جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


دیدنیهای گیلان


دیدنیهای گیلان
● دیدنیهای گیلان
شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان محل طلاقی راه های ارتباطی استان های مجاور است. و بر سرا راه تهران- آسیای میانه و از آن طریق اروپا قرار دارد. شهرهای مهم آن لاهیجان، بندرانزلی، رودبار، تالش، آستارا، فومن، لنگرود، سومعه سرا و ماسوله می باشد.
▪ ماسوله
اگرچه مناطق جنوبی دریای خزر معمولأ با کوهها و روستاهای دست نخورده ومناطق مسکونی پوشیده شده است، اما در این میان نمی توان از ماسوله نام نبرد. ماسوله که در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی رشت و ۱۰۵۰ متربالاتر از سطح دریا قراردارد، به عنوان زیباترین روستای ناحیه به شمار می رود.
به این روستا که درنزدیکی رشت قرار دارد میتوان از طریق فومن و از گذرگاه زیبایی که پوشیده از جنگل است، رسید.
این روستا از بالکنهایی ساخته شده است که به طور بی قاعده قرارگرفته اند وخانه های آن کرم رنگ بوده وبا درختان همیشه سبزی احاطه شده اند.
این روستا به صورت شیب دار بوده، به طوریکه ارتباط با کوچه های اطراف غیرممکن است. این روستا امکانات زیادی برای بازدید کنندگانش ندارد اما مدل مارپیچ آن که بی نظیر است، و باعث شده همه را با وجود گرد و خاک و خشکی محل به سمت خود جذب کند وارزش یک روز سفراز رشت را داشته باشد.
اگر از کنار بستر مواج و خروشان «ماسوله رودخان» که از ستیغ کوهستانهای ییلاقی ماسوله سرچشمه گرفته و از پایین روستا می‌‌گذرد به تماشا بایستی طبیعت زیبای ماسوله در نیمه نخستین سال، با طراوت و سرسبز است.
مثل تکه‌های زمرد، و در نیمهٔ دوم سال، مانند قطعاتی از طلای ناخالص، لابه‌لای بناهای قدیمی و چشمگیر آن می‌درخشد و منظره‌ای بس دلپذیری و رویایی به آن می‌بخشد. روستا متشکل از چهار قسمت به نامهای «محلهٔ خانه‌بر» «محله مسجدبر» «اسدمحله» و « کش سر» است که در وسعتی به مساحت تقریبی صد و پنجاه هزار متر مربع رخ می‌نماید
▪ آرامگاه میرزا
محله سلیمانداراب رشت مدفن امدارانی چون میرزا حسین خان کسمایی دایی نمایشی و روحانی مبارز میرزا کوچک خان جنگلی است. (یونس) پسر میرزا بزرگ معروف به میرزا کوچک در محله استاد سرای رشت به دنیا آمد.
▪ کلاه فرنگی
ساختمان کلاه فرنگی در ضلع شمالی پارک شهر ساختمانی سه طبقه قرار دارد که به شکل هشت ضلعی بنا شده و یک ضلع آن به زایده مستطیل شکلی منتهی شده است.
▪ تالاب انزلی
گذشته از امکانات گردشگری احداث شده نظیر پارکها طرح های سالم سازی دریا و ... طبیعت سرسبز گیلان بویژه در مناطق بکری نظیر کوه های تالش جذابیتی بی نظیر دارد. تالاب انزلی یکی از مهم ترین و زیباترین تالاب های جهان است نیز دارای چشم اندازهای شگفت انگیزی است که تنوع گیاهان و پرندگان آن را زیباتر و سحرانگیزتر جلوه می دهد.
▪ صنایع دستی و سوغاتی ها
صنایع دستی و سوغات مشهور استان چوبکاری چادر شب بافی- زیلو و جاجیم- گلیم- دستبافهای ابریشمی پشمی و نخی- بامبو بافی- سفالگری- کوزه گری- نمد مالی- حصیربافی و سبد بافی- مروارید بافی- قالی بافی- چموش دوزی- قلابدوزی- نقاشی روی کدو قلیانی- کلوچه- بادام- چای- برنماهی- زیتون- انوع صنایع دستی
منبع : تارنمای ایرانیان استرالیا


همچنین مشاهده کنید