۳۵ کیلومتر متغیر است. شهر قشم مرکز این جزیره در شمال شرقی جزیره واقع شده و وسعت آن ۳ کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰ متر است.
▪ جنگل های حرا
گونه جنگلی حرا (مانگرو) از ویژگیهای اکوسیستم سواحل جنوبی ایران است که به طور پراکنده از تنگه هرمز به سمت شرق و اقیانوس هند در سواحل عمان پدید آمده اند.
مانگرو به اکوسیستمی اطلاق می شود که از زمین های مرطوب حد واسط مناطق جزر و مدی دریا همراه با مجموعه هایی از گیاهان بی نظیر و جانوران خاص که در مناطق ساحلی و کنار تالابی اکوسیستم تکثیر پیدا می کنند تشکیل شده است.
از آنجا که جنگل حرا در جزیره قشم و سواحل جنوبی استان هرمزگان از وسیع ترین نمونه های آن در دنیاست از اهمیت خاصی برای ایرانیان و دانشمندان سایر ملتها برخوردار است. این جنگل ها سواحل خلیج فارس در اطراف بندر لافت شمال جزیره قشم و بندر خمیر دیده می شوند.
▪ جزیره کیش
جزیره کیش حدود ۹۰ کیلومتر مربع مساحت و بیضی شکل می باشد. فاصله آن از راه دریایی تا بندرعباس۳۰۰ کیلومتر و جزیره قشم ۲۲۵ کیلومتر میباشد. جزیره مرجانی کیش یکی از جذاب ترین جزایر خلیج فارس بوده و از طبیعتی زیبا، سبز و منحصر به فرد با سواحلی آرام، ماسه های مرجانی، آب زلال و دریای شفاف با انواع ماهیهای رنگارنگ و تزیینی برخوردار میباشد.
مراکز گردشگری و دیدنی، ورزشهای دریایی، مراکز غواصی، مراکز تجاری، خرید، بازارهای بین المللی، امکانات رفاهی و اقامتی متنوع چون هتل های پنج ستاره، متل و ویلاهای مدرن از جذابیتهای کیش میباشد. این جزیره سالانه حدود یک میلیون نفر را بسوی خود جذب می کند.
جزیره کیش در زمان حکومت ستمشاهی به عنوان مرکزی توریستی و تفریحی مورد استفاده قرار می گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تأسیسات سیاحتی - اقتصادی این منطقه برای عموم گشایش یافت، تا این که طرح ایجاد بندر آزاد در این جزیره که قبلاً توسط دولت به تصویب رسیده بود، از طریق رسانه های گروهی اعلام گردید.
هدف از این طرح، تبدیل کیش به یک بازار مناسب برای صادرات و واردات کالا منطبق بر موازین اسلامی و نیز کمک به ساکنان جزیره اعلام شد. طبق این طرح، افراد می توانند هر مقدار کالا وارد این جزیره کنند تا از آنجا به کشورهای منطقه صادر شود. همچنین ورود کالا از طریق بازاری که در این جزیره ایجاد می شود صورت می گیرد
سواحل کم نظیر این جزیره مرجانی نه تنها در فصول گوناگون سال بلکه در طول یک روز در ساعات مختلف جلوه های بدیع و گونه گون و بسیار زیبایی از طبیعت را به تماشا می گذارند. سواحل کیش در شرق و شمال شرقی و جنوب از زیباترین سواحل جهان است. در
▪ صنایع دستی و سوغاتی ها
خوس (خوص) دوزی که بافتن با برگ درخت خرما می باشد، گلابتون دوزی- سفال گری ، چادر شب بافی و ...سوزن دوزی- سبد بافی و حصیر بافی- قالی بافی ، صنایع دستی دریایی
منبع : تارنمای ایرانیان استرالیا


همچنین مشاهده کنید