جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مظفری زاده‌ها همیشه آماده قربانی شدن هستند...نفر بعدی کیست؟!


مظفری زاده‌ها همیشه آماده قربانی شدن هستند...نفر بعدی کیست؟!
سعید مظفری زاده بعد از ظهر یک شنبه هشتم آبانماه در حالی که در دفتر کارش نشسته بود ابلاغیه‌ای را دریافت کرد که مسعود عنایت به او ماموریت داده بود تا حساس ترین بازی هفته هشتم را سوت بزند. وی می بایست به اصفهان می رفت تا بازی حساس سپاهان این شهر با استقلال بحران زده تهران را قضاوت کند.
این بازی از جهاتی برای مظفری زاده جوان بسیار حائز اهمیت بود. او اکنون لقب بهترین داور ایران را یدک می کشد . این اولین بازی پخش مستقیم او در لیگ جدید بود . همچنین مظفری زاده به تازگی در لیست بین المللی داوران قرار گرفته بود . تمام این موارد باعث شده بود انتظارات از سعید مظفری زاده بسیار بالا باشد. او خود حساسیت کار را درک می کرد.
البته این بازی خاطرات دیگری را نیز به یاد این مهندس جوان می انداخت. مسابقه چند سال پیش سپاهان و استقلال در اصفهان و بازی ای که مظفری زاده داور چهارم ان بازی بود و البته همراه با جنجال نیز بود . جنجالی که با اخراج قلعه نوعی توسط مظفری زاده شروع شد.
اما این بار نه امیر قلعه نوعی بر روی نیمکت استقلال بود و نه سعید مظفری زاده آن داور جوان جویای نام... اما این بازی روزگار بود که ناصر حجازی را به جای امیر قلعه نوعی قرار داد تا سعید مظفری زاده اولین بازی پخش مستقیم فصلش نیز با جنجال همراه باشد. آنجا که ناصر حجازی بعد از پایان بازی و به نشانه اعتراض به تصمیم داور – خصوصاْ در مورد صحنه مشکوک به پنالتی برای استقلال به سمت مظفری رفت و دقایقی با او گلاویز شد.
سعید مظفری زاده در واپسین دقایق آن بازی لحظات پر اضطرابی را سپری کرده بود دقایقی که آبستن حوادث بسیاری بود.
هوشنگ نصیرزاده که همواره نقد های داوریش توسط علاقه مندان فوتبال به عنوان فصل الخطاب تلقی می شودو اتفاقاْ رابطه نزدیکی هم با این داور دارد در مورد قضاوت مظفری زاده چنین می گوید: در خصوص دو صحنه حساسی که استقلالی ها در دقیقه ۸۴ برای زمین خوردن برهانی درون محوطه جریمه و دقیقه ۹۴ برای صحنه گل ابولهیل معترض بودند می توان گفت در این صحنه ها حق با داور مسابقه بود که بازی را ادامه داد. در دقیقه ۸۴ که سواری به سمت دویدن به سمت توپ بود، برهانی از سمت چپ وی ، قصد کورس بستن به سمت توپ را داشت و مسیرهای حرکتی به گونه ای بود که باعث سرنگونی برهانی گردید .در تصاویر تلویزیونی مشخص بود که هیچ خطایی انجام نشده است.
نصیرزاده همچنین در مورد وقت تلف شده نیمه دوم چنین توضیح می دهد: اگر چه داور ۴ دقیقه وقت تلف شده اعلام کرد اما طالب لو بخشی از آن را به دلیل مصدومیت تلف کرد و داور هم مجبور شد جبران این مدت را به بعد از ۴ دقیقه موکول کند.و همین باعث شد گل تیم سپاهان بعد از وقت اعلام شده اما در زمان کاملاْ قانونی به ثمر برسد. در آن صحنه امیر آبادی که زودتر از ابوالهیل به هوا پریده بود نتوانست توپ را دفع کند و این ابوالهیل بود که از کنار امیرآبادی عبور کرد بدون اینکه نیرویی به کمر امیرآبادی وارد کند. در واقع مدافع استقلال همان جایی فرود آمد که قرار بود به زمین برسد بدون اینکه ابوالهیل خطایی روی او انجام داده باشد.
اما سعید مظفری زاده قاضی این دیدار خود در مورد دو صحنه مشکوک و جنجالی بازی می گوید: آن قدر به صحنه نزدیک بودم که می توانستم قضاوتی درست داشته باشم در آن صحنه هیچ خطایی صورت نگرفت ، همانطور که در صحنه گل دوم سپاهان ابوالهیل روی امیر آبادی خطا نکرد.
او در جواب ناصر حجازی که اظهار امیدواری کرده بود داور بازی وجدانش از آنچه در این دیدار قضاوت کرده راضی باشد می گوید: من سعی کردم قضاوت خوبی داشته باشم و وجدانم از بابت آنچه در بازی انجام دادم راحت است.
سعید مظفری زاده در مورد تعداد زیاد کارت هایی که در این دیدار نشان داد توضیح می دهد: فکر می کنم کارت هایم را به درستی به بازیکنان دو تیم دادم خصوصاْ بازیکنان تیم استقلال که برخی از کارت هایشان را به دلیل اعتراض بیش از حد به من گرفتند.
مسعود عنایت ریئس کمیته داوران که این بازی را از طریق تلویزیون دنبال می کرد پس از پایان بازی با دفاع از عملکرد شاگرد جوانش چنین می گوید: با گذشت از اشتباهات کوچک این داور، وی قضاوت منصفانه ای داشت . مظفری زاده در مجموع نمره خوبی دریافت کرد و تصمیمات وی بسیار به جا بود.اعتراض کادر فنی استقلال به صحنه پنالتی کاملاْ نادرست بود.
در پایان بازی ناصر حجازی به سمت مظفری زاده رفت و دقایقی را به جر و بحث با او گذراند . کسی نمی داند در آن دقایق بین آنها چه گذشت حتی مظفری نیز مایل نیست آن را مطرح کند. اما بی شک او ان شب و در کنار زاینده رود شب آرامی را سپری نکرد. هر چند که قضاوت ایده آلی را به نمایش گذاشت. بحران همچنان استقلال را در می نوردد و چه بهانه ای بهتر از داور... سعید مظفری زاده ها همیشه آماده قربانی شدن هستند...نفر بعدی کیست؟
امیرحسین البرز
منبع : پارس فوتبال


همچنین مشاهده کنید